Hoppa till huvudinnehåll

Mörskom uppmuntrar invånarna att handla lokalt – utlottning av presentkort ska fungera som morot

Ung man i mörkblå höstjacka.
Kommundirektör Sam Vuorinen tror att kampanjen engagerar invånarna och hjälper företagarna. Arkivbild. Ung man i mörkblå höstjacka. Bild: Jari Kovalainen / Yle Mörskom,Mörskom kommunfullmäktige,Nyland,sjukvårdsdistrikt,coronavirus,coronavirusutbrottet 2020–2021 i Finland,koronaviruspandemi,coronavirusutbrottet i Europa 2020,COVID-19,andningsskydd,Munskydd under coronaviruspandemin 2019−2020,Mörskom kyrkoby,regionala begränsningar

Mörskom uppmuntrar invånarna att handla lokalt för att stödja kommunens företagare under pandemin. Med kvitton kan invånarna också delta i utlottningen av presentkort. 22 företag har anmält sig till kampanjen.

På måndag inleder Mörskom kommun kampanjen Vedä kotiinpäin! - Dra hemåt! som uppmanar invånarna att handla lokalt för att stödja kommunens företagare under coronapandemin.

Dessutom har invånarna eller kunderna möjlighet att delta i utlottningen av presentkort om man sparar sina kvitton efter köpet.

Kampanjen är ett samarbete mellan kommunen och Mörskom företagarförening, och den baseras på en enkät från i våras.

- Enkäten berättar att företagarna har en svår sits nu med coronan, och därför tänkte vi att vi skulle göra något tillsammans med företagarföreningen. Det här är resultatet av det, säger kommundirektör Sam Vuorinen.

Kampanjen går ut på att stödja de lokala företagare som deltar i kampanjen. Det gör man genom att handla hos dem för minst fem euro per gång och spara sina kvitton.

Med sparade kvitton kan kunden delta i en utlottning i olika kategorier. Den första kategorin kräver fem sparade kvitton och den andra tio.

Presentkort på mellan 50 och 250 euro

Mörskom lottar ut presentkort till ett värde av sammanlagt 1 000 euro.

Om man deltar med åtminstone fem kvitton kan man vinna ett presentkort på 150, 100 eller 75 euro. I kategorin med tio kvitton är presentkortens värden 250, 200 och 175 euro.

Den tredje och allmänna kategorin omfattar alla med sparade kvitton. I den lottas ett presentkort på 50 euro ut.

Presentkorten kan användas hos de företag som deltagit i kampanjen.

Företagarna har klarat sig rätt bra under pandemin

I enkäten uppger ungefär hälften av kommunens företagare att de klarat sig rätt bra under pandemin. 20 procent uppger att försäljningen till och med är bättre än tidigare.

- Så har vi den andra hälften som har olika slags svårigheter. Vi vill stödja dem genom den här kampanjen, men vi kan inte gå ut och säga vilka företag som har haft problem. Vi stöder alla företag, speciellt dem som haft problem som beror på coronan, säger Vuorinen.

Några småföretagare uppger sig vara konkurshotade, men tror att de klarar sig om handeln hålls konstant eller ökar något under våren och sommaren.

80 procent av företagen som besvarade enkäten var enmansföretag. 13 procent har två eller tre arbetstagare. 60 procent har varit lokala företagare i mer än tio år.

Enkäten visade också att ungefär hälften av företagen har sökt ekonomiskt stöd, och flera har begärt konsultation eller utbildning i till exempel näthandel.

Näthandel främmande för äldre företagare

Café och lunchrestaurangen Myrskytähti är ett företag som välkomnar kampanjen.

- Det är fint att den ordnas. Vi önskar förstås fler kunder och bättre omsättning eftersom det varit mycket tyst under pandemin, säger Jonna Mäenpää.

Förutom luncher ordnar restaurangen olika program på veckosluten. Reklamen sköts huvudsakligen via sociala medier.

