Hoppa till huvudinnehåll

Hormoner påverkar kvinnors mående genom hela livet – experterna förklarar hur

Kvinna fläktar med papper
Kvinna fläktar med papper Bild: BSIP SA / Alamy menopaus,klimakteriet

Klimakteriet ses oftast som ett tillstånd som äldre kvinnor tampas med men förklimakteriet kan börja betydligt tidigare. Hormonell obalans kan även leda till problem med menstruationscykeln, PMS och infertilitet.

Pauliina Tuomikoski är gynekolog och hon berättar att klimakteriet börjar ge symptom i 40-50 årsåldern men att man redan vid 35 kan märka av en förändring.

– I genomsnitt tar mensen slut vid 51-52-årsåldern men förändringar i menstruationscykeln kan börja 5-10 år tidigare.

Vad händer riktigt i kroppen under klimakteriet?

Ju äldre vi blir desto mer ökar andelen menscyklar där det inte sker en ovulation. Då det inte sker en ovulation så bildas det ingen gulkropp på äggstockens yta som skulle producera gulkroppshormon.

– Då man menstruerar kommer det östrogen från äggstockarna men inget gulkroppshormon, det vill säga progesteron, och det leder till mensrubbningar. Mensen kan komma för tidigt eller sent eller helt utebli.

Tuomikoski berättar att då äggstockens förråd på äggceller är slut så kommer man in i menopausen och då tar mensen slut. Detta i sin tur frammanar symptom.

– Har man lidit av besvärlig PMS brukar besvären bli värre ju närmare man kommer klimakteriet. Sen har vi förstås de klassiska symptomen som värmevallningar, hjärtklappningar, ledvärk och sömnbesvär. Humöret kan också vara mer irritabelt.

En kvinna lutar sitt huvud mot ett regnigt fönster.
Hormonerna kan ställa till med problem såväl fysiskt som psykiskt. En kvinna lutar sitt huvud mot ett regnigt fönster. Bild: Henrietta Hassinen / Yle kvinna,medelålder,arbete,depression,vinterdepression,antidepressiva läkemedel,Likabehandling och jämdställhet i arbetslivet,arbetslivsfärdigheter,placering i arbetslivet,klimakteriet,arbetsliv,livet,vardagspussel,familjer,familjeliv,familjevåld,Familj utan barn,sjukdom (tillstånd),dödlig utgång,frånvaro av

Vad kan man då göra för att lindra klimakteriebesvären?

– Lyckligtvis finns det mycket man kan göra. Fast det känns motigt så är motion i kombination med en viss mängd styrketräning den bästa present man kan ge sig själv. Dra ner på alkoholen och om du röker, nu är det dags att sluta.

För att lindra klimakteriebesvär kan man använda hormonbehandling. Många kvinnor är dock avogt inställda till hormoner, speciellt om de har negativa erfarenheter av till exempel p-piller eller hormonspiraler.

– Jag vill trösta alla damer som inte tror att hormoner passar dem. För klimakteriebesvär använder man en annan typ av östrogen än den som vanligtvis finns i p-piller.

Bild på gynekologen Pauliina Tuomikoski.
Gynekologen Pauliina Tuomikoski hjälper kvinnor som lider av klimakteriebesvär. Bild på gynekologen Pauliina Tuomikoski. Bild: Samuli Miettinen gynekolog,pauliina tuomikoski

– Östrogen som man ger i klimakteriet är kemiskt samma molekyl som äggstockarna själva har producerat, så kroppen är glad om den får tillbaka lite av det, då äggstockarna inte kan förse kroppen med det mer.

Tuomikoski påpekar att vissa naturprodukter som innehåller till exempel soja eller rödklöver kan hjälpa vid lindrigare besvär men att hormonbehandlingen är den som är mest effektiv.

Nackdelen med hormonbehandling är att den medför en viss förhöjd risk för bröstcancer.

– Trots att de är bioidentiska, alltså så kroppsnära som möjligt, så medför långvarig hormonbehandling en liten riskökning för bröstcancer. Det är den tråkiga nackdelen med behandlingen som annars är toppen.

