Hoppa till huvudinnehåll

Raseborgare får digital klinik - chattar med vårdpersonal i stället för att ringa

Händer och smarttelefon.
Snart kan raseborgare chatta med vårdpersonal i stället för att ringa. Händer och smarttelefon. Bild: Yle/Lotta Sundström mobiltelefoner,sociala medier

Raseborgarna kan om ett år börja använda en ny digital klinik för att sköta vårdärenden. Via en chatt kan kommuninvånarna ta kontakt med personalen inom social- och hälsovården.

Personalen kan också kommunicera med varandra på ett smidigt sätt.

Meningen är bland annat att minska på antalet telefonsamtal till social- och hälsovården genom att öka på de digitala kontakterna.

Det ska också bli smidigare att samla in data, vilket gör att det krävs mindre resurser i början av serviceprocessen. Resurserna kan i stället användas i ett senare skede av den processen.

Chatten ska vara kostnadseffektiv, funktionssäker, kundvänlig och lättillgänglig.

Det är Esbo stad som upphandlar lösningen för den digitala kliniken. Alla kommuner som hör till Västra Nylands social- och hälsovårdsprogram får sedan tillgång till den digitala chatten.

Pilotfasen för den digitala chatten inleds redan i år, men Raseborg kommer att ansluta sig först 2022. Kostnaderna för att ansluta sig till den digitala kliniken beräknas vara runt 60 000 euro per år.

Raseborgs social- och hälsovårdsnämnd har gett fullmakt till Esbo stad att sköta upphandlingen av applikationen för den digitala kliniken.

Läs också