Hoppa till huvudinnehåll

Begränsat antal platser på förbindelsefartyg – NTM-centralen: "Undvik icke-nödvändiga resor under påsken"

En blåvit förbindelsebåt med framluckan öppen.
På grund av coronaläget har passagerarmängden på förbindelsefartyg begränsats. En blåvit förbindelsebåt med framluckan öppen. Bild: Amanda Vikman/Yle skärgård,skärgårdstrafik,färjtrafik,förbindelsebåtstrafik

Påsklovet inleds på fredag och det betyder att många beger sig ut i skärgården. På grund av coronabegränsningar på förbindelsefartygen uppmanar ändå Närings- trafik och miljöcentralen folk att låta bli att åka på icke-nödvändiga stugresor i skärgården.

Från och med den första april införs också munskyddstvång på förbindelsefartygen.

Det beror på att mängden resenärer på förbindelsebåtarna har begränsats märkbart på grund av det försämrade coronaläget. Åtgärderna har tagits i bruk för att man ska kunna trygga säkerheten för både passagerare och besättningen.

Då mängden resenärer begränsas finns risken att en del inte ryms ombord på fartyget. Begränsningarna är i kraft fram till sista juni.

Man som håller i munskydd.
Från och med första april är det munskyddstvång ombord på förbindelsebåtar. Man som håller i munskydd. Bild: Yle/Mirka Mirka,andningsskydd,Munskydd

Enligt Joonas Halmeenmäki, som är projektchef för skärgårdstrafiken vid NTM-centralen, har det förekommit en del problem på vissa rutter. Främst har det uppstått problem för personer som bor ute i ytterskärgården.

- Speciellt på Nagu södra rutt, där har det ibland varit svårt för de som ska ta sig från ytterskärgården till fastlandet i jämförelse med dem som bor intill början av en rutt, eftersom de som stiger på först tar upp största delen av kapaciteten.

Flaskhalsar uppstår under hemfärd

Passagerarkapaciteten på förbindelsefartygen är rätt begränsad också i normala fall. Under påsklovet ökar skärgårstrafiken märkbart, då även fritidsresenärer åker ut till skärgården.

Därmed finns en risk att en del inte ryms med på förbindelsebåtarna under påsken. Framför allt kan det uppstå problem gällande returtrafiken. Med erfarenhet från tidigare år uppstår det flaskhalsar då många åker hem samtidigt efter semesterfirandet.

Blåvita Baldur står vid kajen i Pärnäs i Nagu.
M/S Baldur har normala i fall en kapacitet på 199 passagerare, men i och med begränsningarna har kapaciteten begränsats till 100 passagerare. Blåvita Baldur står vid kajen i Pärnäs i Nagu. Bild: Yle/Marie Söderman fartyg,eivor

Därmed blir det ett ännu större problem i år då kapaciteten på båtarna begränsats ytterligare. Till exempel M/S Baldur har i normala fall en kapacitet på 199 passagerare, men den har nu sänkts till 100 passagerare.

NTM- centralen vädjar därför till alla att undvika icke-nödvändiga resor med förbindelsefartyg, så att alla resenärer får plats på fartygen, förklarar Halmeenmäki.

- Det är upp till var och en att fundera på om det verkligen är nödvändigt att åka till ställen där man måste använda sig av förbindelsefartyg nu till påsk. Annars finns risken att någon ortsbo blir utan läkarbesök eller inte kan uträtta andra nödvändiga ärenden.

Få lösningar på problemet

Enligt Oscar Kojo, operativ- och säkerhetschef vid rederiet Meritie, har förbindelsebåtstrafiken hittills löpt utan problem sedan begränsningarna infördes i slutet av februari.

- Vi hoppas att det inte uppstår problem, men risken finns att inte alla ryms ombord på fartygen, säger Kojo.

Enligt Kojo är det störst risk att det uppstår problem på Utörutten. Därför ville rederiet införa ett bokningssystem på M/S Baldur, men de fick inte lov av NTM-centralen.

Enligt NTM-centralen är läget problematiskt eftersom de i det här skedet inte har verktyg för att införa dylika lösningar.

