Hoppa till huvudinnehåll

Arbetet med att förnya Lillholmens bro inleds – trafiken dirigeras om

En pontonbro i vinterskrud.
Trafikmängden på bron är cirka 1 000 fordon per dygn. En pontonbro i vinterskrud. Bild: Kreate Oy Lillholmen,pontonbro,lillholmens pontonbro

I Pargas inleds arbetet med att förnya Lillholmens klaffbro nu i februari. Den gamla bron stängs för trafik den 17 februari.

Trafiken dirigeras till en omväg via Tervsundsvägen, Vånovägen och Skärgårdsvägen. Trafikmängden på bron är cirka 1 000 fordon per dygn.

För gång- och cykeltrafiken kan man ordna en tillfällig trafikförbindelse genom byggplatsen från och med sommaren. Byggnadsarbetet och undantagsarrangemangen i trafiken pågår fram till hösten 2022.

Den nya bron ersätter den nuvarande pontonen av betong som färdigställdes i början av 1980-talet och som är i dåligt skick, samt klaffbron i norra ändan. Även den gamla havsbanken rivs.

Lillholmens pontonbro i Pargas
Den gamla pontonbron är i dåligt skick och flera tekniska fel har drabbat klaffbron de senaste åren. Lillholmens pontonbro i Pargas Bild: Yle/Linus Hoffman pontonbro,Lillholmen (ö i Finland, Egentliga Finland, Åboland, lat 60,28, long 21,52),olycka

Den nya bron är en förspänd kontinuerlig balkbro i betong och i mitten av bron finns en klaff som kan öppnas. Den nya brons nyttobredd ökar till 9 meter, på den gamla klaffbron är bredden 5,6 meter. Den nya brons totala längd kommer att vara 254 meter.

Brons fria höjd ökas till 6 meter, varvid öppningarna av klaffbron kommer att minska avsevärt. Bron anläggs med stålrörspålar som borras i berget.

I samband med förnyandet av Lillholmens bro byggs också en ny strömningsöppning söder om Lillholmen.

Båtleden som går under bron flyttas också till en ny plats före sommaren 2021. Båtleden är i bruk under hela arbetet efter att den gamla bron rivits.

Öppningen som görs i brons ställningar är 10 meter bred och 6 meter hög.

Entreprenör i projektet är Kreate Oy.