Hoppa till huvudinnehåll

Rädda Barnen: Barnen i världen har förlorat en tredjedel av ett vanligt skolår under coronapandemin

En ung studerande sitter i sängen och studerar.
Barn runt om i världen har haft mycket olika utgångsläge för distansundervisning. En ung studerande sitter i sängen och studerar. Bild: Tiina Jutila / Yle distansundervisning,gymnasium,studier,läroplikt,abiturienter,abiturient,gymnasister,matematik (läroämnen),matematik,fysik,naturvetenskaper,inträdesprov,bärbara datorer,datorer,läxor,skolarbete,studentbostäder,International Baccalaureate Diploma Programme,distansundervisning,andra stadiets utbildning,distansstudier

Barn runt om i världen har gått miste om en betydande del av sin utbildning under coronapandemin. Skillnaderna mellan och inom länder är alarmerande och miljoner barn kanske aldrig återvänder till skolbänken.

Det slår organisationen Rädda Barnen larm om på basis av en analys av situationen i 194 länder.

Enligt organisationen har barn i världen förlorat i medeltal 74 dagar av sin utbildning, vilket motsvarar en tredjedel av ett vanligt skolår, på grund av att skolor stängts och undervisningen skett på distans. Alla har inte haft samma möjligheter att delta i distansundervisning.

– Nästan ett år efter att pandemin utlystes officiellt finns det hundratals miljoner barn som inte går i skola, kommenterar Anne Haaranen, chef för Rädda Barnens internationella program, i ett pressmeddelande.

Skolstängningar lett till ökade inkomstskillnader

Nedstängningen av skolor på grund av pandemin började i februari ifjol och pågår fortfarande i många länder. Som värst var 91 procent av världens skolbarn borta från skolbänken, bedömer organisationen.

Enligt Rädda Barnen har situationen lett till att skillnaderna mellan och inom länderna har ökat - inkomstkyftorna, skillnaderna mellan landsbygd och städer, mellan flyktingar och fast befolkning samt mellan barn med eller utan funktionsnedsättningar, har alla vuxit.

Organisationen har talat med trettonåriga Santiago från Venezuela. Santiago har en hörselskada men har inte kunnat gå i skola på ett år eftersom skolan varit stängd.

Han säger att det gör honom ledsen och rädd eftersom han tycker om skolan, där förstår man honom.

En pojke i Venezuela spelar boll.
Trettonåriga Santiago intervjuades av Rädda Barnen om hur han har upplevt skolstängningen under pandemin. En pojke i Venezuela spelar boll. Bild: Laura Sarmiento / Save the Children Rädda Barnen,skolstängning

Mångas skolgång slut för gott

Värst drabbade är barn i de fattigaste länderna. I Latinamerika, den karibiska övärlden och Sydasien har barnen gått miste om nästan tre gånger fler skoldagar än barnen i Västeuropa.

Men också till exempel i USA skapade distansundervisningen stora problem för miljoner barn som saknade ordentlig internetuppkoppling. Inom EU har endast Bulgarien och Rumänien sämre tillgång till internet än USA.

Rädda Barnen bedömer att miljoner barn kanske aldrig återvänder till skolan. De förlorar möjligheten till utbildning och samtidigt ökar risken för att de utsätts för till exempel barnarbete.

Organisationen kräver att regeringar runt om i världen ser till att barn har möjlighet att återgå till skolan tryggt. Pandemin ska inte få beröva till exempel flickor, som ofta är i en utsatt positition, deras framtid.

Läs också