Hoppa till huvudinnehåll

Ny utredning ses som hot mot små flygplatser – men minister Lintilä lovar stöd: "Landskapen behöver smidiga flygförbindelser"

Näringsminister Mika Lintilä.
Näringsminister Mika Lintilä (C) försvarar landskapsflygplatserna. Näringsminister Mika Lintilä. Bild: Jorge Gonzalez / Yle Mika Lintilä,Finlands näringsminister,Handels- och industriministeriet,Centern i Finland,ministrar

Sex olika landskap, däribland Österbotten och Mellersta Österbotten, reagerar kraftigt på en ny utredning om flygtrafikens framtid. Man befarar att trafiken mellan landskapsflygplatserna och Helsingfors-Vanda skulle skrotas om utredarens förslag går igenom.

Landskapsförbunden i Mellersta Österbotten, Österbotten, Kajanaland, Mellersta Finland, Norra Karelen och Lappland står som undertecknare i ett ställningstagande som offentliggjordes på torsdagen. I ställningstagandet kritiserar man en utredning, beställd av regeringen, om framtiden för flygtrafiken.

Utredningen har gjorts av Kari Savolainen, som föreslår att man skär ner antalet flygplatser med direktförbindelse till huvudstaden och istället med exempelvis buss eller tåg matar de större flygplatserna med resenärer.

Österbotten och Mellersta Österbotten har reagerat på att en av de fem utpekade flygplatserna är Karleby-Jakobstads flygplats. Kaj Suomela, landskapsdirektör i Österbotten, berättar varför man ilsknat till.

- Främst reagerar vi på det att man utgår ifrån att de här fem flygplatserna inte skulle vara med i framtiden, säger Suomela.

En förlorad direktförbindelse till Helsingfors-Vanda flygplats skulle innebära klart försämrade utsikter för regionens näringsliv, påpekar Suomela.

Kaj Suomela står på perrongen vid Vasa järnvägsstation.
Kaj Suomela är landskapsdirektör i Österbotten. Han hoppas att framtiden för med sig nya lösningar som sänker priset per resenär också vid de mindre flygplatserna. Elflyg och centraliserad flygledning vore en bra början, säger han. Kaj Suomela står på perrongen vid Vasa järnvägsstation. Bild: Yle/Sofi Nordmyr Kaj Suomela

- Det skulle betyda att man inte når dessa regioner lika snabbt som man når andra regioner. Konkurrenskraften blir sämre för dem som drabbas.

Suomela påpekar att förslaget dessutom går stick i stäv med en annan uttalad statlig strategi, enligt vilken företagen ska ha möjligheter att nå Helsingfors inom tre timmar.

Minister Lintilä: Flygförbindelserna behövs

Kari Savolainens utredningsarbete sattes igång av arbetsminister Tuula Haatainen (SDP) och näringsminister Mika Lintilä (C).

Minister Lintilä uppger för Yle Österbotten att uppdraget för utredningen framför allt var att utreda vilka möjligheter Helsingfors-Vanda flygplats har att återhämta sig från den pågående coronakrisen.

- Läget på Helsingfors-Vanda är för tillfället verkligt kritiskt, och det var framför allt på lösningar för den situationen som utredningen skulle fokusera. För mig kom det som något av en överraskning att Savolainen, kanske av gammal vana, tog med även landskapsflygplatserna i sitt arbete, säger Lintilä.

Hur ser du själv på landskapsflygplatsernas framtid?

- De är oerhört viktiga. Landskapen behöver smidiga flygförbindelser. Inte minst i Österbotten är vi mycket beroende av exempelvis exporten. Där är flygtrafiken av central betydelse och man ska absolut inte offra den.

De sex landskapen påpekar i sitt ställningstagande att Kari Savolainen i sitt utredningsarbete aldrig vänt sig till dem för att höra deras syn på saken. Mika Lintilä säger sig ha förståelse för att man reagerar.

- Jag förstår att man reagerat och det bör man också göra. Personligen skriver jag inte under det som utredningen har att säga om landskapsflygplatserna. Deras roll är avgörande också framöver.

Kari Savolainen har tidigare jobbat som vd för Finavia.

Artikeln uppdaterad 9.4.2021 klockan 7.54 med uppgift om Savolainens bakgrund.

Läs också