Hoppa till huvudinnehåll

Kanalchef: Tekniska eller mänskliga misstag kan ha orsakat grundstötningen i Suezkanalen

Satellitbild på fraktfartyget Ever Given som blockerar Suezkanalen i Egypten.
Fraktfartyget Ever Given blockerar trafiken i Suezkanalen. Satellitbild på fraktfartyget Ever Given som blockerar Suezkanalen i Egypten. Bild: AFP / Lehtikuva Suezkanalen,Ever Given

I Suezkanalen fortsätter arbetet med att försöka få loss det grundstötta containerfartyget Ever Given som blockerat kanalen sedan i tisdags. Enligt kanalmyndigheterna kan grundstötningen ha orsakats av ett tekniskt fel eller mänskliga misstag.

Det nederländska bärgningsföretaget som deltar i arbetet tror att fartyget kan komma loss i början av nästa vecka om allt går som smort med det inkommande högvattnet, muddringen och bogserandet.

Suezkanalen – en av världens viktigaste sjöförbindelser

  • Suezkanalen är en av världens viktigaste sjöförbindelser  
  • Kanalen sträcker sig från Port Said vid Medelhavet till Suez (Bur Tawfiq) vid Röda havet 
  • År 1854 fick fransmannen Ferdinand de Lesseps koncession för ett kanalbygge av den egyptiske vicekungen. Några år senare bildades Suezkanalbolaget
  • Kanalbygget inleddes 1859 och blev färdigt tio år senare.   
  • Suezkanalen är 169 km lång. Den minskade restiden sjövägen från Europa till Asien med omkring 30 dygn 
  • Tillbyggen har gjorts och sidokanaler har byggts. Bredden  och djupet har utökats      
  • Det var först franska finansintressen och den egyptiska regeringen som hade aktiemajoritet i bolaget.  Senare köpte också Storbritannien en stor del av aktierna i bolaget
  • År 1956 lät Egyptens ledare Nasser 1956 nationalisera det anglo-franska Suezkanalbolaget vilket ledde till den så kallade Suezkrisen - en konflikt där Storbritannien, Frankrike och Israel gaddade sig samman mot Egypten. Storbritannien och Frankrike blev de stora förlorarna
  • I samband med sexdagarskriget mellan Israel och arabstaterna 1967 stängdes kanalen och öppnades på nytt först 1975. 

Källa: Nationalencyklopedin

Man kan också bli tvungen att börja lyfta bort containrarna från fartyget för att minska vikten på det.

Enligt chefen för kanalmyndigheten i Suez är det ändå möjligt att det 400 meter långa fartyget kan lossas redan i dag på lördag, eller i morgon på söndag.

"Det kan ha skett tekniska eller mänskliga misstag"

Hårda vindar var inte huvudorsaken till att grundstötningen skedde, enligt Osama Rabie som är chef för kanalmyndigheten.

– Huvudorsakerna till grundstötningen var inte hårda vindar eller väderfaktorer, det kan däremot ha skett tekniska eller mänskliga misstag, sa Osama Rabie under en presskonferens enligt nyhetsbyrån AFP.

Chefen för kanalmyndigheten vid Suezkanalen i Egypten talar på en presskonferens. Framför honom syns många mikrofoner.
Osama Rabie säger att Egypten förlorar miljontals dollar per dag på grund av att kanalen är blockerad. Chefen för kanalmyndigheten vid Suezkanalen i Egypten talar på en presskonferens. Framför honom syns många mikrofoner. Bild: KHALED ELFIQI/EPA Egypten,Suezkanalen

Den slutliga orsaken till grundstötningen kommer fram då utredningen framskrider, sa han.

Hundratals fartyg väntar på att få passera kanalen

Containerfartyget är ett av världens största och ombord finns cirka 20 000 containrar. Osama Rabie beräknar enligt AFP att Egypten mister kring 12–14 miljoner dollar varje dag som kanalen är blockerad.

Över 300 fartyg står i kö för att få passera kanalen, meddelade kanalmyndigheterna tidigare på lördagen.

The Guardian rapporterar om att minst 20 av fartygen har levande djur ombord.

Enligt The Guardian hotar omständigheterna inte djurens hälsa just nu, men ifall det tar veckor att få loss Ever Given, kan det uppstå problem med att frakta djuren vidare.

The Guardian skriver att tusentals boskapsdjur har slaktats i år på grund av förseningar på haven.

Yle Uutiset skriver också att 200 containrar, det vill säga fyra miljoner kilogram, med griskött från Atrias fabrik i Nurmo finns ombord på fartygen som nu väntar på att passera kanalen. Köttlasterna är på väg till Kina, Sydkorea och Japan.

– Det är -20 grader i containrarna och bränsle behövs för att hålla igång kylmaskinerna. Bränslet räcker nog till. Det är en långsökt tanke att containrarna skulle börja smälta, säger vd Juha Gröhn till Yle Uutiset.

Etualalla mies ja aasin vetämä kärry, takana valtava rahtialus ja kontteja
Fartyget Ever Given har kring 20 000 containrar ombord. Etualalla mies ja aasin vetämä kärry, takana valtava rahtialus ja kontteja Bild: Khaled Elfiqi / EPA Suezkanalen,Egypten,fraktfartyg

Enligt honom innebär grundstötningen och de försenade frakterna inga direkta ekonomiska förluster för bolaget.

Tidningen Helsingin Sanomat skriver att förseningarna i frakten, som nu står stilla vid Suezkanalen, inte kommer att synas i matbutikerna i Finland om fartyget fås loss under nästa vecka.

Se en video om fartyget och grundstötningen på Svenska Yles Instagramkonto: Öppna Instagram-inlägget

Källor: AFP, Yle, The Guardian, Helsingin Sanomat, STT