Hoppa till huvudinnehåll

Statsminister Marin besökte Borgå - Nestes storinvestering och Östbanan stod på agendan

Flera personer står och pratar med varandra. Sanna Marin till vänster tittar mot Jukka-Pekka Ujula till höger.
Statsminister Sanna Marin träffade bland andra stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula (längst till höger). Flera personer står och pratar med varandra. Sanna Marin till vänster tittar mot Jukka-Pekka Ujula till höger. Bild: Yle / Stefan Paavola Sanna Marin,Finlands statsminister,Jukka-Pekka Ujula,borgå stadshus

Statsminister Sanna Marin (SDP) besökte Borgå på måndagen. Bland de viktigaste ämnena som diskuterades fanns oljebolaget Nestes kommande storinvestering.

Både regeringen och Borgå stad ser hellre att Neste bygger sin nya enhet i Sköldvik än i Rotterdam.

Marin samt representanter för Borgå stad, däribland stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula och ordförande i stadsfullmäktige Mikaela Nylander (SFP), åt lunch tillsammans.

Efter det fick lokala medier i tur och ordning prata en kort stund med Marin.

- Jag har varit flera gånger i Borgå. Det är en alldeles underbar sommarstad, säger Marin och berättar att hon gått runt i Gamla stan tillsammans med familjen.

Närbild på ung kvinna mot mörk bakgrund.
Sanna Marin på besök i Borgå. Närbild på ung kvinna mot mörk bakgrund. Bild: Yle / Stefan Paavola Sanna Marin,Finlands statsminister,borgå stadshus

Innan Marin anlände till stadshuset besökte hon Nestes anläggning i Sköldvik.

Bolagets kommande satsningar var ett av dagens hetaste ämnen. Neste meddelade nyligen att oljeraffinaderiet i Nådendal stängs och 370 personer får sparken. Av dem jobbade omkring 140 personer i Borgå.

Bolaget ska i fortsättningen satsa mer på förnybar energi och planerar göra en investering i miljardklassen. Neste ska bygga en ny anläggning för framställande av förnybara bränslen, men var den placeras är ännu öppet.

De troligaste alternativen är Sköldvik och Rotterdam. Både staden och regeringen skulle förstås hellre se att bolaget väljer att investera i Borgå än i Nederländerna.

- Det finns mycket fint kunnande inom det här området, och uttryckligen sådana framtidens kunskaper som vi stöder våra klimatmål emot, säger Marin.

- Staten strävar efter att för egen del bidra till att investeringen görs i Borgå. Det här är förstås i bolagets händer men vi strävar efter att vara en aktiv partner och aktör så att vi hittar lösningar, fortsätter hon.

Sanna Marin blir intervjuad.
Statsminister Marin tog emot media i stadshusets fullmäktigesal. Sanna Marin blir intervjuad. Bild: Yle / Stefan Paavola Sanna Marin,Finlands statsminister,mira bäck

Vad kan regeringen göra för att få Neste att välja Borgå fram om Rotterdam?

- Vi har redan tagit viktiga beslut och gjort linjedragningar gällande till exempel hur det går att främja blandningsskyldigheten av biobränslen. Vi har ju stora målsättningar när det gäller att minska på trafikutsläppen och där är blandnings- och distributionsskyldigheten av biobränsle en stor fråga. Det att det överhuvudtaget finns efterfrågan på sådana här produkter är en sak, säger Marin.

En annan sak är att det måste löna sig för bolaget att göra investeringen just i Borgå.

- De här verktygen letar vi efter som bäst. Vi diskuterar aktivt frågan tillsammans med Neste, säger Marin.

Borgåledningen om besöket

Stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula och stadsfullmäktigeordförande Mikaela Nylander (SFP) verkar nöjda och glada efter sin lunch med statsministern.

- Vi hade några större frågor som var på agendan. De gällde förstås Nestes investeringar där Sköldvik-området tävlar med Rotterdam om verkligt stora investeringar. Vi diskuterade hur Borgå stad kan agera, vad staten och regeringen gör för tillfället. Det var bra diskussioner där vi har ett gemensamt intresse, säger Nylander.

Östbanan var också på agendan, liksom coronaläget.

- Det diskuterades en hel del, och att det fortsättningsvis behövs statliga satsningar på kommunerna för att kommunerna ska klara av coronaläget, säger Nylander.

- Vi pratade också om hur begränsningarna påverkar vardagslivet och vad det betyder här i Borgå. Sen talade vi lite om kommunekonomi och de kommande reformerna, hur man kan förverkliga dom och vad de betyder för vanliga människor och Borgåbor, säger Ujula.

Både Ujula och Nylander säger sig vara nöjda med diskussionen och de svar de fick.

- Jo, det är vi nog. Om vi tänker på de eventuella investeringarna i Sköldvik så vet vi att regeringen gör allt som står i dess makt. Det är klart att Neste fattar självständiga beslut men det är viktigt för oss att veta att man gör sitt yttersta nu också från statligt håll, säger Nylander.

