Hoppa till huvudinnehåll

Nya käppar i propellern för Kronobyflyget – danska flygbolaget DAT är redo att gå till förvaltningsdomstolen

Kontrolltornet vid Karleby-Jakobstad flygplats.
Det blåser upp nya stormar kring flygtrafiken till Kronoby. Det danska flygbolaget DAT är villigt att gå vidare med sin rättelseyrkan. Kontrolltornet vid Karleby-Jakobstad flygplats. Bild: YLE/Ari Vihanta. Karleby-Jakobstad flygplats,Kontrolltorn,flygplatser,Kronoby,kronoby flygplats

I dagarna tar Traficom ställning till det danska flygbolaget DAT:s klagomål angående upphandlingen av flygtrafiken till Kronoby. DAT är redo att ta strid. – Om Traficom inte gör en rättelse går vi vidare till förvaltningsdomstolen, säger affärschef Robert Rungholm. Det kan i värsta fall stoppa flygtrafiken till Kronoby under lång tid.

Det danska flygbolaget DAT har lämnat in klagomål angående upphandlingen av inrikesflygen till Kronoby, Joensuu, Jyväskylä, Kajana och Kemi. Staten gick in med 11,5 miljoner euro för att trygga trafiken till flygplatserna, men nu får upphandlingen svidande kritik.

DAT, som inte fick någon av linjerna, anser att bolagen som vann upphandlingen inte uppfyller de krav som transport- och kommunikationsverket Traficom ställer. Däribland det estniska bolaget Nyxair som ska trafikera Kronoby.

– Nyxair uppfyller inte de krav som Traficom ställer i upphandlingen gällande erfarenhet av reguljärtrafik eller anslutningar, säger Robert Rungholm.

DAT har chans att trafikera Kajana

På onsdagen meddelade Traficom att man avbrutit förhandlingarna med lettiska Raf-Avia som vann upphandlingen av flyglinjen till Kajana. Nu får istället DAT, som kom tvåa, chansen.

– Förhandlingarna inleds direkt på torsdag, säger direktör Pipsa Eklund på Traficom.

Men det är inte DAT:s klagomål, utan tekniska orsaker, som ligger bakom omförhandlingen.

– Det är en teknisk fråga gällande planets navigering vid inflygning. Planet uppfyller inte de krav vi ställt och därför kan vi inte välja Raf-Avia, säger Eklund.

DAT kommer att gå till domstol

Pipsa Eklund säger till Yle Österbotten att hon i nuläget inte kan svara på ifall omförhandlingen av Kajana inverkar på DAT:s agerande när det gäller flyget till Kronoby.

Det gör den inte meddelar Rungholm med bestämdhet.

– Vi kommer att driva ärendet vidare. Traficom håller sig inte till de krav som ställs i upphandlingen och dessutom ger de kunderna en mycket sämre produkt genom att välja Nyxair, säger Rungholm.

Ett av kraven är att flygbolagen måste ha minst två års erfarenhet av reguljärtrafik inom EU, säger Rungholm.

– Det saknar Nyxair, och Raf-Avia har ingen sådan erfarenhet överhuvudtaget, säger Rungholm.

Anser att Traficom bryter mot villkoren

Rungholm säger att ett annat krav i upphandlingen är att den som vinner upphandlingen ska kunna erbjuda flyg från Kronoby som är anpassade till flyg vidare ut i Europa.

– Det ska vara smidigt att resa vidare från Helsingfors-Vanda flygplats. Det här är både komplicerat och tidskrävande att bygga upp och vår åsikt är att de andra bolagen inte klarar detta, säger Rungholm.

Rungholm säger att slutresultatet är att resandet blir obekvämt för passagerarna och dessutom bryter Traficom mot villkoren i upphandlingen.

– Den enda som drar nytta av den här affären är Nyxair, säger Rungholm.

Karleby-Jakobstad flygplats.
Staten gick in för att stöda flyget till Kronoby, men nu har det uppstått ytterligare förvecklingar kring upphandlingen. Karleby-Jakobstad flygplats. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Kronoby,Karleby-Jakobstad flygplats,flygplatser

Beslut om Nyxair och Kronoby senare i veckan

Pipsa Eklund säger att det är ganska vanligt med missnöje kring offentliga upphandlingar och hon anser därför inte att ärendet är så dramatiskt. Eklund påpekar att i det här skedet det handlar om en klagan till Traficom.

– Därför behandlas ärendet internt senare i veckan, säger Eklund.

Anser du att Nyxair fyller kraven i upphandlingen?

– Jag kan inte ge något besked innan vi behandlat ärendet. Men vi har inte hittills sett någon orsak att riva upp vårt beslut, så det säger ju en del, säger Eklund.

Efter att Traficom behandlat DAT:s rättelseyrkan och delgivit DAT sitt beslut har bolaget 37 dagar på sig att vända sig till förvaltningsdomstolen.

Ett åtgärdsförbud kan stoppa Nyxair

En rättelseyrkan riktad till förvaltningsdomstolen kan vara en annan femma än ett klagomål till Traficom. Det kan i värsta fall bli en utdragen process som stoppar flygtrafiken till Kronoby.

– Ifall DAT går till förvaltningsdomstolen måste vi först vänta och se om domstolen utfärdar ett åtgärdsförbud. Det skulle helt teoretiskt innebära att Nyxair inte får inleda trafik till Kronoby, men det här händer ändå inte så ofta, säger Eklund.

Ifall det inte blir ett åtgärdsförbud kan Nyxair trafikera linjen medan ärendet behandlas i förvaltningsdomstolen.

Hangarchef hoppas på Nyxair

Hangarchef Stig-Göran Forsman i Kronoby säger att han fått signaler om att förhandlingarna mellan Traficom och Nyxair löper som planerat.

– Enligt de uppgifter jag fått eftersträvar man ett positivt resultat, alltså ett avtal om flygtrafiken till Kronoby, säger Forsman.

Forsman säger att han inte känner till alla detaljerna i kontraktet, men att det inte borde dyka upp något som avbryter förhandlingarna, som i fallet med Raf-Avia.

Nyxair vill flyga till Kronoby också efter avtalstiden

Statens upphandlade flygtrafik till Kronoby ska enligt planerna inledas den 10 maj och pågå till slutet av året. Forsman säger att Nyxair ändå har mera långsiktiga planer än så.

Flygbolaget har visat intresse för fortsatt kommersiell trafik också efter årsskiftet.

– Nyxair har sagt att de inte kommer till Kronoby bara för nio månader. Därför kunde Nyxair vara ett bra val som tryggar trafiken långsiktigt, säger Forsman.

Robert Rungholm är av helt motsatt åsikt.

– Valet av Nyxair är inte bra för någon. Passagerarna kommer att vara missnöjda och Traficom kommer att få en mängd klagomål. Hela processen kring upphandlingen är märklig, säger Rungholm.

Läs också