Hoppa till huvudinnehåll

Vasalärare uppmanar föräldrar att läsa nyheter med sina barn: ”Många har inte fysiska dagstidningar längre och barnen ser inte när vuxna konsumerar nyheter på telefonen"

Två skolbarn tummar på sina telefoner.
Två skolbarn tummar på sina telefoner. Bild: Yle/ Markus Bergfors elever,mathilda hortans

När vi allt mer läser nyheter på våra telefoner finns risken att barn inte ser sina föräldrar konsumera nyheter. Därför vill speciallärarna i Sundom skola i Vasa att föräldrar ska prata om och visa nyheter åt barn för att ge modeller för hur och var man hittar trovärdiga nyheter.

- Jag följer egentligen bara fotbollsnyheter och lite annat, mest i min telefon, för vi får inga tidningar. Och jag ser inte på TV-nyheter, jag har tagit en paus från dem för alla handlar om corona, säger femteklassisten Alvin Ittonen i Sundom i Vasa.

Digitaliseringen har förändrat våra medievanor och idag konsumerar vi nyheter allt mer via webben och sociala medier.

Det här betyder att barn idag inte ser sina föräldrar konsumera nyheter lika enkelt som förr när dagstidningar låg framme och radio- och tv-nyheter stod på.

- Då var det ganska lätt att få modeller för hur man konsumerar nyheter. Det är inte lika tydligt idag, speciellt när vi konsumerar nyheter via telefoner eller paddor. Då ser inte barnen vad vi vuxna konsumerar, att vi faktiskt tar till oss nyheter och varifrån vi får dem, säger specialläraren Mikaela Svanbäck.

Lärare och två elever står framför Sundom skola.
Alvin Ittonen och Mathilda Hortans går båda i femman i Sundom skola. De har nyligen haft tema om nyheter i skolan och både analyserat och skrivit egna nyhetsartiklar. Speciallärare Mikaela Svanbäck vill uppmuntra föräldrar att läsa nyheter med sina barn. Lärare och två elever står framför Sundom skola. Bild: Yle/ Markus Bergfors elever,Mikaela Svanbäck

Med anledning av det här har Svanbäck tillsammans med sina kolleger i Sundom skola skickat meddelande till alla föräldrar med en uppmuntran om att prata om nyheter med sina barn. Och visa var de kan hitta nyheter.

- Vi vet att det är viktigt för barnens utveckling och för att som vuxna kunna ta till sig olika typer texter, också nyhetstexter. Det är jätteviktigt för att vara en samhällsmedborgare och kunna hantera vardagliga ärenden. Också för demokratin och jämlikheten måste vi kunna ta del av nyheterna, säger Svanbäck.

"Alla är intresserade men kunskapen varierar"

Enligt Svanbäcks erfarenhet är alla elever intresserade av nyheter. Men hon säger att det finns variation för hur vana de är att konsumera dem.

- När man lyfter upp något som hänt eller visar något nyhetsklipp är intresset jättestort. De vill gärna diskutera och veta mer och förstå.

- Det som varierar ganska mycket är hurudan kunskap de har från förr. Där ser man en stor variation mellan barnen. Vissa är jätteinsatta medan andra inte är bekanta med att konsumera nyheter.

"Viktigt med input från olika håll"

Alvin Ittonen och Mathilda Hortans går båda i femman i Sundom skola. De har nyligen haft tema om nyheter i skolan och både analyserat och skrivit egna nyhetsartiklar.

De är båda intresserade och följer med en del nyheter. Mest via sina telefoner, men ibland också via tv-nyheter och dagstidningar.

- Jag tycker det är viktigt för att ha koll på världen och veta vad som händer och bli uppdaterad. Och så får man mycket fakta från nyheterna, säger Hortans.

På telefonen kan jag klicka på det som jag vill läsa om, där läser jag inte alla nyheter

Ittonen, som oftast läser fotbollsnyheter, säger att radio- och tv-nyheter är mer allmänna i jämförelse med vad han kan läsa på telefon.

- Om jag läser på telefonen kan jag klicka på det som jag vill läsa om, där läser jag inte alla nyheter. Där är det mer inriktat på nånting.

Det här har också Svanbäck märkt av.

- Det som jag kanske oroar mig för är alla algoritmer som följer med oss. Det skulle vara viktigt att få input från olika håll. Att det inte bara blir samma spår utan att man får olika intryck och vinklingar. Så ur den synvinkeln är det viktigt att konsumera nyheter från olika ställen, så att deras världsuppfattning blir så bred som möjligt.

Tänker till om det verkar vara mer en åsikt än en nyhet

Källkritik och fejknyheter är något som diskuterats mycket i allmänheten de senaste åren, och något som även tas upp i skolan. Både Ittonen och Hortans tycker att det spelar roll varifrån nyheten kommer.

- Ibland brukar jag inte tänka på det överhuvudtaget, då läser jag bara nyheten och tror det är sant som det gäller, men ofta tar jag det från en pålitlig källa. Och om jag tycker att det som skrivs verkar vara mer som en åsikt brukar jag fundera och tänka till om det är sant, säger Hortans.

Även Ittonen brukar tänka till före han läser.

- Jag vet ganska bra om det handlar om fotboll, för det är ganska få som skulle göra fejknyheter om fotboll. Men om jag ser en nyhet som skulle kunna vara fejk läser jag inte den.

Hur ska då föräldrar göra för att hjälpa sina barn att hitta i nyhetsflödet? Specialläraren Mikaela Svanbäck ger bland annat tipset om att göra det synligt när man läser nyheter.

- Kanske gärna beställa hem fysiska tidningar när barnen är små så att de ligger på bordet, Det lockar barnen. De kan se en bild på nåt spännande eller läsa någon rubrik.

- Sen också att du visar själv när du läser. Kanske tänker högt när du läser något från telefon att: ”Oj ,nu har det här hänt”.

Svanbäck påminner också om att det finns nyhetsredaktioner som vänder sig till barn. En sådan är till exempel Svenska Yles nysatsning Watt Nytt.

Läs också