Hoppa till huvudinnehåll

Bottas jagar och jagas – Yle Sportens expert: ”Valtteri kommer att vara tuffare och mer egoistisk”

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas står och talar med varandra.
Lewis Hamilton och Valtteri Bottas tippas kamma hem dubbeln för Mercedes. Lewis Hamilton och Valtteri Bottas står och talar med varandra. Bild: FIA Pool Image for Editorial Use Formel 1,Lewis Hamilton,Valtteri Bottas

På söndag är det dags igen för en ny F1-säsong att rulla igång. Enligt Yle Sortens expert Fredrik af Petersens kommer Lewis Hamilton att bli historisk medan Valtteri Bottas får nöja sig med att kämpa om andraplatsen. Samtidigt riktar han kritik mot det rekordhöga antalet deltävlingar.

Lewis Hamilton mot resten. Kan Bottas utmana den sjufaldiga världsmästaren? Håller finländaren Max Verstappen bakom sig? Mercedes mot Red Bull. Kommer Ferrari igen? Hur många gånger tar Kimi Räikkönen poäng?

Samtalsämnena inför F1-säsongen 2021 är bekanta, men långt ifrån tråkiga.

– Visst är det lite ”same old, same old”. Mercedes är favorit bland stallen och Lewis Hamilton bland förarna. Jag är väldigt nyfiken vad Red Bull hittar på. Motortillverkaren Honda lämnar formel 1 efter den här säsongen och vill garanterat göra det med flaggan i topp, säger Yle Sportens expert Fredrik af Petersens då vi ringer upp honom i tyska Koblenz.

Red Bull-duon Max Verstappen och Sergio Pérez har varit snabbast under försäsongens tester, medan Mercedes haft små tekniska bekymmer. Det är ändå inget som Mercedesfansen ska oroa sig över.

– Svårt att säga hur allvarligt man ska ta det snacket. Teamen visar ju inte allt under testerna. Det är nog först i tävlingssituationen som vi får svar på de frågorna. Jag tror Mercedes har löst dessa ”problem” före söndagens premiär.

Hamilton stannar på tronen

Han är 36 år gammal, har vunnit sju VM-titlar, 95 deltävlingar och är enligt de flesta den största förhandsfavoriten i år.

– Jag skulle inte satsa en dollar på att han inte vinner VM-serien. Han är en racerförare i ordets sanna bemärkelse och en tävlingsmänska som alltid vill vinna.

Valtteri Bottas och Lewis Hamilton på pallen.
Britten vann hela elva tävlingar under förra säsongen. Valtteri Bottas och Lewis Hamilton på pallen. Bild: EPA Lewis Hamilton,Valtteri Bottas

Med alla dessa framgångar i bagaget kan britten åka lugnt och avslappnat. Förra säsongen slog Hamilton Michael Schumachers rekord gällande deltävlingssegrar (95–91 till Hamilton) och i år är det ett nytt rekord som gäller.

– Han har lika många VM-titlar (7) som Schumacher och kommer att vinna sin åttonde, även om han inte säger att det är hans mål. Frågan är om någon någonsin kommer att övertrumfa Hamilton, spekulerar af Petersens.

Både Hamilton och Valtteri Botats är inne på sitt sista kontraktsår hos Mercedes. Och som tidigare kommer duons, och framför allt brittens framtid att vara en het potatis.

– Det kommer att vara det stora samtalsämnet. Jag tror vi får vänta fram till december eller till och med januari före vi får ett svar på den frågan.

De nya reglerna som tas i bruk säsongen 2022 kommer att spela en stor betydelse.

– Hamilton vill se hur de kommer att se ut. Gillar han dem inte har han friheten att tacka för sig. Fortsätter karriären är det nog hos Mercedes, allt annat skulle vara lite av en utförsbacke.

Den jagade utmanaren Valtteri Bottas

Finlands främsta F1-förare har slutat tvåa i VM-sammandraget de två senaste säsongerna. Fina placeringar, men ifjol förlorade han med hela 124 poäng åt Lewis Hamilton. Under sin femte säsong hos Mercedes ska han göra livet svettigare för sin stallkompis.

– Valtteri kommer att vara tuffare och mer egoistisk. Om det sedan räcker till att besegra Hamilton är en helt annan historia. Det kommer nog att blir svårt att utmana Hamilton, men han är beredd att ta upp kampen.

