Hoppa till huvudinnehåll

Reparationerna på Rävsundsbron sker troligtvis i maj – då hängstaget byts ut får ingen tung trafik köra över bron

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins
Rävsundsbron, som stod klar 1963, blir i allt sämre skick. Målet är att den ska hålla ihop tills en ny bro är klar om cirka fem år. Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins Bild: Arash Matin/Yle Pargas,S:t Karins,Rävsundet,bro

I maj kommer Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins att repareras. Bland annat kommer ett av hängstagen helt att bytas ut. Reparationsarbetena påverkar speciellt den tunga trafiken över bron.

I december i fjol sänktes hastigheten på bron, då det blev klart att bron är i sämre skick än man tidigare trott. Bron behöver repareras för att den ska hålla ihop tills den nya bron är klar om cirka 5 år.

Planeringen av reparationsarbetena har pågått under vintern, men nu då vädret börjar bli varmare kan så småningom själva reparationerna göras.

- Nu börjar vi tillverka delar och någon gång i maj byts det ena hängstaget ut, så arbetet går framåt hela tiden, säger broingenjör Jari Nikki på NTM-centralen.

jari nikki
Jari Nikki hoppas att hängstaget kan bytas ut under en natt. jari nikki Bild: Yle/Johanna Ventus nikki

Då hängstaget byts ut får ingen tung trafik köra över bron

Att tillverka delarna tar cirka 4-5 veckor, om inte coronapandemin försenar arbetet. Men innan själva bytet av hängstaget görs, byggs ställningar under bron.

Det förberedande arbetet räcker ungefär en vecka, men det arbetet påverkar inte trafiken på bron. Då själva hängstaget byts ut får däremot ingen tung trafik köra över bron.

- Målet är att det under en natt ska finnas en begränsning för tung trafik. Då får bara bussar och personbilar köra över. Men exakt hur länge begränsningen är och vilka dagar det gäller är ännu inte klart, säger Nikki.

För att Rävsundsbron ska hålla ihop tills den nya bron är klar om nästan fem år, kan nya reparationer bli nödvändiga. Varje år görs en omfattande granskning av bron och en snabbare granskning görs också i samband med att bron tvättas, vilket sker några gånger om året.

- Alltid finns det en risk att nya skador uppstår och ju äldre bron är desto större är risken. Men vi hoppas förstås att vi behöver reparera den så lite som möjligt. Nu har vi planerat så att det ena hängstaget byts ut, men om skador upptäcks på de andra hängstagen kan vi förstärka dem och byta ut de delar som är i dåligt skick, utan att byta ut hela hängstaget, säger Nikki.

Flygbild på rävsundsbron
Medan hängstaget byts ut kan inga långtradare och lastbilar köra över bron. Flygbild på rävsundsbron Bild: Arash Matin / Yle Pargas,S:t Karins,Rävsundet,Rävsundsbron,bro

"Det är första gången ett hängstag byts ut på Rävsundsbron"

Överlag är det inte så vanligt att hela hängstag byts ut i Finland, eftersom Finland har ganska få hängbroar.

- Det är första gången ett hängstag byts ut på Rävsundsbron. Visst har den här typens reparationer gjorts på andra hängbroar i Finland. Men sådana här reparationer är ganska sällsynta i Finland, de sker inte ens varje år, säger Nikki.

Nikki påpekar ändå att de som genomför reparationerna har erfarenhet av liknande arbeten sedan tidigare.

Hittills har planeringen av reparationerna följt tidtabellen ganska bra, men när det gäller tillverkningen av delar, kan coronapandemin leda till att reparationerna drar ut på tiden.

- Våra entreprenörer är lite försiktiga med att ge exakta tidtabeller nu, då de inte vet vilka begränsningar i rörelsefriheten som kan bli aktuella eller om personalen blir i karantän, säger Nikki.

Läs också