Hoppa till huvudinnehåll

HS: S-gruppen ska stå för en del av Ever Givens nota – räddningsoperationen i Suezkanalen lär bli en dyr historia

Fartyget Ever Given i Suezkanalen. Två räddningsbåtar syns bredvid fartyget.
Det har knappt gått två veckor sedan man fick loss containerfartyget Ever Given som täppt till Suezkanalen. Fartyget Ever Given i Suezkanalen. Två räddningsbåtar syns bredvid fartyget. Bild: EPA-EFE/All Over Press Suezkanalen,Ever Given

Världshandeln fick sig ett uppvaknande då containerfartyget Even Given fastnade och täppte till Suezkanalen. Att få loss fartyget har samlat ihop en saftig räkning. Summan ska lastens ägare stå för. Bland ägarna finns bland annat den finländska S-gruppen.

Helsingin Sanomat rapporterar att S-gruppens grossistföretag Inex Partners på fredagen fick ett meddelande av ett transportbolag de använt. Deras tre containrar ombord Ever Given kommer att bli en dyr historia.

– Det här följer maritim praxis. Sjötransporters risk delas mellan lastägare och rederiet. Det är sjörätt som har skapats av organisationen Comité Maritime International, säger Lasse Korhonen som är chef för internationell logistik vid Inex Partners.

Fartyget Ever Given blockerar Suezkanalen.
Bland annat teknikdustrin har lidit av uteblivna leveranser av viktiga komponenter som följd av händelsen. S-gruppen har tre containrar ombord. Fartyget Ever Given blockerar Suezkanalen. Bild: EPA-EFE/All Over Press Suezkanalen,Ever Given

Hur dyrt blir det då?

Enligt The Wall Street Journal kan kostnaderna för operationen röra sig kring en miljard dollar. Det är Egypten som kräver ersättning för arbetet att få loss det 400 meter långa fartyget.

Ever Given-fartygets ägare har anlitat Richards Hogg Lindley, ett brittiskt företag som specialiserar sig på maritim ersättning, för att samla in pengar av lastägarna.

Räkningen som skickas till S-gruppens transportföretag kommer att basera sig på lastens värde. Men värdet på lasten beräknas fortfarande och fartyget får inte lämna Egypten innan räkningen är betald.

Det här betyder att S-gruppen får sin last bestående av fläktar och andra apparater först efter att pengarna överförts.

Enligt Korhonen har gruppen en försäkring som ersätter beloppet.

– Det största problemet är att fartyget fortfarande är fast i Egypten. Vem vet när det kommer att kunna fortsätta sin resa, säger han.

Läs också