Hoppa till huvudinnehåll

Nästa vecka klarnar det vem som ska sköta den statstödda flygtrafiken till Karleby-Jakobstad

Karleby-Jakobstad flygplats.
Glest mellan resenärerna på Karleby-Jakobstad flygplats Karleby-Jakobstad flygplats. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Kronoby,flygplatser,Check-in,kronoby flygplats

Staten är redo att stödja flygtrafiken på fem regionala flygplatser till slutet av det här året. Till dem hör Karleby-Jakobstad flygplats. Nästa vecka avgörs vilka flygbolag som börjar sköta rutterna.

Staten har reserverat 11,5 miljoner euro för att subventionera trafiken, eller cirka 100 euro per biljett. Passagerarmängderna är ändå baserade på siffrorna före coronapandemin - det betyder att subventionen per biljett blir högre om passagerarsiffrorna fortsätter att vara låga.

För den enskilda passageraren få en tur-och-retur-biljett kosta högst 300 euro. Enkelbiljettens maxpris är 200 euro.

Ännu har staten inte utsett vilka flygbolag som får offerten. Flygbolagen bör förbinda sig till att flyga minst två ankommande och två avgående flyg per vardag till och från Helsingfors-Vanda. Totalt handlar det om 5 000 flygturer fram till slutet av året.

Vid sidan av Karleby-Jakobstad hör Jyväskylä, Joensuu, Kajana och Kemi-Torneå till de flygplatser som stöds.

Beslut om operatörer nästa vecka

Nästa vecka väntas beslut om vilka flygoperatörer som är med i projektet. Den 19 april ska den statsstödda flygtrafiken enligt planerna vara igång.

I anbudstävlingen räknar man med cirka 20 passagerare per flygtur - på rutten Helsingfors-Joensuu upp till 35 - eller totalt 111 000 passagerare fram till slutet av året. Siffran kan bli mindre eftersom den baserar sig på statistik från januari och februari åren 2019 och 2020, alltså före pandemin.

- Siffrorna är i överkant. De här uppskattningarna gjordes i december i fjol då vi trodde att coronaläget skulle vara bättre, säger direktör Pipsa Eklund vid Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Pandemin ett hårt slag mot den regionala trafiken

Coronapandemin slog hårt mot de små flyplatserna i Finland. De fem destinationer som nu blir föremål för statsstöd har haft glest med passagerare. Bland annat Kajana flygplats har haft cirka 300 passagerare per månad, Jyväskylä som mest cirka 50.

Traficom beslutar i början av nästa vecka vilka flygbolag som ska sköta den subventionerade trafiken. Fem bolag har meddelat intresse för att sköta trafiken på triangelrutten Kemi-Karleby, på de andra rutterna är intresset svalare.

Varje rutt konkurrensutsätts var för sig. Staten förbinder sig inte att ersätta bolagen om passagerarmängderna visar sig bli lägre än förväntat.

- Flygbolagen är nog medvetna om att vi inte kommer att uppnå passagerarmängder som motsvarar tiden före pandemin ännu i vår. Men till hösten kan läget vara ett annat, säger Pipsa Eklund.

Staten stöder alltså den regionala flygtrafiken det här året på grund av pandemin. Stödet blir inte permanent så den regionala flygtrafikens öde är öppet efter årsskiftet 2021-2022.

Källa: STT

Läs också