Hoppa till huvudinnehåll

Trettio stadscyklar kan placeras ut i Karis och Ekenäs

Stadscyklar på Järnvägstorget i Helsingfors
Planen är att stadscyklar placeras nära tågstationerna i Karis och Ekenäs. Så här såg stadscyklarna ut i Helsingfors 2018. Stadscyklar på Järnvägstorget i Helsingfors Bild: Yle/Carolina Husu cykel,Helsingfors,Järnvägstorget, Helsingfors stad,Helsingfors centralstation,Helsingforsregionens trafik,alepacyklar

Ekenäs och Karis får kanske stadscyklar. Det här skulle göra att både raseborgare och turister smidigt kan röra sig i och mellan stadsdelarna.

Stadsutvecklingssektionen i Raseborg har beslutat att ett system med stadscyklar utreds som ett ettårigt pilotprojekt. Upphandlingen ska göras genom konkurrensutsättning.

Ärendet behandlas på nytt av sektionen när det har konkurrensutsatts och när slutliga anbud har lämnats in.

Cyklar hyrs via applikation

Tanken är att det under det första året kunde placeras 30 cyklar vid Ekenäs trafikcenter och Karis resecentrum.

Cyklarna skulle hyras ut via en applikation, antingen mot en timavgift eller som en månadsbeställning. Man skulle kunna hyra cyklarna för några timmar till ett dygn.

Med hjälp av applikationen kan användaren se var det finns lediga cyklar samt öppna och låsa smartlåset på cykeln.

Cyklarna skulle utrustas med GPS-spårare och hyran betalas med ett bankkort som också fungerar som garanti för att cykeln förs tillbaka till cykelparkeringen.

Borgå och Imatra nöjda

Borgå och Imatra har redan tidigare tagit i bruk stadscyklar och är nöjda med systemet.

I stadsutvecklingssektionens föredragningslista står det att det i västra Nyland finns ett bredare intresse av att utveckla ett gemensamt stadscykelsystem. Det skulle innebära att användarna kunde hyra cyklar med samma applikation i olika städer och till och med cykla från en stad till en annan.

Stadscyklarna skulle också kunna komplettera kollektivtrafiken i Raseborg, särskilt på kvällar och veckoslut, när så gott som inga bussar går.

30 000 euro för ettårigt pilotprojekt

Ett företag som utvecklar stadscyklar för städer i storlek med Raseborg har uppskattat att kostnaden för ett ettårigt pilotprojekt med 30 stadscyklar skulle vara 30 000 euro.

Samarbete med företag och annonsörer och en möjlighet att också skaffa elcyklar inverkar på kostnaderna.

Läs också