Hoppa till huvudinnehåll

Med en takt på en våning i veckan byggs Helsingfors silhuett upp - skyskraporna i Fiskehamnen reser sig nu med rekordfart

Kim Jolkkonen från SRV pekar på de tre skyskraporna i Fiskehamnen.
Lumo One, Majakka och Loisto heter de tre första skyskraporna som byggs i Fiskehamnen i Helsingfors. Kim Jolkkonen från SRV pekar på de tre skyskraporna i Fiskehamnen. Bild: Yle / Hanna Othman Fiskehamnen,SRV,skyskrapor,Majakka,Helsingfors,kim jolkkonen

Fiskehamnens skyskrapor har ändrat Helsingfors silhuett. De syns tydligt från Salutorget då du står och väntar på Sveaborgsfärjan. De påminner dig som Saurons vakande öga då du tar en kvällspromenad i Viks naturskyddsområde. Och de blir fler och fler.

Förra veckan gjordes den sista gjutningen i det tredje huset, som heter Lumo One. Huset har alltså nu nått taklagshöjd. En milstolpe inte minst för att huset byggts på rekordtid.

Trots det har byggföretaget SRV ansökt om tilläggstid för att slutföra hela projektet, men lovar att alla åtta skyskrapor ska vara klara eller påbörjade år 2027.

De första invånarna flyttade in redan 2019 i Majakka, Finlands högsta bostadshus som skjuter 134 meter upp mot skyn.

Till hösten ska också Loisto stå färdig. 93 procent av lägenheterna är reserverade eller sålda. Lumo One blir färdig under 2022.

Skyskrapor i Fiskehamnen i Helsingfors.
Loisto till vänster i bilden är fem före färdig. Majakka var inflyttningsklar redan för två år sedan. Skyskrapor i Fiskehamnen i Helsingfors. Bild: Yle / Hanna Othman Fiskehamnen,SRV,skyskrapor,Majakka,Helsingfors,kim jolkkonen

- Nästa bostadshus ska börja byggas mot årets slut, säger Kim Jolkkonen som är chef för affärsverksamheten gällande bostäder.

Marknadsläget dikterar ändå takten till en del. SRV vill ha en viss procent av lägenheterna sålda innan man vågar sätta spaden i jorden.

Om två år ska konkurrenten YIT börja bygga skyskrapor i Böle. Är marknaden i Helsingfors tillräckligt stor för båda projekten?

- Vi litar på att det finns efterfrågan på bostäder på ett så här bra område. Huvudstadsregionen fortsätter växa, det finns rum för båda, säger Jolkkonen.

Kai Remmler och Kim Jolkkonen poserar framför skyskraporna i Fiskehamnen.
Det finns flera hundra bostäder i varje skyskrapa. Byggarbetarna har hunnit få fasaden på plats på Lumo Ones sjuttonde våning. Kai Remmler och Kim Jolkkonen poserar framför skyskraporna i Fiskehamnen. Bild: Yle / Hanna Othman Fiskehamnen,SRV,skyskrapor,Majakka,Helsingfors,kai remmler

Coronapandemin har förstås påverkat också det här projektet. Även på den här byggarbetsplatsen har det förekommit byggarbetare som har insjuknat och kolleger som exponerats. Kai Remmler som är enhetschef för högt byggande menar ändå att läget hela tiden varit under kontroll.

En mera synlig påverkan av epidemin är att det fjärde huset, Horisontti, kanske måste planeras om. Det var menat att inhysa både hotell och kontorsutrymmen. Men efterfrågan på bådadera är minimal för stunden. Därför avvaktar företaget med byggstarten på just det huset.

Efterfrågan på ettor och tvåor är störst, men också familjelägenheter går åt. Och de större lyxbostäderna högst upp.

Köparna brukar vara nyfikna att veta åt vilket håll deras fönster vetter, är det mot Östersjön och Tallinns lampor, mot Borgbackens pariserhjul eller mot fågellivet i Gammelstadsfjärden? Efterfrågan har varit lika stor åt alla väderstreck enligt Jolkkonen.

Det omtalade gråa tornet

När Majakka stod färdig gick debatten het gällande husets utseende. På alla visualiseringar hade byggföretaget målat upp bilden av åtta skira, rena, vita torn som nästan svävade över Fiskehamnen. Omgivningen speglades i fasaden så att man nästan inte märkte dem.

Och plötsligt stod det första huset där; grått, bastant och väldigt iögonfallande - inte på ett bra sätt tyckte många som skrev av sig sin frustration i insändare och på sociala medier.

