Hoppa till huvudinnehåll

Näringsminister Lintilä om batterifabriksförhandlingar i Vasa: "Vi har kommit betydligt längre än vad vi gjorde med Tesla och Northvolt"

Näringsminister Mika Lintilä.
"Vi är på en mycket bra position i förhandlingarna och vi har kommit långt", säger en fåordig Mika Lintilä om förhandlingarna att få en batteritillverkare att etablera sig i Vasa. Arkivbild. Näringsminister Mika Lintilä. Bild: Jorge Gonzalez / Yle Mika Lintilä,Finlands näringsminister,Handels- och industriministeriet,Centern i Finland,ministrar

Den 19 april ska Vasa stad informera om ett intentionsavtal som slutits med ett privat börsbolag. Än så länge är intentionsavtalets innehåll hemligt, men stadsdirektör Tomas Häyry har avslöjat så pass mycket att det ingår en tomtreservering på det batterifabriksområde som planeras på gränsen mellan Vasa och Korsholm.

Vasa stadsstyrelse samlades till ett extra möte i fredags för att godkänna det sekretessbelagda intentionsavtalet.

Lika fåordig som Tomas Häyry är näringsminister Mika Lintilä (C). Lintilä berättar att stegen som tagits är starka och säkra, men han kan inte avslöja något om vem det är man förhandlat med.

– Vi har en mycket bra position i förhandlingarna och vi har kommit långt, säger Lintilä.

Förutom att det ingår en tomtreservering i avtalet har det också framkommit att parten man förhandlar med är ett börsbolag.

– Ärendet är för tillfället en affärshemlighet. Eftersom den andra parten är ett privat börsbolag som är tvunget att följa tidtabellen för börsmeddelanden tar det en tid innan vi kan berätta vad det handlar om, sa Häyry till Yle Uutiset på måndagskvällen.

Tomas Häyry
Stadsdirektör Tomas Häyry säger att investeringen skulle innebära väldigt mycket för Vasa. Arkivbild. Tomas Häyry Bild: Yle/Anna Ruda Tomas Häyry

Lintilä poängterar att en batterifabrik är mer än en fabrik, det är en bred term som innefattar många olika aktörer.

– Det känns som att man har glömt bort det här. Det behöver inte vara fråga om en specifik batterifabrik, det finns olika typer beroende på investerare och deras behov, säger Lintilä.

Inte Finlands Malmförädling – eller?

Vasa stad har länge haft som mål att få en batteritillverkare att etablera sig på orten. Det började med Tesla som i slutändan valde Berlin och sedan fortsatte det med Northvolt som valde Sverige och bland annat Skellefteå.

– Vi är på en helt annan plats i förhandlingarna nu än vad vi var med Tesla och Northvolt. Då kom vi inte så långt in i förhandlingarna, nu är vi betydligt längre på väg, säger Lintilä.

Har förhandlingarna och intentionsavtalet något att göra med Finlands Malmförädling som för ett par år sedan meddelade att de planerade öppna två fabriker i Finland?

– De har en egen roll i investeringsförhandlingarna. De kan vara med som en aktör eftersom de har sakkunskapen. Vem som är den egentliga parten som vi förhandlar med hör till klausulen för affärshemligheter. Nog kommer det fram snart, säger Lintilä.

En skiss av Långskogens industriområde där en batterifabrik planeras på en 300 hektar stor tomt.
Så här ser skisserna för batterifabriksområdet intill Vasa flygplats ut. En skiss av Långskogens industriområde där en batterifabrik planeras på en 300 hektar stor tomt. Bild: FCG Skiss,teknisk ritning (aktivitet),illustration,vasa

Hur stor investering det rör sig om har inte offentliggjorts. Tomas Häyry säger att den är stor. Mika Lintilä säger på ett allmänt plan att investeringar i batterifabriker ofta är stora, till och med på miljardnivå.

– Det här är en mycket stor och viktig sak för Vasa, säger Häyry.

Om förhandlingarna går som man hoppas, säger både Lintilä och Häyry att byggandet kan börja redan i år.

Artikeln är baserad på Elinkeinoministeri Lintilä Vaasan akkutehdas-neuvotteluista: "Nyt ollaan huomattavasti perusteellisemmassa asemassa kuin Teslan ja Northvoltin kanssa" skriven av Antti Haavisto och Kati Latva-Teikari. Översättning och bearbetning till svenska av Sofi Nordmyr.

Läs också