Hoppa till huvudinnehåll

Mera samarbete och turism året om är några av åtgärderna i Pargas stads nya turismstrategi: "Önskemålen har kommit direkt från företagarna"

Solbadare på förbindelsebåt i skärgården.
M/s Östern som trafikerar längs med Lilla Ringvägen ska få bättre skyltning för cykelturister i sommar. Solbadare på förbindelsebåt i skärgården. Bild: Visit Pargas Pargas,visit pargas

Turism året om och mera samarbete mellan företagare och kommuner är några av de planer som finns med i Pargas stads nya turismstrategi. Marknadsföringen av Pargas sker nu både på webben och i sociala medier under namnet Visit Pargas. Samtidigt fick Visit Pargas även en ny logo, som visar alla delar av staden.

Pargas stads senaste turismstrategi är från 2006 och med tanke på att turismen är en föränderlig bransch fanns det ett behov att utveckla en ny strategi.

- Arbetet med den nya strategin inleddes i februari 2020 och här har vi redan kunnat se att coronapandemin lett till många förändringar inom turismen i skärgården. Så det är viktigt att regelbundet uppdatera strategin, säger Turismchef Niina Aitamurto vid Pargas stad.

Önskemålen har kommit direkt från företagarna

Hela strategin har skett i samarbete med över 30 olika aktörer, bestående av företagare, turismaktörer och andra samarbetspartners.

I den nya turismstrategin har staden bland annat sett närmare på vilka målgrupper som besöker skärgården, men också vilka konkreta åtgärder som behövs för att utveckla turismen i området.

Åtgärdsprogrammet består av fyra större helheter: stärkande av det egna varumärket som en del av skärgården, utvecklandet av året om-verksamhet, förbättrad åtkomlighet och att utveckla regionalt samarbete. Under alla de här stora helheterna finns konkreta åtgärder.

- Alla de önskemål som finns i programmet har kommit direkt från de verkstäder vi har haft med turismföretagare. Så det är inte något vi har hittat på utan det har kommit från fältet, säger Aitamurto. Bland annat har det kommit önskemål att vi ska bli bättre på att lyfta fram Pargas centrum.

Solnedgång vid ön Jurmo i Korpo.
Solnedgång på ön Jurmo. Visit Pargas vill visa att det finns många fina platser att besöka i Pargas året om. Solnedgång vid ön Jurmo i Korpo. Bild: Visit Pargas Jurmo,Pargas,visit pargas

Vill att fler ska hitta till Pargas centrum

Många turister kör ofta förbi centrum och åker direkt ut mot skärgården. Men genom att förnya skyltningen för cyklister hoppas staden att flera turister viker in till Pargas centrum.

- Vi har gjort en alternativ rutt via Pargas centrum och målet är att turister ska ta den alternativa rutten och använda den service som finns i centrum. Vi har också planer på att produktifiera den industriella historia som finns i Pargas centrum, säger Aitamurto.

För cyklisternas del har skyltningen förbättras längs med hela Lilla Ringvägen. Det är ett samarbete som staden har gjort tillsammans med NTM-centralen, Reso, S:t Karins och Nådendal. Men när det gäller cykelvägar i skärgården finns det än så länge inga klara besked.

- Just nu asfalteras den sista biten av cykelvägen till Lillmälö vid Pargas-Nagu färjfäste. Men tyvärr vet jag inte ännu när arbetet med cykelvägen på Nagusidan fortsätter, säger Aitamurto.

Ett önskemål är också att utveckla olika rutter som Skärgårdens Ringväg, S:t Olofs sjöled och olika naturstigar.

Tarmola-huset på Köpmansgatan i Pargas.
En målsättning är att få fler turister att upptäcka Pargas centrum. Tarmola-huset på Köpmansgatan i Pargas. Bild: Yle/Johanna Ventus bostadshus,tarmolahuset i pargas

"Färgerna visar att man kan resa till skärgården året runt"

I samband med stadens turismstrategi har Visit Pargas också fått en ny logo. Tanken är att logon inte ska lyfta upp en enskild sevärdhet utan att den ska representera hela staden.

- Logon utgår från Pargas karta, med Pargas fem olika kommundelar och yttre skärgården. Där finns färger som symboliserar havet, himlen, rödmylla, höstlov, renlav och solen. Solen är Iniö i väst, så det kanske är en solnedgång. Färgerna representerar olika årstider och visar att man kan resa till skärgården året runt. Logon kan även ses som olika stenar och stenar år något som finns i hela Pargas från kalksten i gruvan till små stenar på stränderna.

Visit Pargas nya logotyp.
I Visit Pargas nya logo representerar de olika färgerna stadens olika kommundelar och den yttre skärgården. Visit Pargas nya logotyp. Bild: Visit Pargas Pargas,visit pargas

Samtidigt har Pargas också valt att stärka sitt Visit Pargas-varumärke på nätet, numera finns Visit Pargas både på Facebook och Instagram.

- Nuförtiden använder många kampanjer innehåll direkt från Instagram. Så det är jätteviktigt att vi också kan använda oss av de kanalerna, säger Aitamurto.

Något som Aitamurto ser som en viktig del av den nya turismstrategin är att marknadsföra skärgården som en plats det går att besöka året runt. I marknadsföringen använder staden numera också bilder från skärgården under olika årstider.

- Det är viktigt också ur ett hållbart sätt att utveckla året om turismen och förlänga säsongen. I höstas hittade folk skärgården och många företagare sa att försäljningen var bra på hösten också. Vi hoppas att vi i framtiden kan utveckla det här ännu mer.

"Det är intressant att se hur Gruvan har förändrats på 25 år"

Skärgårdens Ringväg, som fyller 25 år i år, kommer också att synas i marknadsföringen. Även Ringvägens logo har uppdaterats och i planerna finns att utveckla nya souvenirer för ringvägen.

- Vi kommer också att visa historiska bilder från Ringvägen under de 25 senaste åren. Det är ganska intressant att se hur till exempel Gruvan har förändrats på 25 år.

Bilderna kan ses i Visit Pargas kanaler på sociala medier och dessutom kommer de att finnas med i en bilaga som staden gör i samarbete med tidningen Saaristouutiset och Visit Naantali.

Saariston rengastien kyltti.
Skärgårdens Ringväg firar 25 år i år. Det uppmärksammas bland annat med historiska bilder. Saariston rengastien kyltti. Bild: Petteri Bülow / Yle Skärgårdens ringväg

Strategin kan vidareutvecklas vid behov

En gemensam turismstrategi är viktig, så att alla aktörer arbetar mot ett gemensamt mål. Finland är ett litet land i världen och därför är det viktigt att samarbeta så att det egna området kan marknadsföras i flera olika kanaler.

Pargas turismstrategi gäller för åren 2021-2025, men Aitamurto påpekar att strategin naturligtvis följs upp och uppdateras vid behov också under den här tiden.

- Då sommarsäsongen är slut kommer vi att träffas tillsammans med olika arbetsgrupper av företagare och jobba vidare. I slutet av året kollar vi upp att vad har hänt och måste vi förändra något. Det är viktigt att våga uppdatera den om det behövs, säger Aitamurto.

Läs också