Hoppa till huvudinnehåll

Borgåföretagare om strängare coronaregler: Jag förstår att det införs restriktioner, men det är inte så lätt att leva med dem

En kvinna i munskydd torkar av en löpmatta med en handduk på gymmet.
Gym, affärer, innelekparker och flera andra platser måste nu följa strängare regler. Illustrerande arkivbild. En kvinna i munskydd torkar av en löpmatta med en handduk på gymmet. Bild: Alamy / All Over Press gym,GYM,gymnastik,löpning,personlig tränare,träning,motion,motion (idrott),motionsidrott,löpmattor,coronavirus,träna

Från och med torsdag måste enskilda näringsidkare inom HUS-området kunna se till att kunderna kan hålla säkerhetsavstånd, annars kan lokalen stängas i två veckor.

Affärer, gym, innelekparker och en hel rad andra platser måste alltså nu följa strängare regler eller riskera stängning.

Det här enligt en paragraf i den förnyade smittskyddslagen som Regionförvaltningsverket i Södra Finland tar i bruk i morgon, torsdagen den 25 februari.

De nya begränsningarna gäller till den 14 mars. Begränsningarna gäller platser och tillfällen då fler än tio personer vistas inomhus samtidigt, och utomhustillställningar där fler än 50 personer vistas samtidigt.

Personer ska inte befinna sig ansikte mot ansikte eller i samma rum med mindre än två meters avstånd från varandra i mer än femton minuter.

Arrangörer och affärsidkare bestämmer själv vilka åtgärder de tar till för att undvika närkontakt. De måste göra upp en skriftlig plan över hur det ska ske.

Övervakning på gymmet

Anu Jaakkola driver gymmen Ladyline och Easyfit i Borgå.

På hennes gym har man sedan tidigare till exempel sett till att det på grupptimmarna finns högst nio deltagare och en ledare i ett stort rum. Vissa förändringar kommer de ändå att behöva göra nu.

– Nog betyder det att vi i omklädningsrummet kommer göra så att bara vissa skåp är i bruk så att det blir två meter mellan dem, säger Jaakkola.

Hon uppmanar kunderna att om möjligt undvika att duscha för att på så sätt tillbringa så lite tid som möjligt i omklädningsrummet, där det finns mindre utrymme än i resten av gymmet.

Gymredskap på ett tomt gym.
Ett av Jaakkolas gym i Borgå. Bilden är tagen våren 2020. Gymredskap på ett tomt gym. Bild: Yle / Mira Bäck gym,konditionssal,gymredskap

När det gäller den delen av gymmet där redskapen finns och där personer tränar självständigt säger Jaakkola att personalen kommer att övervaka att kunderna kommer ihåg att hålla distans.

– Kunderna har varit väldigt ansvarsfulla till exempel med att desinficera gymredskapen före och efter användning, säger Jaakkola.

En dag i taget

Den förnyade smittskyddslagen ger myndigheterna fler verktyg att ingripa och stänga ner också privata näringsidkare om de inte följer restriktionerna eller om smittläget blir ännu värre.

I det här skedet vill Jaakkola ännu inte fundera allt för mycket på det.

– Jag tänker att vi alla är i epidemins klor på ganska samma sätt. Om en stängning blir aktuell i Borgå, om till exempel antalet fall ökar mycket, så nog förstår jag att vi i det skedet måste göra allt vi kan för att stoppa det. Vi får ta det som det kommer och fundera på vad vi då ska göra, säger Jaakkola.

Under det gånga året har hon och personalen fått vänja sig vid att tolka och följa restriktioner an efter att de dimper ner i takt med att coronaläget ändras.

– Fokus har länge varit på att klara situationen och försöka hitta lösningar, säger Jaakkola.

Ofta informerar myndigheterna om nya restriktioner ganska sent, och det är svårt att tolka vad de betyder för just den egna verksamheten eftersom de är utformade på ett ganska allmänt sätt.

– Jag förstår att det införs restriktioner, men det är inte så lätt att leva med dem, säger Jaakkola.

Större ansvar kräver fler verktyg

De senaste restriktionerna gäller också mataffärer. Köpman Jani Heinänen från K-Supermarket Tarmola i Borgå säger att han ännu inte vet vad man kommer att göra eller inte göra.

På torsdagsmorgonen ska K-gruppens affärer delta i ett distansmöte där de får mer information av ledningen om vad som bör göras.

