Hoppa till huvudinnehåll

Trötthet och utebliven mens övergående avigsidor – VM-silverdamen Dina Kaspi gillar fitnessdieten trots allt och har lärt sig av sina misstag: "Jag borde ha vågat äta och vila mer efter tävling"

Dina Kaspi med medaljen i munnen och pokalen i handen.
Dina Kaspi vann både FM-guld och VM-silver 2020. Dina Kaspi med medaljen i munnen och pokalen i handen. Bild: Privat. fitness-sport

Efter att ha tävlat i body fitness i många år har fitnessidrottaren Dina Kaspi lärt sig av sina misstag. I dag förstår VM-silvermedaljören vikten av att låta kroppen vila.

När Pernilla Böckerman som 16-åring valde att börja satsa på en karriär inom bikini fitness blinkade varningsklockorna för pappa Stig Böckerman. Han beskriver grenvalet som en chock.

– Jag tänkte att av alla grenar så varför just bikini fitness med dess diet. Min tanke var att det blir ätstörningar och det ena och det andra, säger han i Sportliv.

Snabbt insåg Stig ändå att farhågorna var onödiga. Pernilla Böckerman har börjat äta både bättre och hälsosammare än tidigare i och med satsningen på fitness. Hittills har också problemen hållit sig borta.

Den egna hälsan är ändå något som Böckerman noga följer med tillsammans med sin tränare. Ifall problem skulle uppkomma är hon redo att blåsa av spelet.

– Det är klart det kan gå åt helvete. Precis som i vilken idrott som helst. Men jag är väldigt noga med min hälsa och skulle genast sätta stopp och börja utreda om det skulle finnas tecken på att något är fel, säger Böckerman.

VM-silvermedaljören Dina Kaspi som tävlat sedan 2015 år är inne på samma spår.

– Om man tänker på fitness överlag är det egentligen väldigt hälsosamt. Man äter bra, tränar och tar hand om sin kropp, säger Kaspi som ändå medger att slutet av en tävlingsdiet ligger på gränsen.

– Det är ju inte meningen att en kropp ska vara på så låg fettprocent. Då kan det lätt komma hormonrubbningar och problem med menstruationen. Men det brukar bara vara tillfälligt. Kroppen återhämtar sig ganska snabbt om man sköter om återhämtningen.

Vikten av återhämtning

Diskussioner kring riskerna med fitness och i synnerhet tävlingsdieter dyker upp med jämna mellanrum.

Just det här med hormonrubbningar och vikten av återhämtning kom fram i en finländsk studie för några år sedan. Undersökningen, som enligt forskarna var den första mer omfattande av sitt slag, visade att majoriteten av fitnessidrottarna återhämtar sig från tävlingsdieten på några månader.

FORSKNINGEN I KORTHET

  • gjord år 2017 och enligt forskarna den första mer omfattande forskningen på ämnet
  • forskarna följde med hälsan hos 27 tävlande kvinnor och hade en kontrollgrupp på 23 kvinnor
  • mätningar gjordes före dieten som varade i 3-4 månader, morgonen efter tävlingen, samt efter en återhämtningsperiod på 3-4 månader
  • forskarna fann att majoriteten återhämtade sig till ett motsvarande läge som innan dieten trots stora förändringar under dieten
  • forskarna poängterar att mer forskning krävs för att bättre förstå riskerna och långvariga effekter
  • resultaten från forskningen kan läsas här

Under själva dieten visade forskningen ändå på stora förändringar i det hormonella systemet och kroppssammansättningen, och bland annat just menstruella oregelbundenheter.

Hormonrubbningar var en av sakerna som Pippa Laukka, läkare i Finlands damlandslag i fotboll, höjde ett varningens finger för i sin kolumn i Helsingin Sanomat (bakom betalmur) efter att medierna rapporterat om forskningen. Dessutom frågade hon sig vad som händer i det långa loppet.

Behovet av att undersöka huruvida långvariga effekter uppkommer efter återkommande dieter var också något som forskarna lyfte upp. Att långvariga effekter borde undersökas poängterades också i samband med en annan forskning 2019.

Kaspi har lärt sig av sina misstag

Kaspi medger att hon inte alltid låtit kroppen återhämta sig tillräckligt. Större hälsoproblem har hon klarat sig utan, men mensen har ibland uteblivit.