- Visst kan det uppstå problem på alla rutter, men på de flesta rutter kan vi vid behov köra extra turer eftersom avstånden inte är så långa. På så vis förlängs inte arbetsdagen för besättningen avsevärt. Därför är vi mest rädda för läget på M/S Baldur, eftersom rutten är märkbart längre.

Kojo berättar att en del har uttryckt oro över situationen och många frågar rederiet om de kommer att rymmas med på avgångar. Det kan ändå inte rederiet svara på i förhand, enligt NTM-centralen tas passagerare ombord baserat på ankomstordning.

Hanna Kovanen som är turismföretagare på Utö väntade på ett bokningssystem, men påpekar att det kan vara svårt att införa. Enligt henne skulle det vara bra ifall man skulle behöva betala för bokningen.

- Det borde vara så att man bokar en plats och betalar för den. Alla vet att om man får något gratis, så kommer man inte ihåg att avboka sin resa eftersom det ändå inte kostar något. Problemet blir i sådana fall att bokade platser förblir tomma.

Bild av Hanna Kovanen på Utö
Turismföretagare på Utö, Hanna Kovanen berättar att många kunder hör av sig till henne och är oroliga över att inte få plats på fartyget Bild av Hanna Kovanen på Utö Bild: Yle Utö,Hanna Kovanen

Kovanen påpekar att bokningssystemet ändå skulle leda till ytterligare svåra frågor. Hur skulle man bestämma bokningsordningen och vem som har mer rätt att boka än andra?

- Vem ska då få boka? Ska de som bor här året om prioriteras eftersom de kan behöva åka till läkaren, och sedan de som äger fritidshus här på Utö? Och hur blir det med turisterna, eftersom flera av oss ortsbor arbetar med turism, det är vårt levebröd.

För att försäkra sin plats på ön berättar Kovanen att flera har åkt ut redan i början av veckan.

- Vi får se hur situationen ser ut på torsdag kväll, säger Kovanen som tror att det kommer vara mycket människor i farten vid sextiden.

Skärgårdstrafiken ökar när sommarmånaderna närmar sig

Eftersom begränsningarna sträcker sig fram till sista juni kommer problemet med flera passagerare att öka i skärgården i och med att det är högsäsong redan i juni.

- För dem som vill ut och fira midsommar har jag sagt att det inte finns några garantier att man ryms med, säger Kovanen.

Som turismföretagare innebär begränsningarna att det finns en risk att hennes kunder inte kommer fram till Utö. Detta är ett problem som kan bli verklighet redan vid påsk.

- Ifall mina kunder inte hör till de hundra första som köar till förbindelsebåten så kommer de inte fram. Situationen har alltid varit kritisk runt påsk, även med normalkapacitet.

Hon berättar att situationen också är stressande för personer som säljer resor i andra hand, eftersom de måste kunna garantera att resan är möjlig att genomföra.

Hamnen i Utö med båthus och en lotskutter som speglas i vattnet.
Begränsningarna sträcker sig fram till sommarmånaderna. Hamnen i Utö med båthus och en lotskutter som speglas i vattnet. Bild: Linus Hoffman / Yle Utö,lotsbåt,lotskuttrar,båthus,småbåtshamnar,Skärgård (musikstycke),Skärgården

Håkan Wickström som är deltidsboende på Storpensor, har inte stött på några problem gällande begränsningarna. Enligt honom är det bra att restriktionerna har införts för att garantera hälsosäkerheten.

- Om jag ser på situationen från vår holme så har detta inte påverkat mig eller någon i min familj. Jag har inget att klaga på gällande dessa restriktioner utan jag har full förståelse och tycker att det är viktigt att vi har restriktioner mot viruset, säger han.

Han påpekar ändå att situationen kan se annorlunda ut på andra rutter.

- Förstås är situationen beklaglig för de rutter där det rör sig mycket mera folk som behöver åka över med förbindelsebåt. Det är ju väldigt ledsamt, för ortsborna kan ju inte åka på jobb tidigare än imorgon heller.

Läs också