Hoppa till huvudinnehåll

Strömsö testar automatisk segmentering av tv-program med hjälp av artificiell intelligens

Kvinna sitter i korgstol och stickar.
Segmenteringen syns på Arenan som gula markeringar på tidslinjen då programmet startas. Kvinna sitter i korgstol och stickar. Bild: Yle Strömsö,Lee Esselström,Yle Arenan

Yle testar automatisk segmentering av tv-program. Syftet är att hjälpa tittarna hitta sina favoritinslag i programmet.

Testperioden är tidsbegränsad och den omfattar några avsnitt av Strömsö samt Urheiluruutu (Sportrutan) som publiceras på Arenan.

Genom testet strävar vi efter att utreda hur väl algoritmer baserade på artificiell intelligens lär sig känna igen s.k. nyckelställen i tv-sändningar.

Algoritmerna försöker alltså producera information om var specifika, bestämda delar eller avsnitt inom ett program inleds.

Om detta lyckas väl kan tittarna i framtiden lättare hitta sina favoritinslag, och snabbt hoppa till rätt punkt i programmet. Och kanske också dela just den del av programmet de vill tipsa sina vänner om.

Svara på enkäten och hjälp oss erbjuda en bättre tjänst

Du har nu en möjlighet att pröva hur de automatiskt producerade s.k. nyckeställena i programmet fungerar och om de är till nytta.

Via länkarna längst ner i artikeln kan du se på de avsnitt som ingår i testningen. Svara sedan på frågorna i enkäten, som du också hittar längre ner i artikeln.

Funktionen är tillsvidare endast tillgänglig i webbversionen av Arenan. Den funkar alltså inte i nuläget i applikationer eller i smart-tv.

Yle deltar i ett europeiskt forskningsprojekt

Den automatiska segmenteringen av programinnehåll är en del av det internationella MeMAD-forskningsprojektet som Yle deltar i.

Genom projektet strävar vi efter att kartlägga hur automatiskt producerad metadata kan tillgodogöras i de flertalet olika arbetsprocesser som ingår i audiovisuell programproduktion.

Mera information om MeMAD-forskningsprojektet och dess projektpartners hittar du på deras webbplats.

Testet är också en del av Yles egen utvecklingsstrategi med vars hjälp vi ständigt strävar efter att kartlägga olika sätt att utnyttja de nyaste teknologierna i planeringen av framtidens medieservice.

Se alltså på programmen nedan, prova om de gula markeringarna på tidslinjen känns relevanta och är till nytta för dig, och svara på enkäten.

Länk till enkäten där du kan ge dina synpunkter om den nya funktionen.

Artikeln baserar sig på Strömsö testaa tv-ohjelmien automaattista osiointia tekoälyn avulla skriven av Christina Staffans.