Hoppa till huvudinnehåll

Varje år pratar tusentals barn av sig i barn- och ungdomstelefonen – stöd verksamheten via Tongåvan

ledsen pojke pratar i telefon
ledsen pojke pratar i telefon pojkar,mobiltelefoner,nedstämdhet

I april samlar Tongåvan in pengar för barn- och ungdomstelefonen på Mannerheims barnskyddsförbund. För ett knappt år sedan öppnades den svenskspråkiga telefon- och nätbrevstjänsten. Att ringa eller skriva är gratis och konfidentiellt.

Barn och unga känner ofta sig ensamma och behöver få tala med en vuxen. Det är inte alla gånger lätt att prata med mamma eller pappa, och det kan hända att de inte ens finns till hands då man behöver dem. Barn- och ungdomstelefonen på Mannerheims barnskyddsförbund kan då hjälpa.

Barn- och ungdomstelefonen på finska har funnits sedan år 1980. Senare utökades verksamheten med möjligheten att skriva nätbrev och att chatta. I maj 2020 öppnades tjänsten på svenska.

Varje år besvaras cirka 15 000 kontakter. Största delen är telefonsamtal – ifjol var de 11 600 – där barn och ungdomar ville prata. 1680 chattdiskussioner fördes, och drygt 1600 nätbrev fick ett svar.

Tjänsten finansieras i dagens läge med stöd av Social- och hälsoorganisationernas understödscentral (STEA), flera kommuner, och via donationer både från företag och privatpersoner. För den som ringer, skriver eller chattar är kontakten avgiftsfri.

Stöd verksamheten

  • Stöd via donations-sms:
  • Skriv MLL10, och skicka till numret 16499
    Skriv MLL20, och skicka till numret 16499

  • Stöd via donationstelefon:
  • Ring numret 0600-17000 (du donerar 5€)
    Ring numret 0600-16300 (du donerar 10€)

  • Stöd via Mobile Pay:
  • Använd numret 17293

  • Betala in på konto:
  • FI64 5789 5420 0200 05, använd referensnumret 59954

Man får tala om vad som helst

För att ta kontakt med barn- och ungdomstelefonen, eller för att skriva nätbrev, behöver man inte ha något specifikt problem.

– Det räcker att man vill prata med en vuxen, berättar Ida Sandholm som är jourkoordinator på den svenskspråkiga barn- och ungdomstelefonen.

Den finskspråkiga verksamheten har funnits i drygt 40 år, men i maj ifjol utökades verksamheten med en svenskspråkig service.

Numret till den svenskspråkiga telefonen är 0800 96 116. Tjänsten är öppen måndag till onsdag klockan 14-17, och på torsdagar klockan 17-20. Adressen till nätbrevstjänsten är skriv.mll.fi. Dit kan man skriva ett anonymt brev och få svar på det inom en vecka.

två kvinnor sitter vid sina laptops
Sofie Railila och Ida Sandholm jobbar i den svenskspråkiga barn- och ungdomstelefonen. två kvinnor sitter vid sina laptops Mannerheims barnskyddsförbund,barn (familjemedlemmar),ungdomsarbete,Sofie Railila

Målgruppen är barn och ungdomar och den övre åldersgränsen är 21 år.

– Det ringer allt från barn, som nyss fått sin första telefon, till ungdomar som går gymnasiet, berättar Sandholm.

Läs mer om tjänsten på webbsidan för barn- och ungdomstelefonen, och om nätbrevstjänsten.

Ensamhet ofta orsak till att man tar kontakt

En stor del av dem som ringer eller skriver känner sig ensamma och vill inte diskutera märkvärdigare saker än om hur skoldagen varit, om kompisrelationer, att man känner sig uttråkad och inte har något att göra.

Det kan ibland hända att den som ringer vill sjunga en sång eller spela upp sin pianoläxa. Bara för att någon ska lyssna.

I ungefär en fjärdedel av samtalen vill barnen och de unga prata om sexualitet – om den egna fysiska utvecklingen, om vad sex egentligen är och när man förväntas inleda sexuella förhållanden, om olika begrepp som används då man talar om sex. Många frågar också om porr.

Under coronpandemin vill många unga också prata dels om sin oro att själv eller någon nära insjuknar, och dels om att inte kunna träffa vänner. Distansundervisningen är också jobbig för många.

Annat som pratas i barn- och ungdomstelefonen är utseende, mobbning, fysisk hälsa, hem och familj och psykisk hälsa.

kvinna pratar i telefonframför en datorskärm
Alla som svarar i barn- och ungdomstelefonen har blivit utbildade för uppgiften. kvinna pratar i telefonframför en datorskärm Bild: Susa Junnola Mannerheims barnskyddsförbund,barn (familjemedlemmar)

Vem svarar då barn och unga tar kontakt?

Alla samtal, brev och chattdiskussioner tas emot av frivilligarbetare, som har blivit utbildade för uppgiften av Mannerheims barnskyddsförbund.

För att få jobba som frivillig krävs 25 års ålder, ett intresse och nyfikenhet för barn och ungdomar, att man regelbundet kan ställa upp för verksamheten och att man smidigt kan jobba i grupp.

Innan man börjar jobba i barn- och ungdomstjänsten utreds om det finns någon form av brottsregister.

Varje år utbildas 30-50 frivilliga, som efter en 40 timmar lång utbildning kan dejourera i tjänsten.

På plats under jourtiden finns alltid också en yrkesutbildad handledare.

Mannerheims barnskyddsförbund har också en föräldratelefon, dit föräldrar kan ringa och diskutera problemsituationer i familjen eller om man känner att orken som mamma eller pappa håller på att tryta.

Föräldratelefonens telefonnummer är 0800 922 77. Tjänsten finns tillsvidare enbart på finska.

Insamlingen startar i Tongåvan i Yle Vega fredagen den 2.4.2021 klockan 19:20.

Läs också