Hoppa till huvudinnehåll

Östnyländska restaurangägare gillar regeringens exitstrategi: "Normalt läge blir det nog ändå inte"

Lunchrestaurangen Sakura i Lovisa.
Restauranger och caféer öppnar igen, men avstånd och reducerat antal kunder kommer att gälla. Bakom disken på Sakura Deli i Lovisa ägaren Yuki Tazaki. (Arkivbild) Lunchrestaurangen Sakura i Lovisa. Bild: Yle/Fredrika Sundén Lovisa,sakura deli

Efter regeringens presskonferens på fredag (9.4) om exitstrategin, vädrar många nu morgonluft. I synnerhet restaurangägare som enbart kunnat erbjuda hämtmat.

“I juni ska vi kunna njuta på uteserveringarna”.
Det sade statsminister Sanna Marin (SDP) på presskonferensen om regeringens exitstrategi.

Det här låter som ljuv musik i restaurangägarnas öron även om många av dem kanske inte vågar tro innan de ser.

Redan om en dryg vecka, efter den 18 april, ska restaurangerna kunna öppna dörrarna igen för kunder.

- Det här betyder ju inte att vi återgår till det normala. Det kommer att finnas vissa restriktioner i kraft fortsättningsvis, så normalt läge blir det nog ändå inte, säger Irmeli Veittikoski, som driver caféet och konditoriet Cabriole i Borgå.

Orättvis indelning av restauranger och områden

Veittikoski upplever att alla restauranger dragits över en och samma kam och att systemet har varit orättvist.

- Tänk dig en fine dining-restaurang som måste stänga klockan 18. De kommer ju inte att ha någon försäljning överhuvudtaget, säger Veittikoski.

Enligt Veittikoski borde restaurangerna ha placerats i olika kategorier.

- Risken att smittas i en fine dining-restaurang där du sitter med ditt eget sällskap med långt avstånd till andra, är nog minimal. Jämför den situationen med en nattklubb som vimlar av folk. De är i helt skilda kategorier om vi tänker utgående från coronan, säger Veittikoski.

En annan orättvisa som Irmeli Veittikoski pekar på, är att restriktionerna gäller hela länet - allt från lilla Lovisa till miljonområdet huvudstadsregionen.

- Det är ju i huvudstadsregionen som coronan procentuellt sett härjar mest, men i och för sig: Skulle restriktionerna i Östnyland följa en annan linje skulle ju Helsingforsborna komma till Borgå och Lovisa för att äta ute, säger Veittikoski.

Vi återgår nog inte till det normala. Det kommer att finnas vissa restriktioner i kraft fortsättningsvis.― Irmeli Veittikoski
Cafédelägaren Irmeli Veittikoski
Irmeli Veittikoski driver café Cabriole i Borgå. Cafédelägaren Irmeli Veittikoski Bild: Yle/ Stefan Paavola Café-restauranger,catering,Irmeli Veittikoski

Mycket kunder men bara lite klirr i kassan

Irmeli Veittiskoskis restaurang har nu fungerat enligt principen hämtmat - precis som för ett år sedan.

- Det har gått knaggligt. Det springer visserligen mycket folk här och det är mycket jobb, men inte blir det någonting i kassan, säger Veittikoski.

Trots mycket kunder som hämtar ut sin mat, drabbas restaurangen ekonomiskt.

- Vår huvudsakliga inkomstkälla är ju de tillställningar som vi arrangerar, som till exempel födelsedagsfester och bröllop. De är nu borta. Samtidigt är kostnaderna för det vi erbjuder rätt så stora. Hämtmaten är inte lukrativ, säger Veittikoski.

Irmeli Veittikoski anser att det trots allt är skäl att hålla igång en viss verksamhet. Därav hämtmaten.

- I och med att vi nu erbjuder hämtmat, blir det lättare för kunder att komma tillbaka efter det att vi får öppna dörrarna igen, säger Veittikoski.

Försäljning till två tredjedelar av det normala

Precis som i Cabriole i Borgå är det många som besöker restaurangen Sakura Deli i Lovisa för att få ut sin hämtmat under lunchtid.

Faktum är, att då Yle Östnyland ringer upp, är det så stressigt att Yuki Tazaki inte egentligen skulle ha tid att prata överhuvudtaget.

Det blir att vänta ett bra tag på telefonlinjen medan Tazaki överlämnar hämtmaten åt några kunder.

I den öppna telefonlinjen hörs prat och en plingande kassa-apparat. Efter två minuter återkommer Tazaki till telefonen.

- Det går ganska okej. Vi säljer ungefär 50-60 matportioner per dag. Det här är ungefär två tredjedelar av vår normala försäljning, säger Tazaki.

Inte blir man mera smittad i en restaurang än i en livsmedelsbutik, men vi måste följa order.― Yuki Tazaki
Yuki Tazaki sköter om kundbetjäningen och ekonomin.
Yuki Tazaki driver Sakura Deli i Lovisa tillsammans med Tsutomu Tazaki. Yuki Tazaki sköter om kundbetjäningen och ekonomin. Bild: Peik Henrichson/ Yle Lovisa,Japan,japanska köket,restauranger,yuki tazaki

Orättvist också ur Lovisahorisont

I och med att Lovisa inte haft så många coronafall, upplever Tazaki att Lovisaborna tar det hela med ro.

- För ett år sedan då allt var nytt, var nog folk mera försiktiga. Det var lugnare då. Nu verkar de vara mindre paranoida. Folk vågar nu i större utsträckning hämta ut sin mat än för ett år sedan, säger Tazaki.

Det som Yuki Tazaki förundrat sig över är att samma restriktioner gäller i både små och stora städer.

- Jag tycker att det är galet att vi måste ha samma restriktioner som i Helsingforsregionen. Det är jättefel. Vi har ju trots allt haft bara 100 coronafall i Lovisa under ett helt år, säger Tazaki.

Stora mängder plast hanteras dagligen

En annan sak som stört Yuki Tazaki är den orättvisa som drabbat restaurangerna i förhållande till exempelvis livsmedelsaffärerna.

- Inte blir man mera smittad i en restaurang än i en livsmedelsbutik, men vi måste följa order, säger Tazaki.

Efter den 18 april är det fritt fram att äta sin mat i restaurangerna. Yuki Tazaki ser fram emot det datumet - också på grund av miljöorsaker.

- Vi har visserligen uppmanat våra kunder att de gärna får hämta tillbaka de plastaskar som de hämtar sin mat i, men ändå känns det som om vi dagligen hanterar stora mängder plast. Det har känts illa, säger Tazaki.

Efter den 18 april lättar situationen för restaurangerna. Kunderna får återkomma, men fortfarande kommer det att finnas restriktioner - till exempel med kundantal och öppethållningstider.

I juni lättar man på de restriktionerna, men detta bara om det epidemiologiska läget förbättras.

Läs också