Hoppa till huvudinnehåll

"Det är viktigare att förbättra Skärgårdsvägen än att bygga Pargasleden" - alla håller inte med om att Pargasleden behövs

Flygbild på rävsundsbron
Elias Aarnio anser att det skulle vara bättre att förbättra den nuvarande Skärgårdsvägen istället för att bygga en ny väg från Rävsundsbron till S:t Karins. Flygbild på rävsundsbron Bild: Arash Matin / Yle Pargas,S:t Karins,Rävsundet,Rävsundsbron,bro

I samband med diskussionen om att förnya Rävsundsbron har Pargasleden kommit upp till diskussion igen. Men alla håller inte med om att Pargasleden behövs.

Både myndigheter, Pargas stad, S:t Karins stad och en del politiker ser många fördelar med en ny väg från Rävsundsbron över västra delen av Kustö till Kurkelavägen. Men S:t Karinsbon Elias Aarnio håller inte med.

Aarnio har tidigare bott i Pargas, och för tio år sedan då han var lokalpolitiker i S:t Karins gick diskussionen om Pargasleden också het.

- Det är inte vettigt att bygga nya vägar, utan man borde förbättra gamla vägar istället. Vi har ju brist på pengar till vägar redan nu. Om Pargasborna vill komma snabbare till Åbo är Pargasleden också en omväg, den rakaste vägen går via Kakskerta, säger Aarnio.

"Den nya vägen splittrar ön i två halvor"

Tanken med Pargasleden är att minska trafiken i en del bostadsområden i S:t Karins. Aarnio säger att det förstås kan vara en positiv sak, men samtidigt finns det också en risk att busstrafiken minskar i området.

- Om Pargastrafiken går via nya vägen behövs det ändå busstrafik längs den gamla vägen för dem som bor där. Den nya vägen är inte bebyggt område och den splittrar ön i två halvor om man tänker på naturen, säger Aarnio.

Det finns heller inget som garanterar att man sparar pengar om Pargasleden och Rävsundsbron byggs samtidigt. En motivering till att det skulle bli billigare att bygga vägen samtidigt som bron är att det då inte behövs en separat trafikförbindelse till den gamla Skärgårdsvägen, utan det räcker med en vägförbindelse till den nya vägen.

- De här argumenten är alltid ganska vaga och det är svårt att få konkreta svar på hur man sparar. Med tanke på att den nya Rävsundsbron ska byggas på östra sidan av den nuvarande bron, så måste vägen ändå korsa Skärgårdsvägen i något skede, säger Aarnio.

Bild över hur den nya vägen och broarna kunde se ut.
Så här kunde Pargasleden se ut. Bild över hur den nya vägen och broarna kunde se ut. Bild: Pargas stad Pargas,broar,vägplan

Bättre alternativ att förbättra Skärgårdsvägen

Samtidigt är Skärgårdsvägen i dåligt skick och med tanke på den ökande trafikmängden behöver något göras. Då Aarnio för tio år sedan var lokalpolitiker i S:t Karins gavs flera förslag på hur Skärgårdsvägen kunde förbättras för att möta framtida behov.

- Ett alternativ vi funderade på var att göra Skärgårdsvägen bredare på S:t Karins-sidan så att man skulle ha tre körfiler. Den mittersta filen skulle anpassas till trafiken i rusningstider. Det skulle vara möjligt på alla andra ställen än i Ämboda. Men svaret vi fick var att finländarna inte kan köra på sådana vägar, trots att vi vet att norrmännen kan det. För det systemet används i Oslo, säger Aarnio.

Om Pargasleden byggs betyder det också en ny bro över Kustö sund, vilket vållar problem för många båtägare i S:t Karins.

- Småbåthamnen i S:t Karins är i Kustö sund och den nya bron över sundet skulle ha en frihöjd på 16 meter. Det betyder att två tredjedelar av våra segelbåtar inte kan åka under. Därför borde vi ha en plan för att flytta småbåtshamnen. Några tycker att den borde vara i Ala-Lemu, men där är öppet för vindar i tre olika riktningar, har lerbotten och ingen service, så det är inget bra alternativ, säger Aarnio.

"Är det vettigt att planera så att det bara finns en väg till skärgården?"

Det största problemet är ändå att det fortfarande endast finns en väg att ta sig från Pargas till fastlandet.

- Som tidigare Pargasbo förstår jag att man vill ha en fungerande förbindelse till och från ön, men den här lösningen är inte riktigt bra. Samtidigt funderar jag om det är vettigt att planera så att det fortfarande finns bara en väg till skärgården. Skulle det inte vara bättre att ha två vägförbindelser till Pargas från fastlandet? Vad händer om bron plötsligt blir oanvändbar, säger Aarnio.

Läs också