Hoppa till huvudinnehåll

Kolumn: Älska stafett? Rungande ja efter smørebom, mjölksyra och snöblandat regn i ansiktet – dessutom fick vi ett ursinnigt besked från Iivo Niskanen

Iivo Niskanen kör i VM 2021.
Iivo Niskanen stod för en fenomenal klassisk stafettsträcka. Iivo Niskanen kör i VM 2021. Bild: Lehtikuva Iivo Niskanen

Norge satte sig i klistret, hela startfältet fick köra i omilda förhållanden. Stafett som allra, allra bäst? När vi skakar av oss den våta Oberstdorf-filten finns dessutom positiva tecken inför helgen.

Smørebom.

Det ordet spred sig som en löpeld i norska medier vid halv tre-tiden i dag. Eftermiddagens överlägset bästa underhållning bjöd VG:s skidstudio på. Stafetträven Thomas Alsgaard såg likblek ut och var i upplösningstillstånd.

Stafett har den effekten på folk.

SVT-Blomquist i går, hela halva Norge i dag.

Det var ”älska stafett” i går – det är verkligen ÄLSKA stafett i dag. Här blundar vi för Finlands tillkortakommande på sista sträckan – en utveckling som gick i linje med att Joni Mäki inte fick det läge som han hade behövt – och blickar ut över ett täcke av skidlöpare som tog ut sig till bristningsgränsen.

Och så saltar vi med smørebom.

– Vi blev väldigt överraskade när vi såg att Pål Golberg gick med klister. Det var helt självklart att gå med ruggade skidor, säger Finlands vallachef Martin Norrgård till Yle Sporten.

"Sov inte speciellt bra"

Ruggade skidor.

Det låter lite roligt, det såg fruktansvärt ut att använda dem i dag. Sällan har man sett en så fysiskt krävande kombination som vristdjup lössnö, Burgstallbacken, mjölksyra i hela kroppen och snöblandat regn som piskar i ansiktet. Men hellre det än Pål Golbergs sätta-sig-i-klistret-minuter.

Golbergs totala miss är oförklarlig när man lyssnar på Norrgårds beskrivning av väderleken i södra Tyskland. Det hade ösregnat hela natten, sen la sig en våt filt av snö över Oberstdorf och till sist var det en helt ny giv.

Hög anspänningsnivå, snabba ryck, ny skärpa i virrvarret av vallor, tidiga tester i vattenskidsföre.

– Jag sov inte speciellt bra i natt. Det var bara att ladda om testbatterierna och vara vid stadion tidigt, men samtidigt inte testa ihjäl sig heller, säger Norrgård.

– Och nu utlovas det sju, åtta minusgrader i natt. Det blir järnvägsbana, men det är bara att bita ihop och testa på nytt. Det blir total helomvändning igen.

Vallarna har lyckats

Medlemmarna i Norrgårds vallateam har varit några av mästerskapets största blåvita stjärnor. Heikki Alakärppäs rutinerade öga och touch är omskrivet, den låga tröskeln för att kliva in i vallabussen och prata är en direkt följd av Norrgårds ledarskap.

Finland har åkt på utmärkta skidor så gott som varenda dag. Det är bara att fasa över hur det lät i samband med Seefeld-VM för ett par vintrar sedan för att uppskatta förändringen.

Det finländska stafettlaget får sina VM-medaljer.
De finländska stafettdamerna körde på utmärkta skidor i stafetten. Det finländska stafettlaget får sina VM-medaljer. Bild: Lehtikuva Jasmi Joensuu,Johanna Matintalo,Riitta-Liisa Roponen,Krista Pärmäkoski

Då var det öppet ordkrig mellan åkare och vallare. Nu har det knappt hörts ett negativt ord om utrustningen.

Finlands vallabuss har valt vinnande vallningsvägar, hållit korrekt kompasskurs och orienterat sig genom fören som med fördel hade körts i shorts, gummistövlar eller galonbyxor.

Sköna besked i stafetten

Om det fryser på till helgen blir det knivskarpa spår, ishalt och höghastighetslopp. Tre långa mil på lördag, fem ännu längre mil på söndag – sen ska det skrivas bokslut för de här VM-dagarna.

Det finns ingen anledning att inte tro på kanonskidor för de åtta finländarna som ska ut i terrängen.

Tre medaljer (två i längdåkningen) är Finlands VM-saldo inför sista helgen. Herrstafetten gav besked som kan peka mot minst en medalj till.

Eller som Martin Norrgård konstaterar efter att ha sett Iivo Niskanen plöja sig genom vind och vatten på sin andrasträcka:

– Han var väldigt stark och körde ursinnigt. Det är bara att lyfta upp hakan mot helgen. Han är i form i klassiskt.

Läs också