En husvägg med en vapensköld i blått synns mot en grå himmel. Bredvid vajar några vimplar med samma vapen, ett vitt träd mot blå botten.
Mörskom vill hjälpa alla sina företagare, men speciellt dem som har det svårt på grund av pandemin. En husvägg med en vapensköld i blått synns mot en grå himmel. Bredvid vajar några vimplar med samma vapen, ett vitt träd mot blå botten. Bild: Yle/ Mira Bäck Mörskom,Kommunvapen,Vimpel,mörskom kommungård

Men det är långt ifrån alla företagare som kan eller vill använda nätet för marknadsföring.

- Vi hade en enkät i april förra året, nästan i början av coronan, där företagarna frågade om kommunen kan ordna någon slags stöd för det här med nätbutiker eller Facebook-sidor för dem som inte har erfarenhet av sådana, säger Sam Vuorinen

Sagt och gjort. Kulturproducenten Tina Salminen ordnade kurser för att hjälpa företagare att flytta över en del av butikshandeln till nätet.

- Det hjälpte lite, men inte så mycket. Det finns en del konservativa och gamla företagare i Mörskom, och som vi vet är det inte alltid så lätt att ändra riktning, säger Vuorinen.

Alla har inte drabbats under coronapandemin

Erja Räty, vars företag tillverkar träskor och -sandaler har inte förlorat sin kundkrets under pandemin.

- Det här är verkligen en bra sak som höjer gemenskapen. I kommunen har vi strävat efter att hela tiden stödja varandra när någon drabbats av sjukdomar eller andra motgångar.

Räty betonar att det inte går någon nöd på varken henne eller företaget.

- Vi hör inte till de företagare som har lidit. Vi är ett litet gäng och arbetet har flutit på som normalt.

Stamkunderna beställer produkter via nätbutiken. Räty uppskattar ändå kampanjen och deltar för att den engagerar ortsborna.

- Idén är ju att så många företag som möjligt deltar i kampanjen fast man inte drabbats så hårt av coronan, säger Räty.

Lanthandlaren är tudelad till kampanjen

Marko Vilkman driver lanthandel i kommunen och deltar gärna i kampanjen.

- Kommundirektören och beslutsfattarna har kommit med en bra idé, med en kampanj för att företag i vår egen kommun ska kunna överleva.

Bara Vilkman blir klar med inventeringen ska han förbereda sig inför kampanjstarten på måndag. Han tänker plocka fram några specifika varor som på något vis stöder kampanjen.

- Det är bra att få invånarna att använda kommunens egna tjänster. Fast det här är en liten kommun så finns här ett förvånansvärt brett utbud av tjänster, nästan allt man behöver.

En kvinna plockar gurka i sin påse i matbtutiken.
Kampanjen uppmuntrar till att handla lokalt. Illustrationsbild. En kvinna plockar gurka i sin påse i matbtutiken. Bild: Amanda Vikman/Yle dagligvaruhandel,livsmedelsbutik,gurka,grönsaker,K-Market,matbutik

Presentkorten är en trevlig morot, men ger samtidig en besk eftersmak.

- Det är lite beklagligt om det är det enda sättet att få invånarna att köpa lokala produkter och använda tjänster i kommunen. Det är bra med en morot, men det är inte bra som enda lösning.

Marko Vilkman medger att de redan har en bekant kundkrets, men att andra också är hjärtligt välkomna.

- Pandemin har inte inverkat alls här hos oss. Förra våren och sommaren var de jäktigaste någonsin. Människorna var hemma och sysslade i sina trädgårdar.

Förutom att ortsborna stannade hemma i frivillig karantän sökte sig också stadsborna ut till sommarstugor och fritidshus för att distansarbeta eller njuta av säsongen.

Att den varma hösten och förnyade restriktioner förlängde säsongen i regionen försämrade inte läget för Vilkman som bland annat säljer diverse trädgårdsvaror.

Kampanjen Vedä kotiinpäin! - Dra hemåt! ordnas mellan den 22 februari och den 31 mars.

Läs också