Hoppa till huvudinnehåll

"Vi tränar som idrottare men uppträder som konstnärer"

Battla, cyphra och absolut inte bita! Breaking blir OS-gren men vad går breaking ut på och vad betyder alla begreppen? Landslagsbreakarna reder ut frågetecknen.

Breaking är en dansstil och en del av hip hop-kulturen som föddes i New York på 1970-talet. Hip hop-kulturen brukar delas in i fyra huvudelement: dj:ing, graffiti, mc:ing och breaking.

Det är viktigt att veta och respektera att breaking kommer från gatudanskulturen. Att man tänker på representation och att involvera folk som varit med och skapat rörelsen― Pontus Linder, landslagsbreakare

Till Finland kom breaking i början av 1980-talet och dansen blev snabbt populär här också.

Det är oklart exakt hur många som håller på med breaking i Finland, men i dagsläget räknar man med tusentals aktiva dansare.

1990-talet och början av 2000-talet var kanske de bästa tiderna för breaking i Finland. Nu känns det som att grenen inte är lika populär, men jag tror det kommer en ny våg i och med OS.― Ramona Panula, ordförande för Finlands breakingförbund och landslagsbreakare

I december bekräftades att breaking blir en ny gren i sommar-OS i Paris 2024.

Ännu är det oklart exakt hur tävlingarna kommer att se ut, bland annat hur dansarna kommer att poängsättas.

16 kvinnor och 16 män kommer att göra upp om OS-medaljerna i battles, en mot en.

Även om breaking blir OS-gren handlar dansen om mycket mer än idrott. Ramona Panula beskriver grenen som en livsstil.

Som dansstil är breaking väldigt mångsidig och krävande. Man ska kunna lite allt möjligt: dansa, vara kreativ, ha sin egen stil, kunna tekniska rörelser och akrobatik som kräver mycket styrka.― Ramona Panula
För mig är breaking främst en konstform och en kultur. En del av grenen är sport, men gör man det hundra procent till sport så faller vissa viktiga delar bort.― Pontus Linder
Vi tränar som idrottare men uppträder som konstnärer. Jag hoppas det konstnärliga får synas i OS så mycket som möjligt. Grenen är inte den samma utan den konstnärliga biten, uttrycket och improvisationen.― Kimmo Korpela, landslagsbreakare

Linder och Korpela säger att det är viktigt att inte bara fokusera på de häftigaste tricken.

Jag rekommenderar att kolla in detaljer, rytmik, flow – då kommer åskådarna få en mer unik och speciell upplevelse av dansen.― Pontus Linder
OS är en bra chans att visa att breaking kan vara mer än häftiga moves.― Kimmo Korpela

Ett breakingsolo i ett nötskal

Ett breakingsolo består av flera element som kan blandas fritt under solots gång.

Toprock

Den stående delen av dansen.

Det är en blandning av grooves, fotarbete, rytmiska rörelser och gester med vilka man interagerar med motståndaren eller publiken, eller berättar en historia.

Footwork

Även kallat downrock. Svepande och rytmiska fotrörelser.

Den del av dansen då man gör fotarbetsrörelser, oftast i cirkulär form. Six steps och coffee grinder är klassiska exempel på det här.

Powermoves

De snygga tricken. Momentumbaserade rörelser.

Till exempel flares som kommer från gymnastiken, windmills, att snurra på ryggen, halo eller headspins, det vill säga att snurra på huvudet.

Freezes

Till exempel då man balanserar på en hand eller på underarmen och gör en pose. "En bärande struktur" kallar Pontus Linder det.

Så här går en battle till

I en battle kan man tävla en mot en, två mot två, tre mot tre och så vidare.

En mot en: Tävlarna känner inte till vilken musik som spelas på förhand. Den ena dansaren börjar, och sedan kommer den andra in och försöker göra bättre ifrån sig. Så kör man turvis i så många ronder som den aktuella tävlingen har. Kan vara allt mellan en till tre ronder eller fler.

Mitt absoluta favoritmoment i breaking är när du hör en låt som du bara älskar, i synnerhet om du inte har hört den förut. Då kan du hamna i en zon där du gör rörelser som du inte har gjort tidigare.― Pontus Linder

Det varierar hur mycket breakarna på förhand planerar rörelser och sets, det vill säga kombination av ett par eller flera rörelser.

Pontus Linder tycker om att improvisera mycket och reagera på musiken, vilket är svårare att förbereda. De som är mer tekniskt orienterade och gör avancerade moment behöver förbereda längre danssjok.

Enligt Linder och Korpela kommer förmågan att improvisera, ta snabba beslut och släppa planerade rörelser, med erfarenhet.

Drömscenariot för mig skulle vara att inte planera alls. Men stunderna av full frigörelse in i musiken går inte att planera. De kommer när de kommer, så det är bra att ha något att falla tillbaka på― Pontus Linder

De här termerna behöver du ha koll på

Breaking är fyllt med termer som inte genast öppnar sig för oinvigda. Vi har samlat de viktigaste här.

B-boy och b-girl

Traditionellt har breaking också kallats för b-boying. En b-boy är då en breakboy eller bronx-boy eller beat-boy, det vill säga en kille som breakar. En b-girl är en tjej som breakar.

Biting

Biting är att man kopierar nåns stil, rörelser, eller hela set. Det kan leda till minuspoäng. Man kan också få minuspoäng för att upprepa en rörelse, det kallas repeat.

Ju mer precis en signaturrörelse är, desto mer ihopkopplad med dig är den. Och ju mer unik rörelsesekvensen är, desto mindre är chansen att någon annan har kommit på exakt samma sak. Då har de medvetet eller omedvetet kopierat.― Pontus Linder

Signature moves

Signature moves eller trademarks är rörelser som är kopplade till en specifik person. En unik rörelse som den personen har kommit på eller uppfunnit.

Det är en stor del av dansen att det finns personlighet och egen skapande.― Pontus Linder

Crew

En dansgrupp. Den kan vara nästan som en familj. Det kan finnas olika generationer och man kan ha olika roller. Det är inte ett lag på samma sätt som ordet används inom idrotten i övrigt.

Det kan vara mer som ett umgänge: en grupp människor som gillar att umgås ihop, skapa jams, eller resa ihop.

Det kallas allstar crew om syftet bara är att tävla och vara på toppnivå.

Cypher

När man står i ring och dansar med varandra. Att "cyphra" betyder att man står i ring och turas om att gå in och dansa.

Så brukade man köra battles innan det fanns tävlingar. Nu kan också en tävling vara i en cypher där folk sitter runt.

Each one teach one

Ett koncept som är centralt i hip hop och breaking. På träningarna finns ofta ingen utnämnd ledare eller coach, utan det är som en kreativ verkstad där man tar och ger inspiration till varandra.

Det finns även en generationskultur där de äldre delar med sig till de yngre.

Det finns mycket värdefullt att lära sig av varandra. Ju fler personer med olika bakgrunder och olika tekniker du tränar med, desto bättre blir du. Jag tror det är ett framgångsrecept och förhoppningsvis kan andra dansstilar och idrotter bli inspirerade av det.― Pontus Linder

Stillbilder på Pontus Linder och Kimmo Korpela: Felicia Grönholm.
Videoloopar: Henrik Leppälä.
Bilder på Ramona Panula: Esa Fills, Egan Richardson.
Andra bilder: Ted Polhemus/AOP, Rob Engelaar/EPA.