Hoppa till huvudinnehåll

Lappländska turismföretag går på knäna: “Utlänningarna står för 98 procent av omsättningen, men allt det är borta nu”

Även om resebranschen tror på ett ljus i tunneln, kan den utdragna pandemin dra undan mattan för många turismföretag i Lappland. Utan statliga stöd är det många som inte kommer att klara sig, förutspår man på Lapplands resefrämjande organisation, Lapin matkailuelinkeinon liitto.

För det otränade ögat verkar säsongen högst normal på skidorten Levi i lappländska Kittilä. Men Nina Forsell, som är verksamhetsledare på Lapin matkailuelinkeinon liitto som fungerar som paraplyorganisation för resebranschen i Lappland, märker skillnaden.

– Här brukar man höra en blandning av en massa språk, och man ser folk från olika länder på turistorterna. Nu finns här bara finländare, säger hon och suckar.

Finländarna har i och för sig hittat till Lappland i större antal än tidigare. Men så är också Kanarieöarna och Thailand, liksom de svenska fjällen, uteslutna för de flesta finländare.

Här brukar man höra en blandning av en massa språk och se folk från olika länder. Nu finns här bara finländare.― Nina Forsell

– Vi märkte redan i fjol att finländarna blev mera intresserade av att resa i Lappland. Men det täcker ändå inte för bortfallet, säger Forsell, stödd av en färsk enkät gjord bland turismföretagen i landskapet.

Medan majoriteten av företagen har sett besökarantalet mer än halveras, har de utländska gästernas antal decimerats ännu mera. Ett ytterligare problem för branschen är att de utländska besökarna använder betydligt mera pengar på sitt semestrande än finländarna.

– Även om utlänningarna normalt utgör hälften av besökarna, står de för 75 procent av omsättningen i den lappländska turismen, säger Forsell.

Miljardbusiness med tusentals anställda

Och lapplandsturismen är ingen marginell bransch. Före pandemin lade käppar i hjulen omsatte sektorn över en miljard euro och sysselsatte över 8 000 personer.

Nu har omsättningen decimerats och många anställda är permitterade. Dessutom går många egenföretagare utan lön sedan ett år tillbaka.

På kort tid har det investerats mycket i lappländsk turism. För nya företag som plöjt ner stora summor är det svårt att betala av på lånen när kunderna tryter.

– Och det förstår man ju att det är tufft för vem som helst att bli utan omsättning två säsonger i följd, säger Forsell.

En snöklädd by med några hus med en slalombacke i bakgrunden.
Det har investerats stora summor i Levi under de senaste åren. En snöklädd by med några hus med en slalombacke i bakgrunden. Bild: Mårten Wallendahl / Yle Levi,turism

Kort säsong igen

Ett av de många företag som sett turisterna utebli är Wingrens Dogsafaris i Kittilä. Fjolåret gick i stöpet till följd av pandemin och nu drar de streck för denna säsong.

– Ja, det går ju inte då vi har satsat på de utländska turisterna, säger Ole Wingren.

Han och frun Maria har erbjudit utflykter med hundspann i Kittilä i 25 års tid. De är hemma från Nykarleby.

– Utlänningarna står för 98 procent av omsättningen, men allt det är borta nu, så det har varit väldigt lugnt, förutom jul- och nyårshelgen och nu på sportlovet, säger Maria Wingren.

Hon är ändå glad över att allt flera finländare har hittat till Lappland och förstår att uppskatta naturen och också utnyttjar möjligheten att göra annat än åka skidor.

Men det kompenserar inte bortfallet av utländska turister, säger hon.

Renar, hundar och norrsken

För just upplevelseturismen har till mycket större del använts av utlänningar än finländare. Delvis beror det på att finländarna inte ser vinterturismen som lika exotisk som många besökare från varmare breddgrader.

Och många har sin så kallade bucket list – en lista över saker de vill uppleva. Åka med ren och släde, åka hundspann och sen att se norrsken, och då får det kosta, säger Maria Wingren.

För att locka fler finländska besökare hade det varit en idé att sänka priserna för att passa finländska plånböcker bättre, funderar Wingrens idag. Men de hoppas att coronarestriktionerna lättar så de utländska turisterna återvänder nästa säsong.

– Men vi får se om vi återvänder och kör igen nästa säsong. Vi har ju hållit på ett tag, och jag brukar säga att jag vill sluta, men vet inte hur man gör, säger Ole Wingren och skrattar.

Vi har ju hållit på ett tag, och jag brukar säga att jag vill sluta, men vet inte hur man gör.― Ole Wingren

En annan sak som utlänningar är villiga att spendera mera pengar på är exotiskt boende. Flera övernattningsställen i Lappland har satsat på unika hotellkoncept, som snöslott eller glasigloon. Men även för dem är det svårt att täcka bortfallet då utlänningarna uteblivit.

– I normala fall har vi fullbelagt den här tiden på året, men nu är ungefär 30 procent av kapaciteten såld, säger Eva Lindström som är marknadsföringschef på Levin Iglot.

En rad med glasigloon i ett vintrigt landskap.
Lyxövernattning i glasiglor går hem hos utländska turister. En rad med glasigloon i ett vintrigt landskap. Bild: Mårten Wallendahl / Yle Igloo,Levi

Lyxturism fungerar dåligt för finländare

Hon ser också, likt Wingrens, att finländarna hittat till Lappland i större antal. Men för att lyckas hyra ut övernattningskapacitet till inhemska gäster har man fått ta till kampanjer med sänkta priser. Men så ligger också normalpriserna mellan 800 och 2 100 euro under högsäsong.

– Vissa företag kanske kan få lönsamhet med enbart inhemska gäster. Matställen och en del hotell fungerar bra med finländska kunder, men för oss är det nog avgörande att de utländska turisterna kommer tillbaka, säger Eva Lindström.

De som varit länge med i branschen är vana vid fluktuationer i intäkterna. Även om coronapandemin drabbat turismen värre än de tidigare bakslagen, så ser turismföretagen ljus i tunneln.

– Jag tror nog utlänningarna kommer tillbaka. Men det finns säkert de företag som behöver statliga stöd för att klara sig genom det här. Men sen kanske det här också städar upp lite, för branschen har växt så mycket de senaste åren, så en del företag har inte förstått att spara för sämre tider, funderar Maria Wingren.

Kanske det här också städar upp lite, för branschen har växt så mycket de senaste åren så en del företag har inte förstått att spara för sämre tider.― Maria Wingren

Hon tycker ändå inte att branschen växt okontrollerat.

– Vi är många företag som erbjuder hundsafarier, men vi behövs nog allihopa, speciellt då den utländska turismen drar som normalt, säger hon.

Även på turismbranschens paraplyorganisation har man sett att intresset att återvända till Lappland finns.

– De som erbjuder resorna utrikes säger att intresset hos utlänningarna finns kvar. Så vi ser det som en god möjlighet att både de utländska turisterna kommer tillbaka, och så hoppas vi förstås också att finländarnas intresse för Lappland ska hålla i sig, även om det blir möjligt att åka utomlands igen, säger Nina Forsell.

Läs också