Hoppa till huvudinnehåll

Hangöföretagare uppskattar att folk shoppar lokalt under coronapandemin – trots brobygget hittar kunderna till Berggatan

Bild på Nixu Knichter och Petra Biström i en butik.
Nixu Knichter och Petra Biström är båda företagare på Berggatan i Hangö. Bild på Nixu Knichter och Petra Biström i en butik. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,Hangö,petra biström

Företagarna på Berggatan har lyckats hålla kvar sina kunder, trots att bron över järnvägen byggs om. Bilburna kunder från andra sidan Hangö har en lång omväg till gatan, men folk verkar vilja stödja sina lokala butiker i epidemitider.

- Det finns lite mera fritidshangöbor i staden och Hangöborna rör sig inte på samma sätt till andra orter just nu. Jag tror också att det finns en vilja att stödja oss lokala småföretagare som har öppet året om, säger företagaren Nixu Knichter, som har en klädaffär och ett café på Berggatan.

Petra Biström renoverar just nu sin butik på samma gata, där hon säljer bland annat hudvårdsprodukter och hälsokost. Inte heller hon har märkt av att brobygget skulle ha påverkat businessen.

- Den är samma som tidigare. Men jag har hört av en del kunder att de gör många ärenden på samma gång när de kommer hela vägen runt till Berggatan, säger hon.

Kan bli grötigt i trafiken på sommaren

Bron som går över järnvägen binder samman Hangös norra sida med den södra, där Berggatan finns. Bron stängdes för trafik från slutet av oktober i fjol och kort efter det revs den.

Där byggs i stället en ny bro, som enligt planen ska vara färdig om ungefär ett år.

- Men jag är lite bekymrad över nästa sommar, hur trafiken ska löpa. Det brukar också annars vara lite kaotiskt i juli, säger Nixu Knichter.

Företagarna måste vara kreativa

Coronapandemin har naturligtvis också påverkat företagarna i Hangö. För att få affärerna att rulla på har de varit tvungna att vara påhittiga.

- Man måste försöka anpassa sig och fundera vad man kan göra för att få folk att komma till oss, säger Knichter.

Hans anställda har till exempel varit aktiva på sociala medier, ordnat en del prisevenemang och ändrat på varusortimentet för att få fart på affärerna.

Också Petra Biström fick i våras vara kreativ för att kunderna skulle ha tillgång till hennes varor.

- När pandemin bröt ut var jag ytterst aktiv på sociala medier och det fungerade. Folk beställde varor per e-post eller messenger och betalade på mitt konto och så levererade jag hem varorna på deras trappor. Så det blev inga möten.

Om läget nu förvärras har hon därför ett färdigt koncept som hon kan ta i bruk.

Nixu Knichter ordnade under våren private shopping, där man kunde reservera butiken i en timmes tid för att shoppa utan att träffa andra människor.

- Det kan hända ta vi får ta till det igen. Faktum är att varorna kommer in hela tiden och vi måste på något vis klara av att ha öppet.