Hoppa till huvudinnehåll

BBC World News förbjöds i Kina, en vecka efter liknande beslut i Storbritannien

BBC huvudkontor i London den 2 juli 2020.
BBC är besviket över det kinesiska beslutet. BBC huvudkontor i London den 2 juli 2020. Bild: AFP / Lehtikuva BBC,Storbritannien

En vecka efter att brittiska myndigheter drog in den kinesiska statliga televisionens licens att sända tv-program i Storbritannien har BBC Worlds sändningslicens dragits in i Kina.

Den kinesiska radio- och tv-myndigheten meddelade på fredagen att BBC Worlds program om Kina har brutit mot bestämmelser om att nyheterna ska vara sanningsenliga och rättvisa.

Den brittiska utrikesministern Dominic Raab säger att beslutet på ett oacceptabelt sätt inskränker på pressfriheten. Han anser att beslutet kommer att skada Kinas anseende.

BBC World News på engelska visades bland annat på vissa hotell i Kina, men det var inte en kanal som de flesta kineser kunde titta på hemma.

BBC är besviket över beslutet och säger att bolaget rapporterar från hela världen på ett rättvist och opartiskt sätt.

Det brittiska beslutet att dra in licensen för China Global Television Network's (CGTN) motiverades bland annat med kanalens kopplingar till Kinas kommunistiska parti.

Läs också