Hoppa till huvudinnehåll

Medeldistanslöparen Tuomas Puputti ger råd åt nybörjare: ”Stavgång är ett bra sätt att skaffa grundkondition”

Porträttbild på Tuomas Puputti.
Tenalabon Tuomas Puputtis målsättning är att nå en internationell nivå i medeldistanslöpning. Porträttbild på Tuomas Puputti. Bild: Christoffer Westerlund / Yle löpning,medeldistanslöpning,Tenala,Raseborg,Västnyland,tuomas puputti

IF Raseborgs medeldistanslöpare Tuomas Puputti säger att de som vill börja med löpning gärna ska börja försiktigt. Han rekommenderar stavgång för att skaffa grundkondition.

Tuomas Puputti säger att det viktiga då man börjar löpa eller jogga är att ta det rätt försiktigt. En person vars grundkondition inte är så bra kan till exempel bygga på sin grundkondition genom att gå med stavar.

- När man skaffat lite uthållighet, kan man lägga till lite löpträningar nu och då, säger han.

Händer med stavar.
Stavgång är ett utmärkt sätt att bygga på sin grundkondition. Händer med stavar. stavgång,hälsa,Senior,motion

Han säger att han själv ibland tar till stavgång, speciellt då han känner sig belastad av sina egna träningspass. Det är bra för återhämtningen.

- För en som börjar motionera kan en timme stavgång vara lämpligt. Stavgång är bra för att det inte belastar benen lika mycket som löpning.

- Om baskonditionen är låg, är stavgång ett väldigt skonsamt sätt att bygga upp den, säger Puputti.

Först stavgång, sedan löpning

Han säger att tekniken vid stavgång inte är avgörande.

- Det viktigaste är att man går ut och gör det. Förstås är det bra att använda armarna effektivt och att trycka till med vaderna då man går.

Puputti säger att det är bra att så småningom lägga till löpträningar och varva det med stavgång. Efter att man i några veckor tränat upp baskonditionen kan man börja med till exempel intervallträningar.

- Intervallträningar betyder att man löper en viss sträcka fort och sedan en återhämtande sträcka långsammare, säger Tuomas Puputti.

Här kan du lyssna på hela intervjun. Artikeln fortsätter efter ljudklippet.

Han konstaterar att längderna på de olika intervallerna bestämmer var och en givetvis själv.

- För mig kan det handla om en kilometer fort och en kilometer långsammare.

Till dem som har lagt upp som mål att löpa ett maratonlopp (42 kilometer, 195 meter) säger Puputti att det lönar sig att ha månader av bra träning bakom sig.

Han konstaterar att en personlig tränare kan vara bra att ha, men å andra sidan finns det gott om råd på internet.

- Många klarar det på egen hand, särskilt om man är en sådan person som gillar att planera själv och ta reda på saker.

- Sedan då det är dags för själva maratonloppet gäller det att tänka smart. Det lönar sig att börja sakta och så ska man ha energi med sig. Man ska ändå inte äta eller dricka för mycket.

Löprundor i ny miljö

Risken för att intresset och ivern försvinner finns förstås då man joggat på i ett antal månader. Tuomas Puputtis råd att hålla intresset uppe är enkelt:

- Löp dina rundor på nya ställen i ny miljö. Så brukar jag göra, för löper man samma runda varje dag så tröttnar man nog fort, säger han.

Han konstaterar att löpskolor är ett bra sätt att få upp motivationen. Löpskolorna är förstås på grund av coronarestriktionerna delvis på paus just nu.

För Puputti är hårdare träning det enklaste sättet att få motivation.

Målsättningen är bland sex bästa i FM

Puputti, 23 år, som alltså sysslar med medeldistanslöpning (800 och 1500 meter) vet vad han pratar om. Under de hårdaste träningsveckorna löper han mer än hundra kilometer i veckan.

Hans viktigaste målsättningar för säsongen 2021 är att ta ett steg närmare den internationella nivån. Det betyder att han borde skala bort omkring fem sekunder från sitt fjolårsrekord på 1500 meter (3.53,7).

För att nå den internationella nivån ska han kunna förbättra sitt rekord på 1500 meter med 13-14 sekunder.

En trött löpare springer över mållinjen.
Tuomas Puputti tränar hårt. Bilden är från tävlingar i Karis för några år sedan. (Arkivbild) En trött löpare springer över mållinjen. Bild: Roy Westerholm friidrott,Raseborg,medeldistanslöpning,löpning,idrott,löpare,tuomas puputti

Med hjälp av sin tränare, tidigare topplöparen Ari Paunonen, jobbar han ihärdigt för att en dag tävla i Europamästerskapstävlingarna.

- Det är mitt mål. Jag har förstås inget emot att en dag tävla i olympiska spelen, säger han med ett leende.

Den här sommarens huvudmål är att delta i alla sex inhemska GP-tävlingar, att förbättra sina rekord på huvudsträckorna och att komma i mål bland de sex bästa på 1500 meter i FM-tävlingarna.

Säsongspremiär på banan torde det bli någon gång i juni, säger han.

- Exakt var och när jag öppnar säsongen är ännu oklart.

Läs också