Hoppa till huvudinnehåll

NTM-centralen föreslår att förbindelsebåtstrafiken till Torsholma ska slopas på Houtskärsrutten – Brändös kommundirektör: "Väldigt olyckligt"

m/s Karolina
Arkivbild. Från och med 2022 kan trafiken till Torsholma upphöra enligt de planer som NTM-centralen har för Houtskär-Iniörutten 2022-2027. m/s Karolina Bild: Yle/Nora Engström karolina

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland förbereder som bäst upphandlingen av förbindelsefartygstrafiken för Houtskärsrutten 2022-2027. I förslaget till den kommande förbindelsefartygstrafiken finns inte Torsholma med, vilket upprör många skärgårdsbor. En av dem är John Wrede som är kommundirektör i Brändö på Åland.

Turen från Houtskär till Torsholma, som finns i den åländska skärgården, har funnits i årtionden och turen är viktig för dem som snabbt vill röra sig mellan Åland och den åboländska skärgården.

Brändös kommundirektör John Wrede är inte glad över förslaget som NTM-centralen har på att slopa trafiken till Torsholma.

– Vi har inte hörts om saken på något sätt. Det är väldigt olyckligt om turen till Torsholma skulle dras in, säger Wrede.

Wrede har inga exakta siffor på hur många ålänningar som använder sig av förbindelsebåtstrafiken mellan Torsholma och Houtskär, men poängterar att den är viktig för många.

– Turen används av såväl Brändöbor som har rötter i den åboländska skärgården, som av fasta ålänningar respektive åbolänningar som åker med den här turen i båda riktningarna till exempel till en sommarstuga. Och på sommaren anlitas turen av turister, säger Wrede.

John Wrede, Brändös kommundirektör
Arkivbild. Brändös kommundirektör John Wrede är inte glad över NTM-centralens förslag. John Wrede, Brändös kommundirektör Bild: Yle/Dmitri Volgin john wrede

Wrede säger att det skulle kännas tokigt om trafiken till Torsholma skulle plockas bort från och med 2022.

– Om turen tas bort innebär det att någon som ska åka från Brändö eller fasta Åland till Houtskär i stället för att åka en timme över Skiftet skulle vara tvungen att åka via Åbo till Houtskär, vilket skulle ta sex-sju timmar ena vägen. Resetiden skulle förlängas avsevärt, säger Wrede.

Wrede säger att han vill veta vad som egentligen ligger bakom NTM-centralens förslag till att slopa trafiken till Torsholma.

– Vid NTM-centralen sa man att turen till Torsholma dras in bland annat på grund av att Landskapsregeringen inte vill hålla bryggan i det skick som säkerhetsaspekterna kräver. Men när jag var i kontakt med Landskapsregeringens infrastrukturminister sa han att ingen hade frågat dem något om bryggan, säger Wrede.

– Det känns lite som att det är taget ur luften. Kanske för att göra en mindre besparing? Vad vet jag, det måste man fråga NTM-centralen, säger Wrede.

Vad hoppas du som Brändös kommundirektör att ska hända till näst i denna process?

– Givetvis att turen får finnas kvar! Någon klagade också på att turen inte är tillräckligt känd, så den kunde säkert utnyttjas ännu bättre om folk visste att den finns.

– Turen bör absolut få en fortsatt möjlighet under de kommande fem åren. Om den inte finns med nu finns det ingen kort tur över Skiftet, vilket skulle vara väldigt olyckligt. Jag hoppas att NTM-centralen tänker om, säger Wrede.

NTM-centralen samlar som bäst in utlåtanden om förslaget. Kommentarer på förslaget kan lämnas in till e-posten joonas.halmeenmaki@ely-keskus.fi eller kirjaamo.varsinais-suomi@ely-keskus.fi fram till den 26 mars 2021.