Hoppa till huvudinnehåll

Nyxairs vd: "Vi skriver avtal med Traficom denna vecka – flygtrafiken till Kronoby startar i maj"

Karleby-Jakobstad flygplats.
Om en knapp månad ska flyget trafikera Kronoby igen, om allt går som planerat. Karleby-Jakobstad flygplats. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Kronoby,flygplatser,Check-in,kronoby flygplats

Vd Jaanus Ojamets säger att flygbolaget Nyxair är redo att starta upp trafiken till Karleby-Kronoby flygplats den 10 maj som planerat. - Vi kommer att skriva avtal med Traficom denna vecka, säger Ojamets som samtidigt avvisar danska DAT:s kritik mot bolaget.

Nyxairs vd Jaanus Ojamets säger att flygbolaget är redo att skriva avtal med trafikmyndigheten Traficom ännu denna vecka.

- Förhandlingarna går bra och vi är glada över att inleda flygtrafik i Finland. Jag anser att vår produkt är perfekt för marknaden, säger Ojamets.

Snabbare flyg och konkurrenskraftiga priser

Ojamets säger att deras plan av typen SAAB 2000 är ett snabbt propellerplan som kommer att spara passagerarna tid. Dessutom kommer man att erbjuda konkurrenskraftiga priser.

- Vi flyger till Kemi femton minuter snabbare än de ATR-plan som tidigare trafikerat rutten och våra priser för en turresa börjar från 39 euro. Det här tror jag att kommer att locka tillbaka kunderna efter pandemin, säger Ojamets.

Tillbakavisar dansk kritik

Ojamets säger att Nyxair uppfyller de krav som ställdes i Traficoms upphandling. Han tillbakavisar därmed den kritik som danska DAT:s affärschef Robert Rungholm riktat mot valet av Nyxair.

DAT har vänt sig till Traficom men en rättelseyrkan och Rungholm säger till Yle Österbotten att bolaget är redo att gå till förvaltningsdomstolen, om Traficom inte rättar sitt beslut.

Enligt Ojamets har Nyxair den erfarenhet av reguljärtrafik som krävs, det vill säga minst två år inom EU-området.

Rungholm anser att Nyxair inte kan erbjuda sina passagerare smidiga anknytningar till flyg ut i Europa, eftersom bolaget inte har avtal med exempelvis Finnair eller SAS.

- Vi möter de krav som ställs och naturligtvis ska vi erbjuda våra passagerare flera alternativ så snart som våra avtal med andra flygbolag är undertecknade, säger Ojamets.

I en artikel i Hufvudstadsbladet skriver Jan-Erik Andelin att uphandlingen av rutten Kemi-Kronoby-Helsingfors vanns av ett bolag som flyger med gamla flygplan.

Vilken är din reaktion på det här påståendet?

- Tyvärr är han inte välunderrättad. Om man jämför vår flygplansflotta med exempelvis DAT:s är planen ganska jämngamla. Våra är de facto av nyare årsmodell, därför har jag svårt att se hans poäng, säger Ojamets.

Ojamets säger att Nyxjets flygplansflotta är leasad enligt gängse leasingavtal som används av många bolag, också i Finland.

- Våra SAAB 2000-plan är leasade av Jetstream Aviation Capital som är det största globala företaget som leasar ut propellerplan för kommersiell regionaltrafik, säger Ojamets.

Traficom väntas behandla DAT:s rättelseyrkan ännu denna vecka.

- Hittills har vi inte sett någon orsak att riva upp vårt beslut, så det säger ju en del, sa Pipsa Eklund på Traficom i går till Yle Österbotten.

Arikeln rättad den 19.4 klockan 15.50. Hbl skriver att tre av företagets plan ägs av postlådeföretag, inte att själva bolaget Nyxair är ett potlådeföretag.