Hoppa till huvudinnehåll

Oljespillet i Sköldvik har städats upp - gick bra trots omständigheterna

Sköldvik hamn med många höga skorstenar. Det kommer vit rök från området. Ett träd syns i förgrunden.
Nu är oljan borta. Arkivbild. Sköldvik hamn med många höga skorstenar. Det kommer vit rök från området. Ett träd syns i förgrunden. Bild: Yle/ Lone Widestam Sköldvik,industri,Borealis,industriområden,skorstenar,rök,Neste Abp,plasttillverkning

Arbetet med att städa bort oljespillet från hamnen i Sköldvik blev klart på fredagen.

- I dag på eftermiddagen har vi avslutat bekämpningsåtgärderna. All olja, cirka 300 liter som vi räknar med att läckte ut på lördagen, har samlats upp, berättar brandmästare Petri Lyttinen från Östra Nylands räddningsverk.

Trafiken i hamnen har återvänt till det normala. Tankfartyget som suttit fast i hamnen medan man städade upp oljan fick åka i väg på torsdagen.

Det var alltså på lördagen den 13 mars som oljespillet i hamnen upptäcktes.

Oljan hade läckt ut kring tankfartyget som var på besök i hamnen, men det är ännu oklart om oljan faktiskt härrör från fartyget.

- Ännu kan man inte hundraprocentigt säga det, eftersom proverna som tagits från vattnet och från tankern inte är analyserade, säger Lyttinen.

Proverna analyseras på Centralkriminalpolisens laboratorium. Enligt Lyttinen fördes de dit på tisdag, och då hette det att svaren kommer om en eller en och en halv vecka.

- Efter det kan man med hundra procents säkerhet säga varifrån oljan kom. Men nog anser man att det är från båten, säger Lyttinen.

Isen försvårade

Vinterförhållandena i hamnen, med isflak och issörja i vattnet, gjorde det svårt att bekämpa oljan eftersom man inte kunde använda båtar med specialutrustning för att samla in den.

Därför tog det nästan en vecka att få bort den.

- Enda sättet att få upp oljan var att samla upp den från kajkanten med grävmaskiner och med lite grövre medel, säger Lyttinen.

Det gick ändå bra att få bort oljan även om det gick långsamt, och isen gjorde faktiskt viss nytta.

Hamnpersonalen lade ut en bom i vattnet så att den omringade spillet och tankern. Fördelen med isen var att den tryckte på bommen både från insidan och från utsidan, så att hela paketet hölls ihop.

- Då var det egentligen bara att hela tiden lite spänna till bommarna så att oljan kom närmare stranden. Så var där en grävmaskin, och med lastbil fördes de oljiga isflaken till cisternfältet på Neste, och så åker de vidare via deras system och reningsverk, berättar Lyttinen.

Han tycker att samarbetet med hamnen fungerade bra.

Läs också