Hoppa till huvudinnehåll

Nu ska det fungera bättre – vårdchef beklagar strulet med telefonbokningen till vaccinering i Jakobstadsregionen

Kundtjänst
De som svarar ska bli fler och nästa grupp ska få ringa i grupper enligt namn, lovar man på social- och hälsovårdsverket i Jakobstad. Arkivbild. Kundtjänst Bild: Yle/Seppo Sarkkinen telefonväxel

I Jakobstadsregionen bor cirka 2400 personer över 80 år som hör till den grupp som i tisdags fick börja boka tid för vaccinering mot covid-19. Många ringde redan första dagen och på onsdagen gick social- och hälsovårdsverket ut med en uppmaning till folk att sluta ringa eftersom systemet var överbelastat.

Denise Björn-Lindell började ringa på tisdagen och fortsatte i flera timmar under onsdagen för att få en tid till vaccination för sin 89-åriga mamma.

Densie Björn-Lindell
Denise Björn-Lindell säger att hon såklart går med på att köa en viss tid, men att det här inte är rimligt. Arkivbild. Densie Björn-Lindell Bild: Nathalie Lindvall Denise Björn-Lindell

På onsdagen fick hon slå numret om och om igen då samtalet hela tiden bröts.

- Det gick fem signaler och så bröt det och blev tyst i luren. Man kunde inte hänga kvar på linjen utan fick slå numret på nytt och på nytt.

Björn-Lindell säger att hon inte ringde genast från åtta på morgonen eftersom hon räknade med att de flesta andra kanske slänger sig på luren just den tiden.

Men hon påpekar att man kunde göra på flera andra sätt, till exempel finns det nätbaserade tidsbokningssystem som används på andra orter.

- Jag är besviken, jag tycker det är lite ålderdomligt att ringa och hänga i en kö. Det är klart att jag går med på att vara i kö en viss tid. Men det här var helt otroligt att man ringer två dagar i sträck och inget händer.

"Med facit i hand kunde vi ha gjort annorlunda"

På social- och hälsovårdsverket i Jakobstad beklagar chefen för vårdarbetet, Lis-Marie Vikman, det skedda.

Hon uppger att man på onsdagskvällen jobbade med förbättringar. Man ökar antalet personer som tar emot samtalen, från tre eller fyra till fem.

Framöver ska det också finnas en köfunktion så att de som ringer vet hur många som är före i kön.

Chef för vårdarbetet Lis-Marie Vikman och chefsläkare Pia-Maria Sjöström på Malmska.
Lis-Marie Vikman säger att ingen behöver känna sig stressad om de inte kommer fram, alla kommer att få sitt vaccin. Chef för vårdarbetet Lis-Marie Vikman och chefsläkare Pia-Maria Sjöström på Malmska. Bild: Yle/Joni Kyheröinen Jakobstad,malmska sjukhuset

- En del av de många som har ringt har kommit fram, och det har bokats tider för vaccination. Men det har kommit många många fler samtal än vi kunnat ta emot och vad hela systemet kunnat ta emot.

Vikman uppskattar att det ännu finns drygt 1600 personer över 80 år som ska ringa och beställa tid.

- De behöver inte känna sig stressade om de inte kommer fram. Alla som behöver får nog sitt vaccin oberoende om de får tid på torsdag eller fredag. Det kan till och med vara bra om några orkar spara sig till fredag så fungerar det bättre.

En lyssnare undrade varför ni inte delar upp personerna enligt namn så att olika bokstäver ringer olika dagar, vad kan du säga om det?

- Med facit i hand borde vi ha gjort det. Det är en lärdom, så vi försöker i fortsättningen dela upp det mera detaljerat.

- Vi beklagar att det strulade till sig så här och vi ska försöka göra det bättre.

Också i Vasa har det tidvis varit stockning i tidsbokningen, men där finns olika nummer man ska ringa utifrån vilken bokstav ens efternamn börjar på.

På vårdkommunen Soite i Karleby görs tidsbokningen antingen via telefon eller internet.