Det felet jag gjort är att jag har ätit för lite. Jag borde ha vågat äta mer efter en tävling. Och vågat vila mer

Hon vann i slutet av 2020 två FM-guld i body fitness och knep efter det ännu ett VM-silver då hon med en poängs marginal förlorade VM-guldet. Nu har återhämtningen börjat.

– Vila är a och o. Jag kan med handen på hjärtat säga att det här är första gången jag efter en tävlingsdiet har gett mig själv tillräckligt med vila, säger Kaspi.

– Man måste förstå att tävlingsformen är kortvarig och att det inte är den formen du ska vara i hela tiden. För att återhämta dig behöver du extra kilon igen för att kroppen ska fungera normalt.

Första gången du gett dig tillräckligt tid för vila. Har du åkt på problem tidigare?

– Ofta äter man lite vad man vill några dagar efter tävlingen. Då får kroppen en massa energi och man lurar lite kroppen och känner sig väldigt energisk. Då kanske man tänker att det är jättesmart att börja träna hårt igen. Men egentligen är det helt tvärtom. I det skedet borde man ge kroppen vila.

– Det felet jag gjort är att jag har ätit för lite. Jag borde ha vågat äta mer efter en tävling. Och vågat vila mer.

Hur har du märkt av det?

– Jag har haft tur och inte fått svårare hälsoproblem. Lite problem med menstruationen har jag haft men den har också återvänt till det normala då fettprocenten har ökat igen. Men man utvecklas ju inte i träningen heller om man äter för lite.

Kaspi menar att en orsak till framgången i fjol var hennes erfarenhet och det att hon gått igenom dieter flera gånger. Hon har lärt sig lyssna på sin kropp och lärt sig av sina misstag.

Dina Kaspi på gymmet.
Dina Kaspi har förstått vikten av återhämtning för att gå framåt på gymmet. Dina Kaspi på gymmet. Bild: Privat. fitness-sport,Dina Kaspi

"Du är trött på slutet och det påverkar allting i livet"

Bland annat berättar Kaspi att hon senast körde sin längsta diet någonsin. Orsaken? För att också kunna ha lättare veckor under dietens gång, och inte göra dieten alltför tuff på slutet.

Hon konstaterar att dieten tär både fysiskt och mentalt – ändå är det något hon gillar.

– Det är ett kortvarigt projekt som du sätter all din energi och fokus på. Du har tävlingsdatumet och då den dagen kommer vet du vad du gjort och får se hur du lyckats.

"Offseason" har ändå sina klara fördelar.

– Det är sjukt roligt att ha tid och energi också för annat i livet. Och det är jätteviktigt. Under dieten har du inte samma energi. Du är trött på slutet och det påverkar allt annat i livet.

Våga vara ärlig och öppna munnen

Dina Kaspi är nöjd över året som gick.

Hon gjorde comeback efter en paus på ett par år. Under pausen ville hon bevisa för sig själv att hon inte enbart är "fitness-Dina". Det lyckades. Hon känner att hon hittat sig själv och samtidigt var tävlingsframgången utmärkt.

Samtidigt vill jag också att jag mentalt är hundra procent förberedd på vad som kommer hända när jag går in för en tävlingsdiet igen

Utöver återhämtningen lyfter hon upp framför allt en punkt där hon tycker att hon för första gången lyckades helt och hållet: att lyssna och reagera på kroppens signaler.

– Allas kroppar reagerar olika. Vissa tål bättre att vara i en mer fettfri form. Man kan aldrig veta på förhand hur ens kropp kommer ta emot en diet. Men där är det jätteviktigt att man hela tiden följer med och känner sig trygg i förhållandet med sin coach.

– Man ska vara medveten om problemen som kan uppkomma och våga vara ärlig och säga om något inte känns bra. Om man inte själv öppnar munnen så kan ju inte heller coachen veta om något är fel.

Kaspi säger att följande möjliga tävlingstidpunkt är 2022. Hon konstaterar ändå med ett skratt att hon har en vana att deklarera att det kan vara sluttävlat helt och hållet. Det tvivlar hon ändå på.

– Varje gång jag stiger upp på scenen vill jag att jag har utvecklats. Det kan ta flera månader att återhämta sig från dieten. Samtidigt vill jag också att jag mentalt är hundra procent förberedd på vad som kommer hända när jag går in för en tävlingsdiet igen.

Läs också