Hoppa till huvudinnehåll

Stora problem med tidsbokningen till coronavaccinering i Lovisa: "Vi har bara en telefon med skilt nummer för att boka tider"

Pfizer-Biontechs vaccin.
Personalbrist orsakar långa telefonköer för att boka coronavaccinationer i Lovisa. Arkivbild. Pfizer-Biontechs vaccin. Bild: AFP / Lehtikuva coronavirus,coronavaccin,Pfizer,Biopharmaceutical New Technologies

Ont om vaccin, långa köer till telefonbokningen, personalbrist och till råga på allt överbelastad elektronisk tidsbokning. I Lovisa får både ortsbor och vårdpersonal tänja på tålamodet när stadens äldsta vaccineras.

- Alla tider till över 80-åringar har gått. Men det är bara det att vi inte har något vaccin här. Imorgon kväll får vi troligtvis mera vaccin som vi kan ge till över 80-åringar.

Så sammanfattar serviceansvarige skötare Senja Kangas vaccinationsläget i Lovisa tisdagen den 16 februari.

- Vi har några tider kvar till i morgon för det andra vaccinet som vi ger till riskgrupperna mellan 65 och 69 år.

De senaste dagarna har Lovisabor kommenterat de långa köerna till tidsbokningen i bland annat lokaltidningen Nya Östis kommentarspalt på Facebook.

En person uppger sig ha ringt ett femtiotal gånger utan att ha kommit fram, andra betydligt fler. Någon har haft tur och lyckats boka en tid mycket snabbt, andra har fått vänta en timme för en tid till en anhörig.

Lovisa stad har för tillfället bara en telefon med eget nummer för att boka vaccinationstider.

- Vi har bara ett nummer som vi använder mellan klockan 9 och 14. Alla försöker förstås ringa samtidigt och när det bara är en människa som svarar så tar det ju alltid sin tid att boka tiden och komma överens med patienten de pratar med.

Lovisa kan inte påverka tidsbokningen på nätet

Kangas är däremot inte medveten om att HUS elektroniska tidsbokning också varit överbelastad, något som lett till ytterligare besvär för Lovisa- och Lappträskborna.

Dessvärre har staden varken ansvar över eller möjligheter att påverka den centraliserade tidsbokningen på nätet.

- Vi har ju inget med den att göra, vi bara ser tiderna som har bokats via nätet. Och har man inte bankkoder så kan man inte boka via nätet.

Kangas medger att läget är svårt och att de måste överväga om det behövs ytterligare en telefonlinje, men att de gärna har ett separat nummer till tidsbokningen.

- Vi har nog märkt att det är problem, men när vi inte har fler tider att ge ut så spelas ett band upp som meddelar att tiderna är slut. Vi måste kanske göra på det sättet att man kan ringa via TeleQ och Klinik så att fler kan svara.

Tjänsterna TeleQ eller Klinik skulle samtidigt förutsätta att fler ur vårdpersonalen sitter fast med samtal till kunderna, vilket i sin tur stjäl tid från övriga uppgifter som måste utföras under dagen.

Kangas uppskattar att köerna minskar när man börjar vaccinera yngre befolkningsgrupper, eftersom de i större utsträckning bokar tider via nätet.

Men samtidigt kvarstår behovet av en telefonbokning om antalet vaccinationer ökar från nuvarande 50 per vecka till 200 och den elektroniska tidsbokningen tidvis fortsätter vara överbelastad.

- Fördelen med nätet är i alla fall att du kan boka tider till och med tolvtiden på natten. På något sätt tror jag att yngre folk har möjlighet att boka via nätet, men tidtabellerna är ganska lika i alla kommuner och därför kan det nog bli överbelastat, säger Kangas.

Personalbristen drabbar andra avdelningar

Staden har också meddelat att personal inom den icke-brådskande vården har flyttats till coronavaccineringen.

- Vi försöker få mera folk. Vi har nu kallat dem som just blivit pensionerade, men de gör turer bara några dagar per vecka.

Akutmottagningen har också decimerats för att istället ta emot samtal till tidsbokningen. Lappträsk hälsogård har dessutom stängt på torsdag och fredag för att personalen vaccinerar i vårdhemmen.

- Vi har ett enormt pussel med att försöka få tillräckligt med folk som vaccinerar och sköter tidsbeställningen. Det har vi nu lite problem med för vi har inte tillräckligt med resurser. Det finns inte folk, säger Senja Kangas.