Hoppa till huvudinnehåll

Kommunalval utan valtält och ballonger – hur ska väljarna hitta rätt kandidat?

valplakat i Ingå
Årets kommunalval utan fysiska valträffar och valvakor gör att partierna får hitta nya sätt att nå sina väljare. Sociala medier spelar en allt större roll vid sidan av traditionell valreklam som här i Ingå hösten 2012. valplakat i Ingå Bild: Yle/Västnyland kommunalval

Under årets kommunalval saknas valtält och folkfester på gator och torg. Kommer coronaepidemin att påverka partiernas möjligheter att nå ut till invånarna?

- Vi är ett parti som gärna syns på gator och på torg och träffar folk. Allt det är borta nu, vi får inte ordna några tillfällen som samlar människor, konstaterar Nina Wessberg, ordförande för Socialdemokraterna i Raseborg.

Kommunalvalet som ursprungligen skulle arrangeras den 18 april är nu flyttat till den 13 juni. Artikeln är skriven innan beslutet om att flytta valet fattades.

Vad anser politikerna om beslutet att flytta fram valet? Det kan du lyssna till här:

Valtält har ringa betydelse

Det personliga mötet har alltid varit ett viktigt sätt att nå ut till väljare i ett kommunalval. De färggranna tälten där det serveras rykande kaffe, ärtsoppa och ballonger är ändå inte det viktigaste.

- Det är en stor del av människorna som aldrig besöker ett kampanjtält. De väljer att gå förbi eller kanske tar en kopp kaffe, säger Elina Ahde för De Gröna i Ingå.

Kvinna i närbild.
Hur du gjort jobbet under den nuvarande fullmäktigeperioden är den viktigaste marknadsföringen för kandidaterna i kommunalvalet anser Elina Ahde som är kandidat för De Gröna i Ingå. Kvinna i närbild. Bild: Ilse Klockars / Yle Ingå,kommunalval,elina ahde

Kandidaternas personliga nätverk och även det jobb som redan gjorts av de invalda under förra fullmäktigeperioden har större betydelse.

- Människor röstar på släkt och bekanta, så är det i små kommuner. Vem du känner har alltid haft en stor betydelse, att kunna övertyga någon om att rösta på dig genom ett möte i ett valtält är ganska osannolikt, säger Stefan Svanfeldt, ordförande för SFP i Sjundeå.

Artikeln fortsätter efter ljudklippet.

Nytt diskussionsforum över partigränserna

För att öka intresset för kommunalvalet har kandidaterna i Hangö skapat en gemensam grupp på Facebook.

Ville Ekroos är ny kandidat för Samlingspartiet och en av initiativtagarna till gruppen som är öppen för alla kandidater oavsett parti.

- Vi insåg att vi inte kommer att kunna träffa väljarna som vanligt på gator och torg. Vi ville skapa en grupp som är så öppen som möjligt, berättar Ville Ekroos.

Mansperson i närbild.
Ville Ekroos, ny kandidat för Samingspartiet i Hangö, var en av initiativtagarna till en ny diskussionsgrupp över partigränserna i Hangö. Mansperson i närbild. Bild: Ilse Klockars / Yle Hangö,kommunalval,Ville Ekroos

Stundvis har diskussionen gått hett i gruppen men Ekroos ser att gruppen utgör en bra övning inför det egentliga fullmäktigearbetet där det gäller att hitta lösningar för det gemensamma bästa.

- Vi diskuterar olika sakfrågor, både gamla och nya saker men siktar mot framtiden. Det är en bra övning i att respektera och lyssna på varandra, så att om vi blir invalda kan vi fortsätta med det i fullmäktige, betonar Ville Ekroos.

Artikeln fortsätter efter ljudklippet.

Sociala medier spelar avgörande roll

Sociala medier kommer att spela en stor roll i det kommande kommunalvalet. Partierna har för avsikt att köpa riktad reklam i sociala medier i någon utsträckning.

- Jag tror inte att informationsbrist kommer att vara ett problem, jag är mera orolig för att folk kommer att blir trötta och stänga av när deras flöde fylls av partiernas reklam, konstaterar Nina Wessberg för SDP i Raseborg.

Kvinna i närbild.
Kommer väljarna att bli dränkta i valreklam på sociala medier. Det är en fara Nina Wessberg ser inför årets kommunalval. Kvinna i närbild. Bild: Ilse Klockars / Yle Raseborg,Kommunalvalet 2021,nina wessberg

Svenska Folkpartiet i Sjundeå har även valt att satsa på direktsända valdebatter som kan ses på partiets Facebook-sida.

- Det gäller att hitta nya metoder och jag tycker det är rätt unikt att vi förverkligat det i en rätt så liten kommun som Sjundeå, säger Stefan Svanfeldt.

Manlig person i närbild.
Nya metoder för att nå väljarna. Det har Svenska Folkpartiet ledda av Stefan Svanfeldt satsat på i Sjundeå. Manlig person i närbild. Bild: Ilse Klockars / Yle Sjundeå,Kommunalvalet 2021,Stefan Svanfeldt

Han anser det viktigt att följa med sin tid och använda nya former av kommunikation som ett komplement till traditionella utskick av tryckt valreklam.

- I detta format kan vi bjuda på längre diskussioner och jag anser att det är värdefullt för väljarna att få en djupare inblick i vad kandidaterna står för, säger Stefan Svanfeldt.

Stor variation i digital kompetens

Kandidaternas digitala kompetens kan ha en stor betydelse för hur bra hen når ut till potentiella väljare i årets kommunalval.

- Det är jättestor skillnad i kandidaternas digitala kompetens. En del har nyss fått sin första e-postadress medan andra kanske lägger ut videor varje dag, konstaterar Nina Wessberg.

Stefan Svanfeldt betonar i sin tur att detta inte är en ny situation.

- Tyvärr är det så att om du har möjlighet att nå ut till flera, så klarar du dig. Det hör till demokratin, du klarar dig bättre om du har relevanta kunskaper, säger Stefan Svanfelt.

Läs också