Det staden själv kan göra för att locka bolaget att investera är enligt Nylander att se till så processerna löper smidigt till exempel inom planläggningen. Också genom att se till så det finns olika bostadsområden och bostäder tillgängliga är en annan sak.

- Det är väldigt viktigt att statsministern är intresserad av lokalnivåns åsikter och oro. Därför var det jättebra att hon kunde komma och träffa oss här i Borgå, säger Ujula.

Du har tidigare kritiserat social- och hälsovårdsreformen. Vad tycker du nu om den?

- Jag har inte bytt åsikt. Det var helt klart och jag sa till statsministern att finansieringsmodellen som man nu planerar inte är rättvis till exempel för Borgå. Sedan är den stora frågan här om tidtabellen som man planerar att förverkliga hela reformen enligt är klok och möjlig. Är det vettigt eller borde man åtminstone bredda tidtabellen? Men jag förstår nog att statsmakten och regeringen har sina tankar medan världen på lokalnivå kan se lite annorlunda ut, säger Ujula.

Tåget tuffar österut

En annan fråga som diskuterades var järnvägsdragningarna. Den av de östliga dragningarna som för tillfället ser troligast ut att bli verklighet är Östbanan från Helsingfors via Borgå till Kouvola.

- Hur kan man se till så att också andra kommuner, så som Lovisa, kan dra nytta av järnvägen?

- I samband med det här beslutet gjorde regeringen skilt linjedragningen att vi på alla sätt vill främja utvecklandet av förbindelser, och att man vill ta i beaktande också näringslivets behov i den här helheten. Överlag är det säkert viktigt för området att spårtrafiken utvecklas, och den utvecklas också i framtiden, säger Marin.

Vad gäller tidtabellen så kan det hända att man inte ännu under den här regeringsperioden kommer särskilt långt.

Enbart planeringen av järnvägsdragningen kommer antagligen att ta många år eftersom det är frågan om ett så stort och omfattande projekt.

Tåg på räls i Hangö.
Järnvägsdragningarna är aktuella som aldrig förr, även om det kommer att ta många år innan några nya spår kan börja dras. Arkivbild från Kustbanan i Hangö. Tåg på räls i Hangö. Bild: Christoffer Westerlund / Yle Hangö,Västnyland,hangö tågräls

Att utveckla spårtrafiken är ändå utan vidare viktigt och någonting man kommit överens om i regeringsprogrammet.

- Nu börjar förhandlingarna tillsammans med kommunerna om att grunda ett projektbolag för planeringen, säger Marin.

I Lovisa hoppas man på en kustbana mot Kotkahållet. Ser du att det finns hopp för det här projektet?

- Det är inte ändamålsenligt att tänka att Östbanan skulle betyda att förbindelserna till exempel mot Kotkahållet inte ska förbättras. Säkert är det här en fråga som kommer att diskuteras i framtiden. Vi vill också förbättra förbindelserna mot Ryssland och då har strandbanan till Kotka varit framme som ett alternativ. Nu tog vi ett beslut om Östbanan och börjar föra framåt den här helheten. Det betyder inte att inte också andra förbindelser kunde förbättras i framtiden, säger Marin.

Kommunernas roll

Social- och hälsovårdsreformen är ett annat stort projekt som är på gång.

Både Borgås stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula och Sibbos kommundirektör Mikael Grannas har tidigare kritiserat reformen.

Dels tycker de att finansieringen inte är hållbar, dels att det är onödigt att skapa en ny nivå av offentlig förvaltning i form av välfärdsområdena.

Tre personer går nerför trappan utanför Borgå stadshus. Det är Sanna Marin samt hennes säkerhetsvakt och assistent.
Sanna Marin lämnar stadshuset. Tre personer går nerför trappan utanför Borgå stadshus. Det är Sanna Marin samt hennes säkerhetsvakt och assistent. Bild: Yle/ Mira Bäck Sanna Marin,Finlands statsminister,borgå stadshus

Både Ujula och Grannas har tidigare sagt att de ser det som troligt att också annan av kommunernas service i framtiden kan komma att flyttas över till vårdlandskapen. Vad är då kommunernas roll i framtiden?

Marin påminner om att reformen inte bara handlar om struktur utan också om innehåll. Det viktigaste är att det i fortsättningen ska gå snabbare och lättare att få vård.

- En stor del av vår utbildnings-, kunskaps- och bildningsservice sköts i kommunerna, dessutom är livskraftshelheten en stor och viktig fråga. Så nog kommer kommunerna att ha en betydande och viktig roll också i framtiden, säger Marin.

Tre personer går från Borgå stadshus till en väntande svart bil. I mitten går Sanna Marin som lyfter handen i en hälsning.
Sanna Marin hälsar på några tonåringar som ställt sig på andra sidan vägen. Tre personer går från Borgå stadshus till en väntande svart bil. I mitten går Sanna Marin som lyfter handen i en hälsning. Bild: Yle/ Mira Bäck Sanna Marin,Finlands statsminister,borgå stadshus