Hoppa till huvudinnehåll

Klädföretagare: “Enkel design, god kvalitet och modeller i olika storlekar” – så minskar vi returen

en grupp kvinnor i olika åldrar och storlekar i färgglada kläder
Familjeföretaget Dress Like Marie försöker satsa på modeller i olika storlekar. När vi ser hur plagg ser ut på folk som ser ut som oss själva så kanske man kan minska returen, funderar delägaren Emelie Westerlund-Donaldson. en grupp kvinnor i olika åldrar och storlekar i färgglada kläder Bild: Dress Like Marie företagare,kläder,dress like marie

De stora klädjättarnas generösa villkor med gratis frakt och gratis retur är problematiska för mindre finländska klädföretag. På familjeföretaget Dress Like Marie har man ändå lyckats minska returen med hjälp av olika små knep.

För några år sedan returnerades ungefär vart femte plagg till företaget och eftersom varje plagg ska kontrolleras och hanteras innebär det mycket extra arbete.

Transporterna tär också på miljön och ibland kan inte plagget säljas på nytt.

– Jag har märkt att yngre kunder i 20–30 årsåldern förväntar sig att det ska vara fri retur och frakt. Det gör att man passar på att köpa dubbelt upp än vad man tänkt och sedan returnerar man hälften.

Det säger Emelie Westerlund-Donaldson som är delägare och designer i familjeföretaget.

en kvinna i blont långt hår
Det bästa shoppingupplevelserna är där man får se modeller som har likadan kroppstyp som en själv, säger Emelie Westerlund-Donaldson. en kvinna i blont långt hår Bild: Privat företagare,kläder,emelie westerlund-donaldson

Vill inte vara med i spelet gällande fri frakt

Många större svenska klädföretag erbjuder fri frakt om man köper över en viss summa. Det leder till att kunderna fyller sin varukorg med produkter de inte är säkra på att de vill ha.

På familjeföretaget erbjuder man inte fri frakt.

– Det spelet vill vi inte vara med i. Utan vi brukar undvika fri frakt över en viss gräns, för då triggas man att köpa sådant som man inte hade tänkt eller bara köper saker för att få tillgång till den fria frakten och sedan skickar det tillbaka. Och det är ju dåligt både för miljön och bolagets ekonomi, så det går ju hand i hand.

Familjeföretaget har fått ner returerna till 15,5 procent. Dels har de sett över sitt sortiment, skapat enklare modeller som passar fler och erbjuder plagg utan paljetter och annat som kan lossna i frakten.

En annan lösning är bättre bilder och videor på plaggen.

– Vi har inte några pinnsmala modeller eftersom majoriteten inte ser ut så, utan vi har videor på bland annat min mamma Marie som är 60+ år och storlek L/XL. Hon ser ut som en helt vanlig typisk nordisk kvinna, kurvig och gråhårig och då kan folk känna igen sig.

en gråhårig kvinna i färgglada kläder som håller upp händerna
Mamma Marie som visar upp hur kläderna ser ut i storlek L/XL istället för de vanliga modellerna i snabbmodeföretagen som oftast är i XS-storlekar. en gråhårig kvinna i färgglada kläder som håller upp händerna Bild: Dress Like Marie företagare,kläder,dress like marie

– Men vi kommer aldrig komma helt bort från returerna. Ibland ångrar sig helt enkelt kunden och så kommer det alltid vara. Men man kan göra så mycket man kan med små enkla medel för att få ner procenten.

Finländska kunder vill shoppa etiskt

Svenska Yles granskning visar att finländarna returnerar i snitt vart tredje plagg de köper på nätet, då det kommer till snabbmode till och med vartannat plagg.

Bland de finländska kunderna finns det dessutom många med ett väldigt osunt nätbeteende. Kunder som beställer en massa utan att ha för avsikt att behålla det de beställer.

Returerna innebär långa transporter och onödiga utsläpp. Ibland går dessutom inte plaggen att sälja på nytt utan transporteras till länder långt utanför Europa.

Där är risken stor att de hamnar på soptippen och bränns, visar Spotlights senaste avsnitt.

– Programmet visar hur sjuk snabbmodekulturen blivit. Jag som tänkt att den inte kan bli värre, men jag hade fel. Snabbmodet blir bara snabbare och snabbare, säger Maija Lumme som är sakkunnig på Eetti som jobbar för en hållbar och rättvis handel.

Samtidigt kan program som dessa sporra oss människor att göra mer medvetna val. Det påpekar Ann-Stina Wahlström som arbetar som lärare vid Axxell med inriktning på textilier.

– Det är bra att sådana här program görs, för jag tror att det kan väcka människor till insikt om vart allting är på väg och vad man som enskild individ kan göra för att bromsa den här takten som utvecklingen verkar tendera att ta.

Och vid Eetti får de allt mer frågor från finländska kunder som vill handla etiskt.

– De finländska konsumenterna blir mer medvetna och vill veta om ett företag verkligen är etisk, säger Maija Lumme.

en kvinna i brunt långt hår, glasögon och gul tröja står vid en hamn med båtar i bakgrunden
Eetti har haft en kampanj som heter "mitt favoritplagg" och Maija Lumme berättar att den visar hur många vi är som inte vill ha slit- och slängkultur inom klädbranschen. Det hållbaraste plagget är fortfarande det du redan har där hemma. en kvinna i brunt långt hår, glasögon och gul tröja står vid en hamn med båtar i bakgrunden Bild: Eetti experter,maija lumme

"Många företag talar om hållbarhet men agerar inte hållbart"

Problemet är enligt Lumme företagen, de är inte tillräckligt öppna med vilka konsekvenser returerna har för miljö.

Returerna är för många större klädjättar en del av affärsmodellen. Till exempel klädjätten Zalando, vars kunder returnerar 50 % av allt de beställer, vill att kunderna ska få ha sitt hem som provrum.

– Företagen pratar mycket om hållbarhet. En del bara pratar men gör ingenting för att det ska bli bättre, säger Lumme.

Det som Dress like Marie gjort för att minska returerna är ett steg i rätt riktning.

– Om vi vill ändra snabbmodekulturen måste vi börja tänka mer på de här frågorna. Och vill man göra mer hållbara val så ska man undvika de stora snabbmodejättarna som bara försöker sälja så mycket som möjligt – för det kan inte vara hållbart, säger Lumme.

"Plaggets sista resa kan bli en trasmatta – inte brännas upp på en soptipp"

Wahlström betonar också vikten av att inte slänga textilierna någonstans, utan låta dem cirkulera hela vägen till slut. Det försöker hon också lära ut åt sina studerande.

– Våra kläder borde göras så att de kan användas på flera olika sätt. Ett slitet plagg kan sys om till ett nytt plagg och då det inte går att använda som ett plagg mera kan man göra mattrasor av tyget som blir nya mattor.

– Då skapar vi hållbart mode och inte miljöproblem på en soptipp någonstans i Irak.

Läs också