Hoppa till huvudinnehåll

Fartyget Ever Given i Suezkanalen är nu flott och på väg mot ett bredare parti av kanalen

Fartyget Ever Given i Suezkanalen. Två räddningsbåtar syns bredvid fartyget.
Containerfartyget Ever Given börjar röra på sig i Suezkanalen efter att ha suttit fast nästan en vecka Fartyget Ever Given i Suezkanalen. Två räddningsbåtar syns bredvid fartyget. Bild: EPA-EFE/All Over Press Suezkanalen,Ever Given

Bärgare har lyckats få loss containerfartyget Ever Given som blockerat Suezkanalen i nästan en vecka.

Kanalmyndigheterna i Egypten säger att trafiken kan återupptas efter att det strandade containerfartyget nu har dragits flott.

Här kan du följa med Ever Given

Kanalmyndigheterna i Egypten säger att trafiken kan återupptas efter att det strandade containerfartyget nu har dragits flott.

Fartyget bogseras men sägs också kunna röra sig för egen maskin och är på väg mot stora Bittersjön, en sjö mitt i Suezkanalen. Där ska det utföras granskningar på fartyget.

En video som kanalmyndigheterna har publicerat visar glatt tutande båtar som bogserar Ever Given vidare längs Suezkanalen.

Redan i morse kom uppgifter om framgångar i muddrings- och bogserarbetet i Suezkanalen. Fartyget Ever Givens akter hade vänts och kanalen var inte längre totalt blockerad. Enligt rapporterna hade man dock under dagen problem med fören som satt fast lera och sand.

Med hjälp av högvatten och en stor mängd bogserbåtar lyckades räddningsteamet få loss Ever Given senare på eftermiddagen.

Enormt jobb

Det 400 meter långa containerfartyget gick på grund mitt i Suezkanalen förra veckan.

Till en början sades det att olyckan berodde på en sandstorm, men senare meddelade kanalchefen att även tekniska fel och mänskliga misstag kan ligga bakom.

Bogserbåtar och mudderverk har jobbat för högtryck med att försöka få loss Ever Given. Fartyget är gigantiskt och kan jämföras med ungefär fyra fotbollsplaner. En fotbollsplan är vanligtvis ungefär 100 meter lång.

Hundratals fartyg väntar på att få fri passage

Över 400 fraktfartyg står i kö för att komma igenom kanalen, vilket har lett till problem inom världshandeln.
Marinetraffic.com visar hur trafiken till havs rör sig.

Enligt uppskattningar går tio procent av världens handelsvaror genom Suezkanalen, inklusive sju procent av oljan.

Den Taiwanägda tankern Ever Given är 400 meter lång och 59 meter bred
Ever Given har blockerat kanalen i en knapp veckas tid. Den Taiwanägda tankern Ever Given är 400 meter lång och 59 meter bred Bild: AFP / Lehtikuva Suezkanalen,grundstötning,M/V Ever Given,Evergreen

"Ett klart avbrott i trafiken för den globala marknaden"

Det strandade fartyget i Suezkanalen har lett till avbrott i den globala handeln, och det kan ta flera veckor - och i värsta fall månader - att få alla processer att löpa igen, uppger logistikbolaget Maersk.

Maersk bedömer att det kan ta minst sex dagar för hela den långa kön av fartyg att ta sig igenom kanalen.

Även om vi får kanalen öppnad är effekterna av avbrottet långvariga på den globala marknaden, uppger Maersk som har tre fartyg inne i kanalen och ytterligare 29 som väntar utanför kanalmynningen.

Dessutom har 15 fartyg ändrat rutt och rundar Afrikas sydligaste spets i stället - en omväg på cirka två veckor som medför extra bränslekostnader och andra extra kostnader.

Suezkanalen – en av världens viktigaste sjöförbindelser

  • Suezkanalen är en av världens viktigaste sjöförbindelser  
  • Kanalen sträcker sig från Port Said vid Medelhavet till Suez (Bur Tawfiq) vid Röda havet 
  • År 1854 fick fransmannen Ferdinand de Lesseps koncession för ett kanalbygge av den egyptiske vicekungen. Några år senare bildades Suezkanalbolaget
  • Kanalbygget inleddes 1859 och blev färdigt tio år senare.   
  • Suezkanalen är 169 km lång. Den minskade restiden sjövägen från Europa till Asien med omkring 30 dygn 
  • Tillbyggen har gjorts och sidokanaler har byggts. Bredden  och djupet har utökats      
  • Det var först franska finansintressen och den egyptiska regeringen som hade aktiemajoritet i bolaget.  Senare köpte också Storbritannien en stor del av aktierna i bolaget
  • År 1956 lät Egyptens ledare Nasser 1956 nationalisera det anglo-franska Suezkanalbolaget vilket ledde till den så kallade Suezkrisen - en konflikt där Storbritannien, Frankrike och Israel gaddade sig samman mot Egypten. Storbritannien och Frankrike blev de stora förlorarna
  • I samband med sexdagarskriget mellan Israel och arabstaterna 1967 stängdes kanalen och öppnades på nytt först 1975. 

Källa: Nationalencyklopedin

Källor: Bloomberg, Reuters, AP

Artikel helt och hållet uppdaterad cirka 16.30 då fartyget dragits flott helt och hållet.

Läs också