Hoppa till huvudinnehåll

De västnyländska kommunerna vill ha enhetligt biljettsystem i busstrafiken

Linja-autopysäkki maaseudulla perunapellon kupeessa.
Kommunerna i Västnyland vill stärka busstrafiken som ett alternativ till privatbilism iför invånarna i regionen. Linja-autopysäkki maaseudulla perunapellon kupeessa. Bild: Henrietta Hassinen / Yle kollektivtrafik,busshållplatser,busstrafik,flyttning,landsbygd,landsbygdsföretagare,landsbygdsföretag,landsbygden -- avfolkning,landsbygdspolitik,landsbygden -- strukturomvandling,landsbygdsbefolkning,landsbygdsnäringar,Growing potatoes,jordbruk

Det är svårt att koordinera busstidtabellerna i regionen, det finns inget enhetligt biljettsystem och kommunerna vet inte hur de får stödja invånarnas bruk av kollektiv busstrafik. Det vill de västnyländska kommunerna nu ha ändring i.

I en skrivelse till kommunikationsminister Timo Harakka (SDP) efterlyser de sju kommunerna Hangö, Ingå, Högfors, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis ett förtydligande av tillämpningen av den nuvarande kollektivtrafiklagen.

Sedan 2019 har marknadskrafterna i praktiken styrt utbudet av kollektiv busstrafik i Västnyland. Bussbolagen väljer att trafikera de lönsamma rutterna och därtill har kommunerna gått in och köpt kompletterade rutter inom den egna kommunen. Regional köptrafik har utvecklats i samråd med Nylands Närings-, trafik- och miljöcentral.

I sin skrivelse efterlyser kommunerna möjligheten att erbjuda invånarna ett tillräckligt utbud ändamålsenliga avgångar samt biljettlösningar som fungerar på alla bussturer.

Busstrafiken fungerar dåligt för invånarna i regionen

Ett problem är att det i Västnyland finns många områden där busstrafiken inte sköts av ett och samma bolag. Inom flera områden består busstrafiken av en blandning av lönsamma avgångar och köptrafik som kommunerna erbjuder. Då fungerar inte nödvändigtvis samma biljett och tidtabellerna är inte koordinerade.

Kommunerna betonar i sin skrivelse att detta leder till en dålig situation för invånarna. Nu vill kommunerna kunna erbjuda ett tillräckligt brett utbud av bussturer samt ett biljettsystem som fungerar i alla bussar.

Därför har man bland annat utrett en modell med servicesedlar, men utan att lyckas. Enligt kommunerna förhindrar den nuvarande tolkningen av lagen bussbolagen från att godkänna ett sådant biljettsystem.

I Västnyland förändrades Matkahuoltos resekort i mars i år och samtidigt upphörde de traditionella kommunbiljetterna.

Läs också