Valtteri Bottas i sin overall modell 2021.
Yle Sportens expert tror på en tuffare Valtetri Bottas under säsongen 2021. Valtteri Bottas i sin overall modell 2021. Bild: AFP / Lehtikuva Valtteri Bottas

Samtidigt som Botats jagar Hamilton får han se upp i backspegeln där flera hungriga förare väntar på att köra om den 31-åriga finländaren.

– Bottas kommer att utmanas på allvar av Sergio Pérez och Max Verstappen. Det kommer att bli häftiga dueller, men Valtteri kan svara på alla attacker.

Var kommer Bottas att landa i VM-sammandraget?

– Jag tippar honom som tvåa bakom Hamilton. Förra året var gapet mellan de två ganska stort, men det kommer att krympa i år.

Nestorn Räikkönen har inte sagt sitt

Vad skulle formel 1 vara utan Kimi-Matias Räikkönen? Garanterat mycket tråkigare om man frågar alla finländska F1-vänner. Experten af Petersens är inne på samma linje.

– Gamla goda Kimi Räikkönen, ”the Iceman”. Räikkönen är alltid motiverad, han är föraren som kör tills det inte går att köra längre.

Räikkönen inleder sin 19:e VM-säsong på söndag. Ifjol blev han föraren med flest GP-starter (329) och i år är det meningen att det ska blir fler poäng än förra säsongen då han fick nöja sig med två niondeplatser.

– Alfa Romeo har tagit några steg framåt. Om Kimi märker att bilen är bättre än ifjol kommer den riktiga kämpaglöden att komma fram hos honom.

Kimi Räikkönen tar på sig solglasögonen.
Den 41-åriga finländaren är redo för sin 19:e F1-säsong. Kimi Räikkönen tar på sig solglasögonen. Bild: imago images/HochZwei Formel 1,Kimi Räikkönen

Hur Alfa Romeo kommer att behandlas av motortillverkaren Ferrari är ett litet frågetecken.

– Amerikanska teamet Haas-Ferrari har fått en egen avdelning på fabriken i Modena, vilket inte är fallet för Alfa Romeo. Enligt reglerna ska alla motorer från en tillverkare vara av samma nivå. Om stallen följer de här reglerna hoppas jag att Kimi kan köra om poäng i varje lopp.

23 deltävlingar under pandemin är för mycket

F1-säsongen inleds på söndag i Bahrain och den 12 december är det meningen att den 23:e och sista deltävlingen avgörs i Abu Dhabi. Förra säsongen kunde 17 av de inplanerade 22 tävlingarna genomföras.

– Förarna gillar att tävla, men teamen och mekanikerna kommer att få det svettigt. Kritiken från det hållet har varit svidande, kan af Petersens berätta.

Även han är inne på kritikernas linje. För att behålla den höga standarden skulle 18–20 tävlingar vara optimalt, annars lider F1-serien av inflation.

– Det ska vara exklusivt och inte som i till exempel tennis där det är hur många tävlingar som helst. Fansen riskerar att tappa intresset och även förarna kan få oväntade bekymmer. Lewis Hamilton sa i en intervju att vi kommer att se många skilsmässor för att killarna är så mycket borta hemifrån.

Formel 1-start
Stallen får en tung säsong med rekordmånga deltävlingar. Formel 1-start Bild: FIA Pool Image for Editorial Use Formel 1

Samtidigt som antalet tävlingar ökar vill arrangörerna testa på något nytt: tre stycken sprinttävlingar som samtidigt skulle fungera som tidskval. Ett beslut som inte ännu har klubbats igenom.

– Det är inte spikat då stallen har opponerat sig och vill ha mer pengar till sitt förfogande. Alla har en maxbudget på 123 miljoner euro och det är en viss skillnad på en tävling och ett tidskval.

Det nya förslaget har diskuterats och skulle innebära att de tre snabbaste i sprinttävlingen får VM-poäng. Enligt förarna är riskerna större i en tävling än i ett klassiskt tidskval och har inte varit alltför positivt inställda.

– Varför ska man ha artificiella inslag under tävlingshelgerna bara för att göra det mer spännande? Det handlar om loppet på söndag, ingenting annat, tycker af Petersens.

Hur går det då på söndag?

– Första loppet är alltid svårtippat. Ska jag hålla mig till vad jag tidigare sagt vinner Lewis Hamilton. Sen blir det mer spännande, men mitt nordiska hjärta säger att Valtteri Bottas slutar tvåa före Max Verstappen.