Hoppa till huvudinnehåll

Wasalines vd: Inget problem med en smärre försening i leveransen av nya Kvarkenfärjan

Wasalines vd Peter Ståhlberg i torrdockan vid varvet i Raumo.
Arkivbild. Wasalines vd Peter Ståhlberg på besök i torrdockan vid varvet i Raumo, där den nya Kvarkenfärjan Aurora Botnia byggs. Wasalines vd Peter Ståhlberg i torrdockan vid varvet i Raumo. Bild: Yle/Roy Fogde Wasaline,peter ståhlberg

Wasalines vd Peter Ståhlberg väntar ännu på besked från varvet i Raumo om den pågående masskarantänen bland varvsarbetarna kommer att försena leveransen av Aurora Botnia. En smärre försening innebär inga problem enligt Ståhlberg.

Under det gångna veckoslutet meddelade Raumo stad att nästan alla 800 varvsarbetare i Raumo försätts i karantän. Det råder produktionsstopp vid varvet Rauma Marine Constructions.

Exakt hur det här påverkar bygget av den nya Kvarkenfärjan Aurora Botnia är ännu oklart.

Wasalines vd Peter Ståhlberg väntar på besked under ett möte som ska hållas på tisdag.

- Vi har inte ännu fått någon officiell avisering om förseningar från varvet. Vi har möte imorgon så då får vi se, säger Ståhlberg.

Omkring tusen arbetstagare vid varvet har testats för coronaviruset under förra veckan. Uppemot 240 av dem var smittade och hålls nu isolerade. Också de övriga anställda kommer att testas innan karantänen upphör och de kan återvända till arbetet.

Bygget av Aurora Botnia, här sedd från torrdockan i Raumo.
Bygget av Aurora Botnia som det såg ut i september 2020. Bygget av Aurora Botnia, här sedd från torrdockan i Raumo. Bild: Anna Wikman / Yle Kvarken,fartyg,Vasa,Umeå,Rauma Marine Constructions

Men än så länge förlorar Peter Ståhlberg ingen nattsömn på grund av situationen, säger han.

- Tidtabellen är ju kärv så nog finns det risk för förseningar, men vi får helt enkelt vänta och se hur det här påverkar den slutliga tidtabellen.

Ståhlberg tycker ändå att det är onödigt att spekulera så länge varvet inte har kommit med besked. Dessutom skulle en kortare försening inte innebära någon katastrof för Wasaline.

- Det är inget problem med en skälig försening på en månad eller ett par veckor. Vi har ju sålt Wasa Express, men vi har ju en klausul som säger att leverans av den sker först efter att Aurora Botnia är i trafik.

Så det finns ingen risk för stopp i trafiken?

- Nej.

I rådande pandemiläge kan det rentav eventuellt vara en fördel med en försening, spekulerar Ståhlberg. Aurora Botnia är efterlängtad, men för tillfället gör coronasituationen och de hårda restriktionerna att antalet passagerare som reser mellan Vasa och Umeå är minimalt.

Läs också