Hoppa till huvudinnehåll

Bangården i Åbo ska förnyas – projekthelheten kostar 67 miljoner

Godståg vid bangården i Åbo med höghus i bakgrunden.
Projektet är ett samarbete mellan Trafikledsverket och Åbo stad, och kostnaderna förväntas uppgå till 67 miljoner euro. Godståg vid bangården i Åbo med höghus i bakgrunden. Bild: Nina Bergman / Yle Godståg,tåg,höghus,bangård,Åbo,bangården i åbo

Åbo bangård ska moderniseras för att ge utrymme för det kommande upplevelsecentret. Samtidigt kommer också ett dubbelspår att byggas mellan Kuppis och Åbo.

För att ge rum för den kommande bron till upplevelsecentret kommer billastningsplattformarna att flyttas från det nuvarande läget närmare Kuppis. Det planeras också två nya plattformar för persontrafiken vid tågstationen, med trapp- och hissförbindelser till Logomobron. Ombyggnadsarbetena på bangården kommer att sträcka sig ända till Heikkilä bangård, meddelar Trafikledsverket.

Det planerade dubbelspåret kommer att möjliggöra snabbare tågförbindelser i framtiden. I samband med dubbelspåret planeras också en rad andra byggen, som Karriärgångens tunnel, Nummisbackens underfartsbro och Auraåns järnvägsbroar.

På grund av detta kommer ett nytt bullerskydd att byggas, och det existerande bullerskyddet kommer också att höjas.

Kostar 67 miljoner

Projektet är ett samarbete mellan Trafikledsverket och Åbo stad, och kostnaderna förväntas uppgå till 67 miljoner euro, varav Trafikledsverket betalar hälften och Åbo stad hälften.

Enligt projektledare Erkki Mäkelä förväntar man sig att planeringen slutförs under våren 2021. Därefter påbörjas byggnadsarbetet som förväntas pågå åtminstone till slutet av 2024.

Projektet öppnar betydande möjligheter för utvecklingen av spårtrafiken.― Projektledare Erkki Mäkela, Trafikledsverket

Ett steg närmare entimmeståget

Ägarstyrningsdirektör Jarkko Virtanen från Åbo stad är optimistisk till ombyggnadsarbetena på bangården. Enligt honom är det en betydande investering som gör det möjligt att öppna en snabb järnvägsförbindelse, men också ett viktigt steg närmare förverkligandet av entimmeståget mellan Åbo och Helsingfors.

Projekthelheten är en del av avtalet om markanvändning, boende och trafik (MBT). Dessutom har Trafikledsverket och VR-Group Ab avtalat om de ändringar i spåranläggningen som upplevelsecentret förutsätter.

Artikeln baserar sig på Turun ratapihan ja Kupittaan kaksoisraiteen työt alkavat tänä keväänä skriven av Tarja Hiltunen, och översatt av Carl Fahllund.