Hoppa till huvudinnehåll

Stor rysk handelshamn ska byggas vid Finska viken – invånarnas intressen körs över

En bild på hur den nya jättehamnen är tänkt att se ut.
Privat hamn har ryska regeringens fulla stöd.. En bild på hur den nya jättehamnen är tänkt att se ut. Bild: Upk Primorsk Ryssland,Primorsk,hamnar

En ny stor handelshamn ska börja byggas i ryska Primorsk strax söder om Viborg. Den privata hamnen har den ryska regeringens fulla stöd, men lokalbefolkningen oroar sig för miljökonsekvenserna.

Ryssland har stora planer på att utveckla sina hamnar kring Finska viken. Efter att president Putin gav order om att Ryssland ska retirera från de baltiska hamnarna har nya hamnprojekt duggat tätt. Det största och viktigaste projektet finns i Primorsk på Karelska näset.

På orten finns redan en stor oljeterminal, men nu ska dessutom en allmän handelshamn börja byggas den här sommaren. Hamnen är fem gånger större än Helsingfors hamn och har en kapacitet på 70 miljoner ton gods per år - främst kol, mineralgödsel och spannmål.

Invånare och aktivister vill stoppa hamnen

Den största ryska hamnen finns på Finska vikens södra kust. Ust-Luga hanterar 100 miljoner ton årligen, vilket är nästan hälften av den totala ryska volymen.

Moskva har länge varit missnöjd med hamnarna kring Finska viken och krävt ökad kapacitet, med tyngdpunkt på spannmål. Målet är att öka regionens årliga export av spannmål från dagens 165 000 ton till minst 7 miljoner ton.

Det privata hamnprojektet i Primorsk har redan fått grönt ljus av de ryska myndigheterna. Men det finns även ett stort motstånd. Lokala invånare och en grupp miljöaktivister har organiserat sig och försöker in i det sista stoppa bygget.

- Fartygstrafiken på Finska viken är redan nu intensiv och havet klarar helt enkelt inte av en ännu tyngre börda, säger Marina Parkina som koordinerar motståndet mot hamnen.

I somras arrangerades demonstrationer i Primorsk där 400 personer skrev på en appell om att stoppa projektet.

 Marina Parkina från en demonstration i Primorsk ifjol.
Marina Parkina från en demonstration i Primorsk ifjol. Marina Parkina från en demonstration i Primorsk ifjol. Bild: Privat. Ryssland,Primorsk

Skogen försvinner

- Folk i Primorsk oroar sig också för att kolterminalen kommer att smutsa ned luften, säger Parkina. Dessutom är man chockad över all skog som huggits ner.

För att bygga hamnen måste bolaget avverka hela 350 hektar skog. Projektet kräver både en ny väg och tågbana över Karelska näset. Arbetet med att skövla skog har redan inletts och invånarna är starkt kritiska till att bolaget inte informerar om sina planer.

Djuphamnen kräver också en muddring på 12 miljoner kubikmeter jord. Det här i ett område mittemot en skyddad nationalpark, där den utrotningshotade östersjövikaren förekommer.

Bolaget som bygger hamnen betonar att den skapar över 3 000 arbetsplatser och att bygget har en ”minimal inverkan” på miljön.

- Vårt projekt handlar om ansvar inför staten, samhället och miljön, skriver vd:n Andrej Sizov på bolagets hemsidor. När vi skapar ett modernt, högteknologiskt och miljövänligt hamnkomplex förstår vi marknadens framtida behov och inser att en framgång inte är möjlig utan en hundraprocentig synergi med miljön och det omkringliggande samhället.

Putins gode vän

Hamnprojektet kräver en investering på minst 2,2 miljarder euro. Bakom bolaget står en grupp ryska affärsmän.

En tredjedel av bolaget ägs av Ilja Traber, en omstridd affärsman som hade nära kontakter till den organiserade brottsligheten i S:t Petersburg på 1990-talet. Traber hör även till den dåvarande vice-guvernören Vladimir Putins gamla affärskompanjoner.

- Bolaget har kunnat strunta i regelverket och leverera halvsanningar eftersom ägarna har goda kontakter till Kreml, säger Parkina.

Aktivisterna samlar nu ihop pengar för att anlita utomstående miljöexperter som ska analysera hamnens alla tillstånd. Ifall man hittar oegentligheter vill man föra saken till domstol.

Nya demonstrationer?

Aktivisterna har inte tappat hoppet om att stoppa hamnen. Samtidigt inser man att chanserna är små.

- Gatuprotester är den enda möjligheten för medborgare att stoppa miljöfarliga storprojekt i dagens Ryssland, säger Parkina.

Inga demonstrationer är dock möjliga på grund av coronarestriktionerna.

- Primorsk var tidigare en stängd stad och invånarna har alltid varit försiktiga av sig, säger Parkina. De är alla emot hamnen, men de är också rädda. Ifall du öppet protesterar får du lätt problem med myndigheterna.

- Jag har själv utsatts för husundersökning och jag trakasseras fortfarande av säkerhetspolisen, fortsätter hon. Men vill du påverka måste du vara aktiv, och ibland protestera. Det finns ingen annan möjlighet.

Förtydligat 13.4.2021 klockan 7.52 Östersjövikaren förekommer i en skyddad nationalpark som ligger mittemot djuphamnen som nu planeras.

Läs också