Skyskraporna Lumo One och Majakka.
Fasaden på Majakka till höger har fått kritik. Fasaden på Lumo One till vänster är ljusare. Skyskraporna Lumo One och Majakka. Bild: Yle / Hanna Othman Fiskehamnen,SRV,skyskrapor,Majakka,Helsingfors,lumo one

SRV har tagit till sig kritiken och om man tittar noga så märker man att de två nyare husen är ljusare, men inte heller de är identiska. Kai Remmler förklarar det här med att husen är syskonbyggnader, men behöver inte vara precis likadana.

- Vi har lyssnat på kritiken, och det sker hela tiden utveckling gällande byggnadernas fasader. Det finns lika många åsikter som det finns människor. Men det är förståeligt, byggnaderna formar stadsbilden, säger Remmler.

Där Majakkas fasad är full av jämnstora fyrkantiga rutor, består de två andra av olika stora glasskivor, element och vita rektanglar. Det ger fasaden en lättare och ljusare ton.

SRV kommer ändå inte att göra något åt Majakkas grådaskighet. Huset är byggt enligt bygglovet.

Kai Remmler framför skyskraporna i Fiskehamnen.
Kai Remmler berättar att hans team lärt sig en hel del under byggprocessen. Kai Remmler framför skyskraporna i Fiskehamnen. Bild: Yle / Hanna Othman Fiskehamnen,SRV,skyskrapor,Majakka,Helsingfors,kai remmler

Ny arbetsmetod försnabbar arbetet

Som tidigare nämndes har man byggt det tredje huset med rekordhastighet. Då stommen på Majakka byggdes använde man två och en halv vecka per våning, på Loisto tog det två veckor. Nu har Remmlers team lyckats få ner byggtiden till en vecka per våning.

- Vi har arbetat i två skift och gjort sexdagars veckor. Vi har också flyttat en del av byggmomenten bort från bygget och förberett dem annanstans, förklarar Remmler.

Taket gjuts på skyskrapan Lumo One i Fiskehamnen, Helsingfors.
Taket gjuts på Lumo One. Taket gjuts på skyskrapan Lumo One i Fiskehamnen, Helsingfors. Bild: SRV Fiskehamnen,SRV Group,SRV,stadsplanering,skyskrapor,lumo one

Byggandet har ändå inte skett helt utan missöden. För två veckor sedan föll en dörr ner från tiotals meters höjd och landade utanför Fiskehamnens hälsostation. Tidigare föll en stolpe ner inne på byggplatsen. Som tur är har ingen skadats då det hänt, men det kunde ha gått illa.

Hur kunde det här hända?

- Det har varit en summa av många tråkiga sammanträffanden, som vi inte kunnat förutse. Vi gör otaliga kontroller med tanke på hårda vindar. Men det finns alltid också den mänskliga faktorn, säger Remmler.

Den första olyckan berodde på vinden, den andra på en arbetares oförsiktighet.

- Så här skulle det inte få gå. Vi har lärt oss av händelserna och har infört nya säkerhetsåtgärder för att det inte ska hända igen.

Som en följd av händelsen går arbetsledarna nu varje morgon igenom vilka saker som kan medföra risker, och man ska vara ännu noggrannare med att städa undan allt som verkligen inte behövs. Då finns det ingenting löst som kan flyga ner.

Skyskrapor i Fiskehamnen i Helsingfors.
Majakka med sina 134 meter är Finlands högsta bostadshus. Ett av husen som byggs på södra sidan om Österleden kommer att vara ännu högre. Skyskrapor i Fiskehamnen i Helsingfors. Bild: Yle / Hanna Othman Fiskehamnen,SRV,skyskrapor,Majakka,Helsingfors,lumo one

Remmler säger att väderförhållandena i princip ändå inte överraskat dem. Det har ju byggts utomlands också högre byggnader än vad de här skyskraporna blir, och det finns mycket kunskap inom området.

Det ser ut som att det inte kommer att byggas någon utsiktsplats som är öppen för allmänheten i något av husen. Men hur är det att vara 134 meter över om Helsingfors?

- Igår var det igen en ordentligt blåsig dag. Man fick hålla fast i till och med skyddsglasögonen för att de inte skulle blåsa av, säger Kai Remmler.

- Utsikten är ju nog det mest fantastiska med de här husen, och det är också det som säljer, säger Kim Jolkkonen.

Ilmakuvassa on näkymä Helsinkiin ja merelle.
Helsingfors silhuett i maj 2020, Fiskehamnen till vänster i bild. Ilmakuvassa on näkymä Helsinkiin ja merelle. Bild: Silja Viitala / Yle huvudstadsregionen,flygbilder,vår,maj,2020,Helsingfors,Finland,ville,Stadsinfrastruktur,COVID-19,coronavirus,Wuhan-coronavirus,undantagstillstånd,coronavirusutbrottet 2020–2021 i Finland,pandemier,smittsamma sjukdomar,beredskapslag,epidemier,Fiskehamnen,boende,urban livsstil

Läs också