Hoppa till huvudinnehåll

Filmteamen älskar Borgå, och Borgå älskar att bli filmat – men det finns också de som irriterar sig på stöket

Två personer sitter vid ån och ser på varandra, i bakgrunden Borgås röda gammaldags byggnader.
Bland annat C Mores serie Onnela har delvis filmats i Borgå. Pressbild. Två personer sitter vid ån och ser på varandra, i bakgrunden Borgås röda gammaldags byggnader. Bild: MTV / C More Borgå,onnela serie

Borgå är en populär stad att filma i, och också den här vintern filmas en inhemsk serie i Borgå. Synlighet på vita duken är en del av stadens marknadsföringsstrategi. Men alla företagare hurrar inte när kamerorna radas fram.

Gammal jazz möter mig när jag stiger in i tesalongen från början av 1800-talet. Rummet är inrett i romantiskt stil med vitt och rosa som bärande färger. Utifrån är huset fodrat med gula träplankor.

Det är den här stämningen som många filmteam vill ha med i filmer, serier och reklamer. Eller så är det någon annan rad av gamla trähus vid kullerstensgatorna eller rådhuset vid Museitorget, som får bidra med småstadskryddor i större och mindre filmverk.

Den här vintern filmas kriminaldramat Kylmä syli, som baseras på Christian Rönnbackas deckarserie. Inspelningarna pågår till april.

Och mer finsk spänning har nyligen tagits på burk i Gamla stan, då Borgå fick rollen som Rovaniem i den finska polisserien Ivalos andra säsong.

En man sitter med en vit tekopp framför sig, på bordet vit tekanna med röda blommor, mannen tittar ut genom fönstret. I bakgrunden gammaldags tavlor.
Företagaren Leo Kallio anser att Borgå borde få mer ut av att agera filmkuliss. En man sitter med en vit tekopp framför sig, på bordet vit tekanna med röda blommor, mannen tittar ut genom fönstret. I bakgrunden gammaldags tavlor. Bild: Yle/ Heini Rautoma Borgå,företagare leo kallio

Men tillbaka till den pittoreska tesalongen. Dess frustrerade företagare Leo Kallio häller upp te i en blommig porslinskopp och suckar.

– Borgå är inte Hollywood. Det här är en levande stad, och man borde i första hand ta människorna i beaktande, säger han.

"De gör business på oss, men vad får vi?"

Leo Kallios mor Airi Kallio för in en tebricka mellan de rosa gardinerna till köket. Hon äger en del hus i Gamla stan och har sett Borgå ur företagarsynvinkel i 40 år.

– Jag har sett en massa kändisar komma och gå här. Men vad spelar det för roll? Det är människorna och våra kunder som är viktiga för oss, säger hon.

Gula trähus, lite snö på marken och taken, skymningsblå himmel.
Det är lätt att föreställa sig en dramatisk scen på Gamla stans gator och gränder. Gula trähus, lite snö på marken och taken, skymningsblå himmel. Bild: Yle/ Heini Rautoma Borgå,gamla stan i borgå

Det mor och son önskar sig är bättre samarbete mellan företagarna, staden och filmbolagen.

– Gamla stan kan inte stängas av under filminspelningar. Man måste kunna röra sig smidigt här. Och så borde staden bli bättre på att informera i tid var och när man filmar, säger Leo Kallio.

Han ifrågasätter också vilken nytta staden och dess företagare har av de återkommande filminspelningarna.

– Borgåborna bygger, målar, renoverar och planterar blommor så att filmbolagen ska kunna göra pengar på det.

Var finns Borgås egen magiska tågperrong?

Stadens turismavdelning anser att Borgå vinner på synlighet.

– Internationellt sett tävlar många städer om att filmer ska filmas i dem. Det är absolut en positiv sak för Borgå att många filmbolag vill filma här, säger marknadsföringsplaneraren Jan-Christian Forsman.

Forsman säger att synligheten skapar en image som lockar människor till platsen som är känd från filmer.

– Kanske Borgå blir som trapporna i Joker-filmen eller som tågperrongen nio och tre kvart från Harry Potter, som fysiskt finns på den riktiga tågstationen i London. Folk åker till de här ställena bara för att ta selfies.

Borgås liknande selfiepunkt är väl hela Gamla stan, det finns så mycket vackert i den, funderar Forsman vidare.

Bild tagen från konstfabriken på borgå stads marknadsföringsplanerare Jan-Christian Forsman
Marknadsföringsplanerare Jan-Christian Forsman säger att synlighet i en bra serie ger mycket åt en stad. Bild tagen från konstfabriken på borgå stads marknadsföringsplanerare Jan-Christian Forsman Bild: yle/Daniela Ilvonen Konstfabriken,Borgå,Jan-Christian Forsman

Chefen inom marknadsföring och turism Sari Myllynen understryker att synligheten på film är bra för staden. Det är ett sätt att nå ny publik.

– Forskning visar att synlighet i olika produktioner ger långsiktiga resultat. Flera städer, till exempel Åbo och Kotka, har egna delegationer som uttryckligen försöker locka filmbolagen.

Myllynen hänvisar bland annat till Business Finland, som sedan år 2017 delat ut stöd för att internationella filmbolag ska komma till Finland och filma. Det anses ha stor effekt också på lokal nivå, för teamet sysselsätter ofta lokala företagare inom hotell-, restaurang-, och transportbranschen.

Myllynen säger också att staden lär sig vara tydligare med instruktioner kring filminspelningarna.

– Efter varje filminspelning lär vi oss mer.

Lokala företagare med på inspelningar

Ordförande för Borgå företagare Patrik Björkman tycker att Borgå passar bra som en filmstad. Enligt hans uppfattning är många företagare glada över att det filmats mycket i Borgå de senaste åren.

– Filmteamen anlitar flera olika företag när de kommer hit.

En man står i vintrigt Gamla stan i Borgå, han har svart munskydd på sig.
Patrik Björkman, ordförande för Borgå företagare, är glad över filmbolagens ökade intresse för Borgå. En man står i vintrigt Gamla stan i Borgå, han har svart munskydd på sig. Bild: Yle/ Heini Rautoma Borgå,patte björkman

Björkmans företag inom transportbranschen har blivit anlitat under flera olika filminspelningar i staden.

– När det filmas behöver saker och ting flyttas. Då har våra bilar varit med. En av våra bilar gjordes till en polisbil i Ivalo-serien, berättar han.