Hoppa till huvudinnehåll

Finländarna har kockat mera hemma under coronaåret – det har matbutikerna slagit mynt av

Kunder i en matbutik.
En del av coronaårets förändringar blir bestående, bedömer Finsk handel. Kunder i en matbutik. Bild: Lehtikuva handel

Det finns nya uppgifter om hur handeln förändrades under coronaåret. Matbutikerna hör till vinnarna, modebutikerna till förlorarna.

I och med att finländarna uppmanades jobba och studera på distans, blev det ett matlagande i hemmen som landet inte har sett på länge.

Det syns nu i räkenskaperna. Dagligvaruhandeln växte med sju procent, rapporterar förbundet Finsk handel om året 2020.

Överlag har hela handeln ökat. Tillväxten är fyra procent, enligt preliminära siffror. Men coronans påverkan är ojämnt fördelad mellan olika branscher.

Förutom matbutikerna har det blivit fart också på järnhandlar, elektronikbutiker, sportaffärer och inredningsbutiker.

Däremot har klädbutikerna förlorat på kuppen. Modebranschen har tappat en fjärdedel av sin omsättning, enligt Finsk handel.

Bestående förändringar för handeln

Chefsekonomist Jaana Kurjenoja vid Finsk handel säger i ett pressmeddelande att en del av förändringarna blir bestående.

"Handeln återgår inte helt till det gamla efter coronakrisen. Både i konsumenternas beteende och i handelns verksamhet finns förändringar som blir bestående", bedömer hon.

Finsk handel räknar med att den totala omsättningen växer med 2,5 procent i år, förutsatt att epidemin börjar avta, resandet tilltar och användningen av tjänster blir livligare. Ifall coronaepidemin tvärtom förlängs, blir följderna sämre.

Förbundet understryker att det är viktigt att efter coronakrisen värna om både köpkraften och företagsamheten.

Särskilt viktigt är det att företagen satsar på näthandel, för den kommer enligt förbundet att fortsätta växa i snabb takt.

Medan näthandeln under 2010-talet har vuxit med cirka 10 procent årligen, var ökningen 18 procent under coronaåret.

Läs också