Medicinsk yoga kan balansera hormonerna

Våra hormoner och signalsubstanser påverkar vårt mående betydligt mer än vad man skulle kunna tro, även för yngre kvinnor som ännu inte kommit in i klimakteriet.

Hormonell obalans kan utöver klimakteriebesvär leda till problem med humöret, menstruationscykeln, PMS och infertilitet.

Ellen Engvall är utbildad barnmorska och lärare i medicinsk yoga. I dag driver hon sin egen skola och utbildar yogalärare i hormonyoga och gravidyoga. Engvall hjälper kvinnor att få ordning på sin hormonella obalans med hjälp av yogaträning, kost och livsstilsförändringar.

Medicinsk yoga kommer från samma gren som kundaliniyogan. Hormonyogan innehåller mycket andning, mjuka fysisk rörelser och meditation. Syftet är stressreducering och självkännedom som en viktig del av processen.

– Vi kvinnor har inte så bra koll på vad som riktigt händer i våra kroppar så detta är ett sätt att lära känna den egna kroppen bättre och lära sig hjälpa den där det behövs.

Ellen Engvall är barnmorska och instruktör i medicinsk yoga.
Ellen Engvall är barnmorska och lärare i medicinsk yoga. Ellen Engvall är barnmorska och instruktör i medicinsk yoga. Bild: Linnea Bengtsson Photography yoga,ellen engvall

Engvall påpekar att ju äldre vi blir desto mer behöver vi lyssna på kroppen. Vi behöver anpassa vårt liv enligt kroppens behov.

– Vi jobbar mycket med lymfan som handlar om avgiftning och immunförsvaret. Har man inte bra lymfflöde blir man lätt svullen och igenslaggad och kroppen funkar inte bra helt enkelt.

Hur vanligt är det att man lider av hormonell obalans?

– Jag skulle säga att det är väldigt vanligt. 90 procent av kvinnorna har någon form av hormonell obalans och det beror främst på stress. Stress påverkar hela hormonsystemet i grunden.

– Stresshormonerna är de viktigaste vi har, de är avgörande för vår överlevnad och är därför prioriterade. Det gör att andra hormoner inte kan fungera som de ska fullt ut.

nainen viittomakielinen joogassa
Att lyssna på kroppens signaler hjälper vid hormonell obalans. nainen viittomakielinen joogassa Bild: Valeria Borovskaya/Yle teckenspråk,Kuuro,idrott,yoga

Vanliga symptom

Hur vet man då om man lider av hormonell obalans?

Engvall berättar att det kan ta sig uttryck på väldigt många olika sätt.

– Vi har ju olika körtlar i kroppen och hypofysen som är vår hormonchef uppe i hjärnan styr bland annat sköldkörteln, binjurar och äggstockar.

– Alla körtlar samverkar och är det obalans på ett håll så blir det obalans överallt. Detta gör att man kan ha symptom och det är svårt att reda ut vad som är problemet i grund och botten.

Vanliga symptom på obalans i hormonsystemet är sömnstörningar, orkeslöshet, humörsvängningar och viktökning.

Man kan också känna sig oroligare och mer nedstämd, sexlusten kan minska och man kan ha mensrubbningar och matsmältningsproblem.

Engvall säger att det också kan kännas som att hjärnan är trögare, att man får svårt att minnas och hålla ihop sina tankebanor.

Vilka är då de vanligaste felen vi gör för att sätta vår hormonbalans i gungning?

– Det vanligaste är att vi börjar äta fel. Vi tar till socker, kaffe, alkohol och snabba kolhydrater för att pigga upp oss. Dessa påverkar blodsockerbalansen och binjurarna och då är karusellen igång, alla hormoner blir påverkade.

Vad kan jag göra idag för att hjälpa min kropp?

– Inför djupa andningsövningar i din vardag. Andas långsamt in djupt ner i magen så att andetaget känns i bäckenbotten, låt mage och bröstkorg fyllas. Andas sen ut lika långsamt. Gör en paus efter utandningen, vänta på att nästa andetag kommer av sig själv. gör detta 5-10 minuter per dag. Redan detta gör enorm skillnad för ditt mående.