Hoppa till huvudinnehåll

Yles granskning pekar på stora problem i tidsbokningen till coronavaccinering i hela landet

Sairaanhoitaja Niina Kuvaja antaa koronarokotteen Timo Kalliolle.
Coronavaccinering i Lojo i februari. Sairaanhoitaja Niina Kuvaja antaa koronarokotteen Timo Kalliolle. Bild: Petteri Bülow / Yle februari,2021,coronavaccin,COVID-19,coronavirus,Wuhan-coronavirus,koronaviruspandemi,coronavirusutbrottet 2020–2021 i Finland,smittsamma sjukdomar,epidemier,pandemier,andningsskydd,ansiktsmasker,människor,Munskydd under coronaviruspandemin 2019−2020,vaccin,vaccinering,Lojo,Astra Zeneca

Telefonköer, för lite personal och bristande information har lett till utbredda problem med tidsbokningen för coronavaccinering i Finland.

Det visar en granskning av 18 kommuner som Yle har gjort.

De som har haft rätt till vaccinering, och deras anhöriga, har haft svårt att boka tider då bokningssättet varierat från en kommun till annan.

Telefonköer uppstod särskilt i början av februari då tidsbeställningen blev mer allmänt tillgänglig för äldre åldersgrupper.

I värsta fall har kommuner tvingats stänga bokningssystemet för att få långa köer uppklarade.

Ovisshet om vaccintillgång

En ytterligare utmaning har varit att tillgången till vaccin bekräftats i sista minuten.

– Eftersom vaccinleveransernas storlek och tidtabell bekräftas först dagen innan har det varit svårt att informera om dessa särskilt till äldre personer som sällan använder internet, säger Laura Saurama vid Åbo stad till Yle.

Kommuner uppger att de informerat invånare om vaccinering via egna eller samkommunens webbplats, via annonser i lokaltidningar och andra medier samt i sociala medier. I vissa städer har man skickat sms till invånarna.

I vissa fall har tider inte funnits tillgängliga till alla i åldersgruppen eftersom antalet vaccindoser varit begränsat.

Injektionssprutor med coronavaccin redo att användas.
De som skulle boka tid för vaccinering i början av februari tvingades köa extra länge. Injektionssprutor med coronavaccin redo att användas. Bild: Petteri Bülow / Yle februari,2021,Helsingfors,coronavaccin,COVID-19,coronavirus,Wuhan-coronavirus,koronaviruspandemi,coronavirusutbrottet 2020–2021 i Finland,smittsamma sjukdomar,epidemier,pandemier,andningsskydd,ansiktsmasker,människor,Munskydd under coronaviruspandemin 2019−2020,Pfizer Inc.,vaccin,vaccinering

Olika praxis i kommunerna

Tidsbokningen fungerar enligt olika principer i olika kommuner.

I vissa kommuner går det inte att boka en tid för en närstående. I andra kommuner räcker det inte med tidsbokning via internet, utan också ett telefonsamtal krävs för att intyga att man är berättigad ett vaccin.

En del kommuner har valt att ringa upp invånare eller skicka ut brev just för att undvika telefonköer och rusning.

Många kommuner har ändå haft för lite personal för att ta emot tidsbokningar via telefon. En uppringningstjänst har inte heller löst problemet.

Kommuner har tvingats avbryta sin service för att få köbildningen uppklarad.

Nya utmaningar efter hand

Då vaccin erbjuds till yngre åldersgrupper växer vårdpersonalens arbetsbörda.

I och kring Åbo tog vårdpersonal emot 50 000 samtal i februari, vilket är hälften fler än vanligtvis.

Yngre generationer är smidigare nätanvändare, men samtidigt kan IT-systemen överbelastas av det stora antalet personer som försöker få sin bokning igenom.

Artikeln är en översättning av artikeln Ylen selvitys: koronarokotusten ajanvarauksissa on ollut ongelmia joka puolella Suomea – puhelinruuhkat ja huono tiedotus riivanneet ihmisiä. Översättningen gjordes av Eva Lamppu.

Läs också