Hoppa till huvudinnehåll

De returnerade plaggens långa resa

Från mellanhand till mellanhand.

25 kilometer utanför Erbil i norra Irak ligger en soptipp. Här bränns kläder som klädaffärerna i Erbil inte lyckas sälja.

Affärerna har köpt returnerade kläder och kläder som gått ur mode från bland annat Finland.

Kan dina returplagg ligga här?

Finländarna returnerar vart tredje plagg de beställt på nätet, till och med vartannat då det kommer till snabbmode. Vissa till och med 90 procent av det de beställer.

Vi ville ta reda på vad som händer med kläderna vi returnerar.

Vi gömmer GPS-sändare i returpaketen tillsammans med influencern och stylisten Sandra Holmäng.

Vi beställer kläder från fem klädföretag som är populära bland finländarna.

Vi beställer en ryggsäck från Zalando, ett par jeans från Ellos, en tröja från H&M, ett par joggingskor från XXL och en kappa från Boozt.

Tanken är att returnera dem och följa upp vad som händer med returerna.

Vi skickar iväg paketen och följer dem via en app på vår telefon.

Jag har ingen aning om var de kan hamna, det ska bli spännande att se.― Sandra Holmäng

De flesta plaggen åker via Helsingfors och Åbo mot Sverige. Jeansen som vi beställt från Ellos åker till Tallinn i Estland.

I länder som Estland och Polen har en ny och lönsam industri vuxit upp.

Boomerang Distribution hanterar sex miljoner plagg i året för olika klädföretag.

Vi försöker rädda plaggen, vi refreshar, tar bort hår och sen packar vi dem igen så att de kan säljas på nytt― Jonas Heinonen, vd, Boomerang Distribution

Efter att jeansen vi beställde har hanterats i Tallinn ska de skickas tillbaka till Ellos lager i Borås i Sverige.

Vår kappa från Boozt har hamnat i Ängelholm i Sverige, där Boozt har sitt lager.

Boozt kunder returnerar 40 procent av allt de beställer.

Vi älskar våra returer, de är en del av affärsmodellen.― Sandra Gadd, finanschef, Boozt

Men en del av kunderna returnerar ändå för mycket, märkte man på Boozt.

Vissa kunder returnerar 90 procent av det de beställer, de kan beställa flera gånger om dagen utan att ha för avsikt att behålla kläderna― Sandra Gadd, finanschef, Boozt

Boozt har blockerat 13 000 kunder som har ett osunt köpbeteende. En stor andel av dem är finländare.

Finländarna returnerar i proportion mer än andra kunder, säger Sandra Gadd som är finanschef på Boozt.

Inom några veckor har våra returer kommit fram till olika lagerbyggnader och signalerna från dem upphör.

Vi ber miljöcentralen räkna ut miljökonsekvenserna.

Utsläppen för våra returpaket är mellan 0,04–0,8 koldioxidekvivalenter per paket.

Det är onödiga utsläpp som höjer produkternas klimatavtryck.

På EU-nivå är uppskattningen att tre miljarder paket returneras årligen. Det motsvarar utsläppen för en stad i Tammerfors storlek.

Returerna är en dold miljöbov som det talas helt för lite om.

Men vårt GPS-experiment avslöjar också att en del av returerna aldrig säljs på nytt.

Det är en stor del av plaggen som använts eller förbrukats under en längre tid. Om plagget kostar mindre än 60 euro så är det inte värt att reparera eller tvätta det.― Jonas Heinonen, vd, Boomerang Distribution

Om kläderna inte är värda att rädda eller om de gått ur mode säljs de vidare till olika företag eller skänks till hjälporganisationer.

I Frälsningsarméns lager i Åbo finns lådvis med returnerade kläder och kläder som gått ur mode.

Många klädaffärer som säljer snabbmode lanserar nya kollektioner varje månad. De erbjuder kunderna långa returrätter och kläderna har ofta hunnit gå ur mode innan de returneras.

De här kläderna ska alla till Erbil i norra Irak. Hit åker två containrar med nya kläder årligen från Finland.

Vi har ett avtal med företagen om att de ska säljas utanför Europa― Fredrik Bratterud, exportchef, Fretex International

Frälsningsarméns exportbolag Fretex International säljer kläderna för 1–2 euro per kilo till Sabat Company i Irak.

De i sin tur säljer kläderna vidare till olika affärer.

Många av klädmärkena som säljs i affärerna kommer från Norden och är bekanta för oss finländare. Cubus, Gina Tricot och Dressmann.

Vi väljer ut de bästa kläderna, resten förs till soptippen där de bränns― Jasim Letif, affärsbiträde, Oslo second hand shop

Om just ditt returplagg hamnar här, är svårt att veta.

Det vi ändå vet är att det finns en risk att kläderna vi returnerar kan hamna långt utanför Europas gränser, där sophanteringen ser helt annorlunda ut än hos oss.

Vi frågar klädaffärerna hur de ser på sitt ansvar då de kräver att kläderna ska transporteras långa vägar utanför Europa.

Bland andra Dressmann och Cubus säger att de är medvetna om problemet och jobbar på att bättra sig.

Ju längre kläderna fraktas desto sämre för miljön och desto mindre vet vi vad som händer med dem.

Från mellanhand till mellanhand förflyttas kläderna - och ansvaret.









Reporter: Jessica Stolzmann
Videobearbetning och layout: Elina Ojanotko
Bilder och videomaterial: Taisto Lapila, Hawkar Ahmed och Malin Palm
Producent: Heidi Grandell-Sonck