Hoppa till huvudinnehåll

Viking Glory sjösattes i Xiamen i Kina

Viking Glory sjösätts på varvet i Kina.
Viking Glory byggs på ett varv i Kina. Viking Glory sjösätts på varvet i Kina. Bild: Viking Line Viking Line,Finland-Sverige-kryssningsbåt
Om ganska exakt ett år kommer Viking Lines nya kryssningsfartyg Viking Glory att börja trafikera mellan Åbo och Stockholm.

Fartyget sjösattes på tisdagen i Xiamen i Kina, där hon byggs på Xiamen Shipbuilding Industrys (XSI) varv, och ska enligt Viking Line bli ett av de mest klimatsmarta i världen.

- Vi bygger vår framtidsvision på tre begrepp: hållbarhet som i framtiden kommer att vara det viktigaste, men dessutom nordiskt ursprung och skärgården. Från det här har vi förverkligat Viking Glory, som ett miljösmart fartyg, sade Viking Lines vd Jan Hanses.

Ny teknik ska spara på energi

Viking Grace som började trafikera 2013 var världens första stora LNG-drivna passagerarfartyg. Viking Glory är större än Viking Grace, men beräknas trots detta förbruka en mindre mängd bränsle på upp till 10 procent.

Enligt projektchef Kari Granberg kan de sex motorerna optimeras för vilken del av skärgården som fartyget kör i, i kylutrymmena kan man återanvända kylan från den nedkylda LNG-gasen och man utnyttjar spillvärme från motorer och avgaser. Men det är sådant som egentligen inte syns så mycket utåt.

- Det som passagerarna kanske märker är att hytterna går i energisparläge då de inte används, så att temperaturen anpassas till omständigheterna, säger Granberg.

Och det sker i realtid.

- Vårt bokningssystem pratar direkt med fartyget, så alla hytter som ingen checkat in i vid avgång går automatiskt ner i energisparläge. Eftersom vi har 922 hytter och 2 800 passagerare kommer det att ha ganska stor betydelse, säger informationschef Eleonora Hansi vid Viking Line i Sverige.

Fartyget startar från varvet i november

Men Viking Glory är alltså större än Viking Grace, både längre och bredare, vilket är en utmaning i skärgårdarna i Åboland, Åland och Stockholm.

- Sakerna är riskanalyserade och beaktade redan i ett tidigt skede innan man gjorde ritningarna. Bedömningarna är att fartyget är anpassat för de farleder som hon kommer att åka i, säger kapten Ulf Lindroos.

Sjökapten Ulf Lindroos sitter med svart kaptensuniform och svart munskydd på.
Kapten Ulf Lindroos hade idéer om detaljer på Viking Grace, vilka delvis förverkligas också på Viking Glory. Sjökapten Ulf Lindroos sitter med svart kaptensuniform och svart munskydd på. Bild: Yle / Skärmdump från Viking Lines presskonferens Viking Line,ulf lindroos

Presskonferensen om sjösättningen streamades över hela världen. På så vis fick alla intresserade se Viking Glorys allra första färd, från torrdockan till kajplats.

Fartyget ska nu färdigställas, så att hon i november kan seglas hem till Östersjön. Resan från Xiamen beräknas räcka ungefär en månad.

Seniorbefälhavare Lindroos ser redan fram emot resan, för han känner Viking Glorys sjöegenskaper. Tyvärr kan inga passagerare eller inbjudna gäster åka med på resan från Xiamen.

- Hon kommer inte att vara i ett sådant utförande att vi kan erbjuda några desto mera luxuösa händelser ombord, utan vi kommer att jobba hårt för att iordningställa henne och sedan inleda trafik mellan Åbo och Stockholm, säger kapten Lindroos.

Viking Glory är tänkt att ha kvällsavgång från Stockholm och morgonavgång från Åbo.

Hon är planerad för fartygstrafik i Östersjön för åtminstone 30 år framåt.

Läs också