De flesta mataffärer delar ut handdesinfektionsmedel och påminner redan nu kunderna om att använda munskydd och hålla avstånd.

Jani Heinänen.
Köpman Jani Heinänen poängterar att företagarna behöver verktyg för att kunna utföra de åtgärder som behövs. Arkivbild. Jani Heinänen. Bild: Yle / Hanna Othman livsmedelsbutik,K-Market,jani heinänen

Särskilt i stora mataffärer är det ofta möjligt att hålla avstånd till andra, men det är sedan en annan sak om någon annan kund tränger sig för nära inpå i jakt på korvpaketet du råkar stå framför.

Här kommer igen tolkningen av restriktionerna in i bilden.

Heinänen vet inte om det räcker med att butikerna gör det möjligt för kunderna att hålla avstånd, vilket man redan gör, eller om butiken faktiskt har ansvar för att kunderna beter sig.

I så fall behöver butikerna också få verktyg för att kunna utöva ansvaret.

Åtminstone i dagsläget kan affärerna inte tvinga någon att hålla avstånd eller bära munskydd, bara uppmana till det.

– Vad ska vi till exempel göra om en kund inte går med på att hålla avstånd om vi inte har rätt att avlägsna kunden från butiken på grund av det? funderar Heinänen.

Färre frissor på jobb

– Egentligen ändrar ingenting från det vi nu har haft en längre tid, säger Malin Kajander som äger Hårgalleriet Salon Eliza i Borgå.

I hennes salong jobbar sex frisörer, vilket betyder att det skulle vara minst 12 personer i salongen om alla har en kund samtidigt.

– Vi har redan haft tio personer som gräns. Vi är max fyra personer på jobb vilket betyder att vi har max åtta personer, så det finns två extra platser så att säga.

Tanken är att det inte ska bli för fullt i salongen ifall någon förälder följer med ett barn eller någon kommer för tidigt.

– Då när det har varit tio personer inomhus har vi låst dörren och så har vi en ringklocka. Då går vi sedan och öppnar, och ser till så någon går ut innan någon kommer in.

En frisörs händer som klipper ett mörkt axellångt hår
Frisörsyrket hör till jobben som inte går att utföra på distans, även om Kajander berättar att man nog skojat om hur det skulle vara att ge klippningsanvisningar per telefon. Slutresultatet skulle kanske inte vara det bästa. Arkivbild. En frisörs händer som klipper ett mörkt axellångt hår Bild: Pixabay damfrisörer,hår,frisyr,frisörbranschen,frisör (grundexamen inom hårbranschen)

Kajander påpekar att det inte har funnits några tydliga direktiv för hur man borde göra, utan att hon och hennes kollegor har fått klura ut det själv.

– Tack och lov har vi en ganska stor salong, så vi lyckas hålla avstånd ganska bra. Men det är förstås när människor går in och ut som vi måste se till så alla inte står vid dörren på en gång, säger Kajander.

Eftersom lagparagrafen som togs i bruk gäller inomhuslokaler med över tio personer så berör den egentligen inte frisörsalongen så länge de håller kundmängderna tillräckligt små.

Frisörer kan inte riktigt jobba på distans, och det är svårt att stå på två meters avstånd från en kund som ska klippas.

– Vi har använt munskydd i flera månader. Jag skulle säga att 98 procent av våra kunder också gör det. På det sättet har vi skyddat oss, och så ber vi varje kund att tvätta händerna.

Viktigt att kunder inte kommer sjuka till frissan

Också Kajander har märkt att restriktionerna, reglerna och rekommendationerna inte alltid är vare sig lättförståeliga eller entydiga.

– Nog har man verkligen fått sätta sig in i det, jag har läst mycket och försökt lyssna och tolka.

Kajander är medlem i flera frisörsgrupper på Facebook där man tillsammans kan diskutera och fundera. Hon och kollegerna på jobbet har också diskuterat hur de ska göra.

Kajander säger att hon känt sig trygg på jobbet. Innan coronatiden var det vanligt att kunder kom till frissan trots att de var förkylda. Det har fallit bort nu.

– Vi har aldrig haft så många annulleringar som det här året. Folk annullerar verkligen i sista stund, om de har snuva eller lite ont i halsen. Fast det låter hemskt att någon annullerar, men vi har varit jättetacksamma att de gör det, säger Kajander.

Läs också