Hoppa till huvudinnehåll

Åbos skolor övergår till hybridundervisning idag – S:t Olofsskolans rektor: "Ett invecklat system"

S:t Olofsskolan
S:t Olofsskolans rektor hade hoppats att hybridmodellen kunde förverkligats på ett annat sätt. S:t Olofsskolan Bild: Yle/Lotta Sundström s:t olofsskolan

Från och med idag övergår årskurserna 7-9, gymnasierna, samt yrkeshögskolorna i Åbo till en hybridmodell av när- och distansundervisning. De svenskspråkiga skolorna i staden har rätt väl tagit emot modellen.

På S:t Olofsskolan kommer man att följa den modell som Åbo stad förespråkar. Det här betyder att varje årskurs är en dag på distans, och det här åtföljs sedan av två dagar närstudier. Det ska alltså alltid finnas två årskurser som har närstudier i skolan samtidigt.

Den här modellen, anser rektor Christer Karlsson, är inte helt optimal.

- Det här är ett lite invecklat system och vi hade hoppats att man i stället skulle byta mellan distans- och närstudier på veckobasis, säger Karlsson.

Det som enligt Karlsson är problematiskt med det här systemet är att det kan bli svårt för eleverna att hålla reda på var de ska vara då det så ofta byter mellan när- och distansstudier.

Ett annat problem är att också lärarna under en och samma dag måste växla mellan att undervisa närstudier och distansstudier.

- Matturerna är också ett problem med den här modellen. När vi haft längre perioder då klasser varit på distans har vi kunnat ordna skolmaten så att eleverna kan meddela till tjänsteleverantören att de är på distans. Sedan har de kunnat hämta matpaket några gånger i veckan. Nu vet jag inte om de får mat för den ena dagen de är hemma, säger Karlsson.

En man i en vit skjorta sitter bakom ett skrivbord och ser in i kameran.
Rektor Christer Karlsson oroar sig för hur skolmaten ska levereras till de elever som är på distans. En man i en vit skjorta sitter bakom ett skrivbord och ser in i kameran. Bild: Andrea Wiklund/Yle S:t Olofsskolan,Rektor,christer karlsson

Karlsson säger att skolan inte fått någon motivering från staden till varför denna modell ser ut som den gör.

Gymnasierna har fått bestämma hur hybridmodellen ska förverkligas

För gymnasierna ser situationen däremot bättre ut då de själva fått välja hur de vill förverkliga hybridmodellen. De har valt att byta ut årskursen som är på distans på veckobasis.

Dessutom börjar gymnasierna med hybridmodellen först på onsdag då de för tillfället är mitt i utvärderingsveckorna. Alltså det som brukade kallas provvecka.

- Vi har haft den här modellen tidigare så jag tror vi har vanan inne vid det här laget. Såklart skulle man ju vilja ha så mycket närstudier som möjligt, säger Katedralskolans rektor Marianne Pärnänen.

Pärnänen ser också en möjlig hälsorisk med den sorts hybridundervisning som S:t Olofsskolan har.

- Om man har det ordnat så att man byter mellan när- och distansstudier nästan varannan dag så har vi lärare som går mellan olika grupper och då kan de föra smittan vidare. Med längre mellanrum blir spårningen lättare, säger Pärnänen.

Rektor Marianne Pärnänen i Katedralskolans trappa.
Marianne Pärnänen, rektor vid Katedralskolan i Åbo, ser möjliga hälsorisker med för snabba byten i hybridundervisningen. Rektor Marianne Pärnänen i Katedralskolans trappa. Bild: Yle Åbo,Rektor,Katedralskolan,marianne pärnänen

Åbo yrkesinstitut ska också övergå till en hybridmodell i undervisningen, men detta kommer inte att påverka institutets praktiska arrangemang nämnvärt, säger undervisningschef Tiina Nummela-Aaltonen vid Åbo yrkesinstitut.

- Den största delen av våra studerande är borta på praktik för tillfället och därför kan vi ha alla våra resterande studerande kvar på närstudier utan att bryta mot några rekommendationer, säger Nummela-Aaltonen.

På Kimitoön däremot återgår eleverna i årskurs 7 till 9 och gymnasiet till närundervisning, efter att ha haft distansundervisning i över en månad.

I Pargas återgick högstadierna och andra stadiet till närundervisning redan efter påsklovet.

Hybridundervisningen i Åbo kommer att fortsätta fram till den 12 maj.

Läs också