Hoppa till huvudinnehåll

Svårt att klara sig utan matleveransjättarna Wolt och Foodora i coronatider: "Alla beställer via dem"

Jikar Khoun Mohamad driver en snabbmatsrestaurang i förorten Aspnäs i Vasa. Här säljer han hamburgare och pizzor. Men utan hemkörning är det tufft just nu.

Det är endast hämtmat som gäller på Jikar Khoun Mohamads lilla restaurang nu, eftersom restaurangerna är stängda.

Coronapandemin har ökat efterfrågan på hemkörd mat men hemkörning går inte att få här, fem kilometer från Vasa centrum.

För tillfället är alla på Wolt och Foodora. De som distansjobbar beställer hem mat via dem. Det är jättepopulärt. Men de här tjänsterna finns inte i mitt område.

Finns man inte på apparna som erbjuder hemkörning glömmer folk lätt att man finns.

Jikar Khoun Mohamad försöker nu bygga upp en egen tjänst där han på sikt kunde erbjuda hemkörning. Men det är svårt.

Jag har inte råd att anställa någon för att hjälpa till, jag har inte ens råd att lyfta lön själv. Jag är tvungen att jobba här ensam tolv timmar om dagen.

På Wolt säger man att leveransområdet, beroende på stad, ligger inom en tre till fem kilometers radie från centrum.

Leveransen ska nämligen gå snabbt och maten måste hållas varm hela vägen.

Det är synd att vi inte kan hjälpa just den här företagaren. Hoppas att han kan få folk att själva hämta sin mat. Vi vill att alla restauranger ska ha kunder eftersom det gynnar alla i längden.― Henrik Pankakoski, direktör för Wolt i Finland

På Foodora säger marknadsföringschef Outi Sjöman att man samarbetar med både restaurangkedjor och kvartersrestauranger.

Också mindre restauranger kan dra nytta av en leveranstjänst, men läget och hur mycket folk som bor i området är avgörande, säger hon.

Restaurangerna betalar en kommission på 30 procent av priset per såld matportion för hemkörningen.

Omkring hälften av den kommission som restaurangerna betalar för tjänsten går till matbudens timlön. Matbud i Danmark, Norge och Sverige har numera kollektivavtal - men inte ännu i Finland.

Både Wolt och Foodora har fortsatt expandera, också i Österbotten.

Båda tjänsterna har fått fotfäste i Vasa och Karleby och man räknar med att hemkörd mat hör till folks vardag också efter pandemin.
Det sparar tid, säger Henrik Pankakoski på Wolt.

I väntan på bättre tider kämpar Jikar Khoun Mohamad vidare sju dagar i veckan.

Även om han drömmer om att kunderna enkelt ska kunna klicka hem hans mexikanska hamburgare vet han att det inte är lösningen på allt.

Man kan inte tänka att allt är okej bara för att man har Wolt eller Foodora eller båda. Så är det inte. Men såklart kan de hjälpa mycket.

Bilder: Anna Kurtén, Silja Viitala, Henrietta Hassinen.
Henrik Pankakoski fotograferad av Heidi Kouvo Photography